|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:58
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Nandus
Geregistreerd: 18 apr 2008, 09:22 Berichten: 1654 Woonplaats: Noord-holland
|
 Plof Denarius
Afgelopen weekend deze denarius gevonden met dikke korstlaag erop. Citroen geprobeerd en elektrolyse, maar de dikke korst bleef zitten. Als laatste redmiddel boven een vlam gehouden, totdat hij plof zei. Volgende keer zet ik een bril op.
Groeten,
Nandus
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 06 okt 2010, 16:57 |
|
 |
|
Hans1971
|
 Re: Plof Denarius
Hebben muntjes vaker last van de laatste tijd. Adbas had het ook.
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 06 okt 2010, 18:22 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
nee hij is gepatneert hans
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 06 okt 2010, 18:25 |
|
 |
|
Mat
|
Tja, zo maakt men dus geen munt schoon, zelf schuld dikke bult. Maar even serieus. Ik vraag mij soms af hoe iemand er toe komt om een munt te verhitten en dan af te koelen. Dit gaat 2x goed en 10x fout. Dit is een ongecontroleerde gang van zake. Sorrie dat ik hier skepties tegenover sta, maar ik vind het jammer dat een munt van 2000 jaar oud zo mishandeld wordt. Ik weet uit ervaring dat een munt met een harde dikke koek, vaak de mooiste munten opleverd, in ieder geval beter dan een kale romein die we allemaal wel eens gevonden hebben. De korst bescherm namelijk de patina en het relief van de munt, daarom blijft deze dan ook ongeschonden. Maar ik zie vaak op andere fora's zonder een of andere kennis daar, dat er door iemand geroepen wordt,"je moet de munt verwarmen en laten schrikken" en eenieder loopt dan achter zo iemand aan, dit vind ik jammer. Dus Nandus, vraag in het vervolg beter op dit forum hoe je deze beter kan schoonmaken./ Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 06 okt 2010, 18:56 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
|
| 06 okt 2010, 19:02 |
|
 |
|
jeep
|
Is mij ook al eens overkomen doe het ook nooit meer gr jeep
|
| 06 okt 2010, 19:27 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
Ptvdr Nandvs, Dat was toch niet die prachtige denarius van Septimius Severus???? Daar zat inderdaad een dikke koeklaag op. Die had je mischien met ammoniak schoon gekregen!! Jammer man!!!! Gelukkig heb je beide ogen nog!!! Vele groeten, John.
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Jvlivs op 06 okt 2010, 19:45, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 06 okt 2010, 19:38 |
|
 |
|
Nandus
|
Zelf ervaren is vaak helaas de beste leerschool. Daarom deel ik deze ervaring met jullie. Misschien dat enkelen dan dit niet hoeven ervaren
Groeten,
Nandus
|
| 06 okt 2010, 19:41 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ach maakt niet uit denk je nou dat ik nooit is wat verklot heb
|
| 06 okt 2010, 19:45 |
|
 |
|
Mat
|
Even dan, Als je een munt hebt met een dikke koek erop en je krijgt deze niet schoon met amoniac, citroen, of electrolise, houd dit in dat er geen contact is met het metaal. Dus men moet er dan voor zorgen dat er contact gaat komen. Dit kan je als vogt , neem een mesje en schraap dan een dun laagje van de koek af. Probeer nu maar en je zal zien dat er nu wel de koek wordt weggehaald met de bovenstaande. Ook altijd een denar eerst met amoniac, dan citroen en als laatste redmiddel electrolise proberen. Verder ook na gebruik van zuren , neutraliseren met een loog en als laatste wassen met demiwater. en goed drogen alvorens in het hoesje te stoppen. SUC GR Mat, die wel alle munten met een dikke koek wil vinden.
|
| 06 okt 2010, 19:49 |
|
 |
|
Nandus
|
Zal de munt toch bewaren. Nu is goed te zien dat hij geplatteerd is. Volgende keer neem ik je advies ter harte Mat  . Groeten, Nandus
|
| 06 okt 2010, 19:54 |
|
 |
|
Mat
|
Nandus schreef: Zal de munt toch bewaren. Nu is goed te zien dat hij geplatteerd is. Volgende keer neem ik je advies ter harte Mat  . Groeten, Nandus Ja, Nandus, door schade wordt men wijs denk dan maar. Maar ik heb vroeger ook vaak missers begaan, toen was er niemand die mij kon helpen en de een na de andere munt ging na de filistijen. azijn , was toen erg in ging alles perfect mee af,maar o, wee een paar maand later. Het beste wat je nu met je munt kan doen is goed afspoelen en hem even in de vloeibare waszetten. Ik weet niet exact de naam meer, maar ik zal morgen eens kijken of ik het flesje nog ergens tevoorschijn kan toveren. Heb er zelf ook een jaar of 4 geleden een geplateerd stuk mee behandeld. Eerst helemaal uit laten bijten in het citroen, tot op het kale brons er onder, dan goed uitgewassen en met die was behandeld. Tot heden is de munt nog perfect en heeft geen oxidatie meer. GR Mat
|
| 06 okt 2010, 20:04 |
|
 |
|
Hans1971
|
Mooie info allemaal Mat. Daar hebben we wat aan. 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 06 okt 2010, 20:44 |
|
 |
|
Hoth
|
waar hebben we het over, het is maar een oude denarius..... 
_________________ Ook gij, Brutus?
|
| 06 okt 2010, 23:30 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|