|
|
Het is nu 04 maart 2026, 01:32
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 18 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
pjottrr
|
 handleiding?
Beste allen,
Ik merk dat ik als beginner best wel aan het prutsen ben geweest ( hiermee heb ik mijn eerste cent van willem 1 mee verknoeid, ( gelukkig heb ik er na dien nog een stuk of wat gevonden)
Anyway, ik ben begonnen naar luisteren wat mensen in mijn omgeving te zeggen hadden over het reinigen van munten.deze adviezen zijn niet altijd even helder /duidelijk. In dit geval, heb ik dat specifieke muntje zodanig lang in zuur gehad, dat bij het poetsen ook alles verdwenen is. ( hij was ook in een erg slechte staat ) nu weet ik tot op de dag van vandaag niet of het nou aan het zuur lag, of dat hij gewoon in een erg slechte staat was )
waar ik eigenlijk naar toe wil is, ik mis een groot topic waar voor iedere muntsoort (denk aan leetijd, metaalsoort , hoeveelheit roestige meuk. enz ) een soort van handleiding beschreven staat... voorbeelden: hoe haal je oxidatie van een koperen munt af om hem te kunnen determineren ? wat doe je met de zwarte oxidatie van zilveren munten? Waarom moet je een nikkelen munt niet in azijn / citroenzuur gooien ( in mijn geval een 25 cents muntje uit 1941 )
is het een idee om met zijn allen een handleiding cq best practices topic te maken voor de meest voorkomende muntsoorten?
_________________ zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2
programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl
historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact
|
| 18 jun 2013, 16:54 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: handleiding?
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 18 jun 2013, 17:01 |
|
 |
|
Misfit
|
Goed tip Ed... Daar een beetje grasduinen & d'r gaat een wereld voor je open).
|
| 18 jun 2013, 18:35 |
|
 |
|
pjottrr
|
jah die had ik gezien, ( kijk waar dit topic staat .... :)
ik mis gewoon een soort complete best practies handleiding
de informatie is er, het is alleen , zoals al gezegd, "grasduinen"
historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact
|
| 19 jun 2013, 12:09 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
ik zal eerdaags wel een mooie maar overzichtelijke en simpele handleiding maken voor beginners in het beginners rubriek.(ik miste al iets daaro)
dit wordt dan op een veilige en simpele manier weer gegeven voor de starter. dus niet met kopersulfaat of patineermideelen.
iedereen heeft het wel meegemaakt als starten,hoe maak je iets schoon zonder het voorwerp te verknallen. nou ik heb iedergeval vaak genoeg een heleboel vernageld.
een goeie tip pjottr
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 19 jun 2013, 20:58 |
|
 |
|
Dedink
Geregistreerd: 19 maart 2012, 20:46 Berichten: 409 Woonplaats: Monster
|
Zwarte oxidatie ff in de silbo en het valt er zo vanaf
|
| 19 jun 2013, 21:29 |
|
 |
|
pjottrr
|
@ dedink,
dat zijn nou net de tips die in zo'n handleiding zouden moeten staan.
maar dan verwacht ik er ook een waarschuwing bij dat dit misschien niet voor elk type munt wenselijk is. en wanneer je dit wel en niet zou doen onder een kopje "zilveren munten reinigen"
maar niet alleen dit, want er zijn vele mogelijkheden om dergelijke munten schoon te maken, ... Helaas weet ik er nog te weinig van om hier een complete handleiding van bij te houden / te maken, anders zou ik het graag zelf doen:)
|
| 20 jun 2013, 09:49 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
Blijven prutsen kerel, je zult nog veel verknallen maar het uiteindelijk wel leren uit ervaring.
Wees voorzichtig als je echt een topper schoonmaakt! Dan is er weinig ruimte om te experimenteren.
Veel succes, oefening baart kunst. Geduld ook.
Groeten, Trash
|
| 20 jun 2013, 22:43 |
|
 |
|
Dedink
|
Volgens mij zijn er niet veel die silbo gebruiken voor zilver Maar Wilhelm vertelde me het en ik vind het egt super Ff paar uurtjes erin laten weken en dan met maagzout de rest weg wrijven Hint probeer eerst met een dubbeltje voor dat je een hele ouwe er mee doet
|
| 20 jun 2013, 23:07 |
|
 |
|
pjottrr
|
vannacht 3 duppies er ingehad ( 2x willem 3, 1 x willem 2, )
het is in ieder geval zilverpoets... , ander mertk, en er staat op dat je je zilver er niet langer in moet houden dan 10 seconden... dit is uiteraard voor juwelen.
Vanochtend ( na zo'n 8 uurtjes weken,) de muntjes er uitgevist, en de resultaten zijn verbluffend ! mooi schoon ( her en der nog wel wat zwarte vlekken ) ... Maar goed , dit werkt, ze zijn erg mooi geworden... Maar nu? ook met mijn muntschat? ze worden er natuurlijk wel mooier van, maar ik weet niet of het de bedoeling is. De een zegt, niet poetsen, de ander zegt, poetsen... wat moet ik nu?
|
| 21 jun 2013, 10:01 |
|
 |
|
Dedink
|
Ik zou met middeleeuwse munten tog de patina er op laten
|
| 21 jun 2013, 12:23 |
|
 |
|
pjottrr
|
ook zo iets zou inderdaad misschien vermeld kunnen worden in "een complete handleiding"
ik zal morgen eens een poging doen voor koper, ( aanvullingen en reacties hier op zijn altijd welkom uiteraard )
Deze zal ik hier dan bij plaatsen. @ moderator, Is het mogelijk een topic te starten waarin iedereen het eerste topic kan aanpassen? dan kunnen we met zijn allen een goede , degelijke handleiding in elkaar draaien.
|
| 26 jun 2013, 00:18 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja ik weet niet alles staat er op hoe en wat je moet doen
zo heb ik het ook geleert ik leer nog steets de 1 munt moet je weer zo doen en de andren weer anders en van je fout moet je leren
ook heb ik een top munt laten schoon maken kost ook niet zo veel
dus kijk en leer
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 26 jun 2013, 00:25 |
|
 |
|
pjottrr
|
ik ben op dit moment druk aan het kliederen in ms visio om een soort van stappenplan / schema te ontwikkelen.
deze zal ik in de loop van de dag posten.
|
| 01 jul 2013, 08:48 |
|
 |
|
Ramsbrug
Beheerder
|
pjottrr schreef: @ moderator, Is het mogelijk een topic te starten waarin iedereen het eerste topic kan aanpassen? dan kunnen we met zijn allen een goede , degelijke handleiding in elkaar draaien. @pjottrr, Nee, dit is helaas niet mogelijk, alleen de moderator kan in het eerste bericht van het topic wijzigingen doorvoeren. Uiteraard kan je wel in de vervolgberichten van het topic blijven reageren, de moderator kan zinvolle zinsneden toevoegen of wijzigen. Van belang is om goed na te denken over je starttopic; opstellen, paar keer doorlezen, wijzigen toevoegen en dan pas plaatsen.... Groeten, Vincent 
_________________ Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld, men verzuimt slechts om ze toe passen...... Met een detector in de hand, komt men door het ganse land.
|
| 01 jul 2013, 21:59 |
|
 |
|
JaJa
|
Mijn tip,
In plaats van een warm vaseline badje, een mix van vaseline en wasbenzine gebruiken. Is veel makkelijker, bij het uithalen verdampt de wasbenzine en houd je een mooi beschermlaagje over.
groetjes
_________________ "Zoek en ge zult vinden"
|
| 03 sep 2013, 19:33 |
|
 |
|
dannyR
|
in het boek van Gert Geesink ( Handboek voor zoekers) is ook een hoofdstuk over reinigen,conserveren en restaureren van metaalvondsten,is mischien een idee. ik heb ook de nodige munten verkloot maar hoort erbij daar ik van toeten nog blazen weet ;) maar het is toch een kwestie van uitproberen van wat je hier en daar aan informatie over het reinigen kan winnen.. keep digging 
|
| 03 sep 2013, 20:00 |
|
 |
|
pjottrr
|
tsja ik moet ook eerlijk zeggen dat ik een handleiding dmv een visio schema aan het schrijven was, maar uiteindeijk bleek het aantal mogelijke combinaties tot een onmogelijke handleiding te leiden.
dit is een beetje weggezakt, en heb inmiddels al zodanig veel geleerd dat het voor mijzelf voor de meeste munten niet meer nodig is.
mogelijk wanneer ik de juiste ervaring heb met het reinigen van meerdere objecten, zal ik alsnog een schema opstellen
|
| 03 sep 2013, 22:14 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 18 berichten ] |
|