|
|
Het is nu 04 maart 2026, 17:11
|
Zelf IJzertijd/inheems-Romeinse pot gemaakt (Fotoreportage)
| Auteur |
Bericht |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 Re: Zelf IJzertijd/inheems-Romeinse pot gemaakt (Fotoreporta
ha Archeo tjonge wat een interessant topic zet jij hier neer zeg' echt van grote topklasse om zo met je hobby bezig te zijn en het te delen met alle forumleden Hartelijk dank gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 01 nov 2010, 20:46 |
|
 |
|
Hans1971
|
Mooi gedaan hoor. Dat zijn leuke experimenten. Super dat je ons laat meegenieten. 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 01 nov 2010, 20:57 |
|
 |
|
archeonist
|
Graag gedaan mannen  De laatste anderhalf jaar ben ik veel minder actief geweest op het forum omdat ik sinds die tijd een (schat!) van een dochtertje heb. Pas nu weer een beetje tijd gevonden om te hobbyen, ik wilde dit al zo lang eens uitproberen. Ik vroeg me namelijk altijd al af of zoiets met simpele middelen op een open vuur wel te doen was.
|
| 01 nov 2010, 21:05 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
archeonist schreef: Graag gedaan mannen  De laatste anderhalf jaar ben ik veel minder actief geweest op het forum omdat ik sinds die tijd een (schat!) van een dochtertje heb. Pas nu weer een beetje tijd gevonden om te hobbyen, ik wilde dit al zo lang eens uitproberen. Ik vroeg me namelijk altijd al af of zoiets met simpele middelen op een open vuur wel te doen was. tuurlijk ,, er gaat niets boven je eigen gemaakte schat natuurlijk. erg interessant zo,n experiment over het bakproces uit die tijd gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 01 nov 2010, 21:37 |
|
 |
|
keltje71
|
Hallo archeonist,
Afgelopen zomer heb ik ook zelf een pot gebakken. Ik heb zware blauwe klei gebruikt afkomstig van de uiterwaarden van de maas. De klei heb ik vermagert met metselzand. Hierin zitten wat grovere steentjes. De pot is opgebouwd zoals jij het ook hebt gedaan, met lange dunne slierten. Na een week in de zon te hebben gedroogt, heb ik hem gebakken in een kuiloven. Heel simpel, een kuil graven waarin je flink wat hout stookt tot je gloeiende kooltjes hebt en de pot daain begraven. Daarna de kuil afdekken met zand. Hierdoor wordt het zuurstofgehalte in de kuil over hetzelfde. Het resultaat is deze pot. Gegroet, Keltje
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 nov 2010, 23:45 |
|
 |
|
archeonist
|
Wauw die is ook mooi geworden! Had je er geen last van dat de pot inzakte naarmate je meer rolletjes klei aanbracht?
|
| 05 nov 2010, 21:11 |
|
 |
|
giro
|
Heeft je laminaat het ook overleefd ??? Die hamer met dat gruis ernaast, priceless ! Verder alleen maar lof, fantastisch resultaat hoor  Giro
|
| 05 nov 2010, 22:05 |
|
 |
|
archeonist
|
haha, ja nou dat waren een paar oude laminaat planken maar op de foto lijkt alsof ik het gewoon even op de laminaat vloer heb gehamerd 
|
| 05 nov 2010, 22:07 |
|
 |
|
ADVENTIS
Geregistreerd: 29 aug 2010, 15:53 Berichten: 405 Woonplaats: Brugge - West-Vlaanderen , BELGIË
|
@ archeo , heel mooi! kan dat ook met eventuele romeinse dakpanfragmenten , daar heb ik er wel veel van liggen , met die opstaande randen , jeweetwel :p Maar hoe graag ik aan die mooie natuurlijke klei vanjou? en hoe ziet zo een romeins aardenwerken potje eruit , zou je mij hiermee kunnen helpen aub mvg Hannes
|
| 05 nov 2010, 22:25 |
|
 |
|
Dax
ERELID
|
Mooie reportage ! Bedankt om te plaatsen !
|
| 06 nov 2010, 10:51 |
|
 |
|
bacchus
Geregistreerd: 01 maart 2009, 11:04 Berichten: 3002 Woonplaats: Kerkrade
|
ja prachtig gedaan. ik ga dit ook proberen bacchus. 
_________________ Vulpem pilum mutat, non mores
|
| 06 nov 2010, 11:35 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
Hey Archeonist, Super man!!! Ongelooflijk!!!! En dan in zo'n korte tijd zo'n mooie pot maken!!!! Is inderdaad een prachtig idee, en super om hiervan een topic te maken. Ook jij Keltje, Super man!!!! Archenist, Keltje, Ik weet nu al wat ik volgend jaar in de zomer ga doen!!!!! Barbequen in de tuin.  Super man!!!. Vette klei ligt hier toch genoeg!!!! Ik ga er ook nog eens IVLIVS in krassen. Vele groeten, John.
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 06 nov 2010, 11:38 |
|
 |
|
bacchus
Geregistreerd: 01 maart 2009, 11:04 Berichten: 3002 Woonplaats: Kerkrade
|
hey jul,je hebt dezelfde gedachte,ik wil er bacchus in krassen. bacchus. 
_________________ Vulpem pilum mutat, non mores
|
| 06 nov 2010, 11:39 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 06 nov 2010, 11:39 |
|
 |
|
archeonist
|
|
| 06 nov 2010, 14:14 |
|
|