|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:33
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
Reinigen zilveren voowerpen en munten
| Auteur |
Bericht |
|
Plechelmus
|
 Reinigen zilveren voowerpen en munten
Soms wordt voor het reinigen van zilveren voorwerpen electrolyse geadviseerd. Kijk hiermee uit, zeker met dunne muntjes. Ik heb zo ooit een twee stuiverstuk zien ' exploderen' .
Waar ik goede ervaringen mee heb is het volgende:
Wikkel de zilveren munt/ het zilveren voorwerp losjes in aluminiumfolie (glanzende kant naar binnen), stop deze in een glazen potje, doe er wat huishoudsoda bij en voeg kokend water toe. Zodra het water is uitgeborreld/ uitgesist dan kun je het voorwerp voorzichtig uit het water halen en voorzichtig, met een zachte tandenborstel, napoetsen onder de kraan.
|
| 20 jul 2008, 19:31 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28576 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: Reinigen zilveren voowerpen en munten
hoi @ Plechelmus,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, je hebt groot gelijk ,electrolyse is voor kortdurigen behandelingen wat je al vermelden dat een munt spontaan ontploft,of hij word helemaal oranje doordat het koper narr voren komt. met dat zilver papier lukt volgens mij alleen als een munt minimaal vervuild is,uit ervaring weet ik dat het niet zo,n succes was,of deed ik iets verkeerd heb bertere ervaring met citroensap van de supermarkt,je weet wel die kleine gele flesjes in combinatie met  maagzout,of als grof geschut huishoud ammoniak van 5 %(laat het niet rond slingeren en zorg dat kleine kinderen er niet bij kunnen komen bij die boven genoemde moet je ook de juiste tijd aanhouden anders blijft er bij dunnen munjes niet veel meer van over grt chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 20 jul 2008, 21:22 |
|
 |
|
Plechelmus
|
Bij citroenzuur heb ik wel gehad dat muntjes blauw uitslaan.
|
| 21 jul 2008, 20:20 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28576 Woonplaats: Kerkrade
|
hoi @ Plechelmus,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Plechelmus schreef: Bij citroenzuur heb ik wel gehad dat muntjes blauw uitslaan. klopt,,,bij slecht zilver komt het vaak voor,deze munten moet je zowiezo maar kort blootstellen aan deze zuren.dan kan er ook niets mis gaan en dan nat inwrijven met maagzout. door het maagzout vandwijnd de kleur van zelf weer. grt chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 21 jul 2008, 20:47 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Mooi dat je het verteld Plechelmus,.. Ja zo maak je van alles mee,.. de een doet het zo,.. de ander doet het anders maar mooi dat je met ons deze ervaring deelt grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 21 jul 2008, 21:13 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|