|
|
Het is nu 03 maart 2026, 16:29
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 21 berichten ] |
|
Vondsten reinigen met een Dremel
| Auteur |
Bericht |
|
dagobert
|
 Vondsten reinigen met een Dremel
Beste medezoekers, Hierbij weer een andere methode om vondsten te reinigen. En deze keer met een Dremel. Let wel op  Deze methode is zeker niet voor beginners Hier onder kunt u stap voor stap zien hoe je voorwerpen met een dremel schoonmaakt. (stap) 1 Hier ziet u wat u kunt gebruiken om voorwerpen schoon te maken. (stap) 2 Dit borsteltje is voor het grove werk, hiermee kunt u roest van ijzeren voorwerpen verwijderen. LET OP  Met deze borstel kunt u wel krassen maken in uw voorwerp. (stap) 3 Dit borsteltje is voor het fijne werk, hiermee kunt u uw voorwerp op polijsten en vuil weg borstelen. (stap) 4 Dit tandenstokertje is voor heel fijn werk, hiermee kunt u op plekjes komen waar u anders niet bij kunt komen. (stap) 5 Met de tandenstoker haalt u het vuil weg in kleine gaatjes zoals bij dit blok gewicht. Na het reinigen kunt u de jaar letters weer zien. LET OP  De dremel niet te snel laten draaien anders verbrand de tandenstoker. (stap) 6 Dip het borsteltje in de zuurvrije vaseline, laat de dremel het werk doen om een mooie glanzende oppervlak te krijgen. LET OP  De munt moet wel schoon gemaakt zijn. Borstel roest en hardnekkig vuil weg tot het voorwerp vrij komt en de groene patina vrij komt. Werk het voorwerp af met stap 6. Zilveren ringen kunt u polijsten met de dremel waar een speciale polijst borstel op zit. LET OP  Gebruik wel polijst pasta. Dit nooit doen bij antieke voorwerpen Groetjes, Dagobert (tot de volgende keer)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door dagobert op 22 apr 2008, 17:38, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 18 apr 2008, 12:29 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 Re: Vondsten reinigen met een Dremel
ha DAGOBERT bedankt voor deze info zeg er wel even bij dat je antieke voorwerpen/munten eigenlijk NIET moet polijsten. daarmee verlies je details en de echtheid is moeilijk te bepalen dremelen is alleen geschikt voor ervaren personen,en bij specifieke vervuilingen gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 18 apr 2008, 21:03 |
|
 |
|
dagobert
|
bubba schreef: ha DAGOBERT bedankt voor deze info zeg er wel even bij dat je antieke voorwerpen/munten eigenlijk NIET moet polijsten. daarmee verlies je details en de echtheid is moeilijk te bepalen dremelen is alleen geschikt voor ervaren personen,en bij specifieke vervuilingen gr bubba  Hey Bubba, Daar moet ik je zeker gelijk in geven. Deze methode is zeker niet voor beginners!!!! Ik zal de topic dan ook aanvullen met meer infomatie zodat hobbyisten hun vondsten niet onherstelbaar verpesten. Ik kom hier later op terug. Groetjes, Dagobert
|
| 19 apr 2008, 00:40 |
|
 |
|
Goodies
|
Ha dagobert, Bij munten is een dremel in elk geval not done ! Niet alleen dremelen, maar elke behandeling met scherp metalen gereedschap kan munten beschadigen. De ingrepen zijn vaak zowiezo onverantwoord, omdat een restaurateur het muntbeeld niet altijd goed genoeg kent. Je werkt dan naar een resultaat toe wat niet klopt. Als je dit doet, verlaag je de marktwaarde van je muntvondsten, omdat het altijd zichtbaar blijft en onherstelbaar is (irreversibel) Niet doen dus ! Lx
|
| 02 mei 2008, 15:50 |
|
 |
|
dagobert
|
Goodies schreef: Ha dagobert, Bij munten is een dremel in elk geval not done ! Niet alleen dremelen, maar elke behandeling met scherp metalen gereedschap kan munten beschadigen. De ingrepen zijn vaak zowiezo onverantwoord, omdat een restaurateur het muntbeeld niet altijd goed genoeg kent. Je werkt dan naar een resultaat toe wat niet klopt. Als je dit doet, verlaag je de marktwaarde van je muntvondsten, omdat het altijd zichtbaar blijft en onherstelbaar is (irreversibel) Niet doen dus ! Lx Hey Goodies, Ik had me topic inmiddels al aangepast, Doe dit nooit met antieke voorwerpen Ook heb ik vermeld dat deze methode niet voor beginners is. Toch bedankt voor je reactie,want het kan niet vaak genoeg gezegt worden dat mensen heel goed moeten uitkijken met vondsten schoon maken. De geen met ervaring weten wel hoe ze met een dremel om moeten gaan. Zelf maar ik zelden gebruik van de dremel maar soms moet je even. Wel voorzichtig hoor Groetjes, Dagobert ps. Is er misschien nog iets wat ik nog zou moeten veranderen of erbij moet zetten 
|
| 02 mei 2008, 18:05 |
|
 |
|
Joop
|
Toch wil ik even vermelden dat ik ooit een dremel met diamantfrees met succes heb gebruikt bij het reinigen van een pseudo-tremisses. Het mooie hierbij was dat de frees de oxidekorst helemaal verpulverde, terwijl de munt nagenoeg onaangetast bleef.
In sommige gevallen kan het dus wel!
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 02 mei 2008, 20:16 |
|
 |
|
bubba
|
Joop schreef: Toch wil ik even vermelden dat ik ooit een dremel met diamantfrees met succes heb gebruikt bij het reinigen van een pseudo-tremisses. Het mooie hierbij was dat de frees de oxidekorst helemaal verpulverde, terwijl de munt nagenoeg onaangetast bleef.
In sommige gevallen kan het dus wel! jij hebt VEEL ervaring JOOP gr bubba 
|
| 02 mei 2008, 21:22 |
|
 |
|
Joop
|
Ja we klooiien wat af Johan.... 
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 02 mei 2008, 21:32 |
|
 |
|
dagobert
|
Nog een kleine aanvulling.
Voorwerpen/munten met korst altijd lang in een klodder vaseline laten weken. Ik bepaalde olie soorten laten weken is ook een optie.
Daarna doe je een tandenstoker in de dremel. Door de draaiende beweging kun je nu de korst te lijf gaan. De tandenstoker werkt als een boor die alle korst eraf boort. Dit kan geen kwaad omdat de tandenstoker zachter is als de munt of voorwerp. Je zal merken dat de tandenstoker bij te snel draaien gaat verbranden. Zorg altijd voor een goede snelheid!
De munt of voorwerp kun je ook schoon krabben met een tandenstoken of kippen botje. Kippen botjes zijn ook zachter dat het voorwerp of munt.
Hoop dat iedereen er wat aan heeft.
Ga in ieder geval nooit experimenteren met zuur! Dit kan een koper/messing/brons voorwerp voor altijd vernietigen!!
Dagobert
|
| 22 okt 2009, 14:19 |
|
 |
|
johoo
|
ik gebruik geen van bovenstaande borstels ik heb nr 537 de messing kwast ..  door de rond draaiende beweging krast het niet/minder en die andere modellen wel dit staat er bij dremel en is mijn ervaring ook "Messingborstels produceren geen vonken en zijn zachter dan staal. Deze maken geen krassen op zachte metalen als goud, koper, messing"
|
| 22 okt 2009, 15:00 |
|
 |
|
ALFABOY
Geregistreerd: 18 apr 2008, 11:07 Berichten: 2821 Woonplaats: kerkrade
|
cursus dremellen voor beginners mischien kun je m aanmelden bij de LOI mafkees gr alfa
|
| 22 okt 2009, 15:34 |
|
 |
|
dagobert
|
johoo schreef: ik gebruik geen van bovenstaande borstels ik heb nr 537 de messing kwast .. :link:door de rond draaiende beweging krast het niet/minder en die andere modellen wel dit staat er bij dremel en is mijn ervaring ook "Messingborstels produceren geen vonken en zijn zachter dan staal. Deze maken geen krassen op zachte metalen als goud, koper, messing" De RVS borstel gebruik ik bij ijzer. Messing inderdaad bij Messing/koper en brons. Plastiek borstel om vuil weg te borstelen. Wel gedipt in de vaseline. Dagobert
|
| 22 okt 2009, 16:30 |
|
 |
|
Mat
|
Maar ik zou mijn antieke bronzen voorwerpen toch maar niet gewoon met vasseline bewerken hoor. Als er bronsrot aanwezig is, zal dit van binnenuit verder gaan. Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 22 okt 2009, 16:44 |
|
 |
|
dagobert
|
Mat schreef: Maar ik zou mijn antieke bronzen voorwerpen toch maar niet gewoon met vasseline bewerken hoor. Als er bronsrot aanwezig is, zal dit van binnenuit verder gaan. Gr Mat Het is heel moeilijk om alles exact uit te leggen Mat. Dan heb je een verhaal dat zo lang is dat mensen het niet meer willen lezen. Reinigen van vondsten heb je in principe een boekwerk voor nodig. En de vaseline gebruik ik als smeermiddel. Mijn ervaring is dat het goed werkt zoals ik mijn vondsten reinig. Ervaring komt hier wel bij kijken! Bij bronsrot moet je inderdaad uitkijken dat je dit niet afsluit met een of ander middeltje. Dat moet je weer eerst behandelen. En dan pas conserveren. Thanks voor je opmerking Dagobert
|
| 22 okt 2009, 16:56 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ik dremel alles zelf .. maakt dat nou uit de een stop ze in het zuur de ander in de olie zelf pak ik de groote boor machine ja je moet er wat voor over hebben 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 22 okt 2009, 17:11 |
|
 |
|
bubba
|
de ed schreef: ik dremel alles zelf .. maakt dat nou uit de een stop ze in het zuur de ander in de olie zelf pak ik de groote boor machine ja je moet er wat voor over hebben  en dan nog even rechtmaken met de WALS he ED gr bubba 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 22 okt 2009, 21:17 |
|
 |
|
thijs
|
hier heb ik volgede week nog een item over!!!!!!!!
wacht maar af
|
| 22 okt 2009, 22:04 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
dan wacht ik ook
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 22 okt 2009, 22:20 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
bubba schreef: de ed schreef: ik dremel alles zelf .. maakt dat nou uit de een stop ze in het zuur de ander in de olie zelf pak ik de groote boor machine ja je moet er wat voor over hebben  en dan nog even rechtmaken met de WALS he ED gr bubba  Ik lig in een deuk Johan,..ouwe zot,..gekker kan niet meer,. Matje het bronsrot stopt wel zeker door het geval(vondst) uit te koken in vaseline,. en is ook weer verwijderbaar op een simpele manier,.. grt Eistein,.of 2 of 3 keien Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 22 okt 2009, 22:56 |
|
 |
|
Mat
|
Bertoninus schreef: bubba schreef: de ed schreef: ik dremel alles zelf .. maakt dat nou uit de een stop ze in het zuur de ander in de olie zelf pak ik de groote boor machine ja je moet er wat voor over hebben  en dan nog even rechtmaken met de WALS he ED gr bubba  Ik lig in een deuk Johan,..ouwe zot,..gekker kan niet meer,. Matje het bronsrot stopt wel zeker door het geval(vondst) uit te koken in vaseline,. en is ook weer verwijderbaar op een simpele manier,.. grt Eistein,.of 2 of 3 keien Bert Bert, Dan heeft die van restaura en de conservatrice in Maastricht mij en Roon toch wel wat wijsgemaakt toen wij op het lager daar waren. GR Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 23 okt 2009, 10:21 |
|
 |
|
bennie
|
heb nog wat kromme munten, neem de wals even mee naar het forumfeestje Bub
|
| 23 okt 2009, 16:35 |
|