Ik heb inmiddels wel veel ervaring met het conserveren van leer, maar zeker niet in ammoniak. Er zijn twee manieren, de Goubitz methode (hopelijk goed gespeld) en conserveren in PEG 600. Die laatste is te krijgen bij labshop.nl kost weinig trouwens. Belangrijk is om het leer te ontdoen van water door een paar dagen te laten weken in ethanol of spiritus, langer mag ook en eventueel verversen en dan nog een paar dagen weken. Daarna uit laten lekken en iets drogen, maar niet helemaal droog!! Erbij blijven en zodra het leer droge plekken vertoont meteen in de PEG of het andere mengsel.
Die Goubitz methode werkt volgens een recept waarin onder andere arachide olie in zit. Beide methoden toegepast op leren schoenen uit de 16e eeuw en het leer is prima en soepel. Dat recept kan ik je geven als je wilt, maar met PEG werkt het het allerbeste.
Ik gebruik trouwens zelf ethanol ipv spiritus omdat aan spiritus een geurstof wordt toegevoegd die wordt opgenomen door het leer. Je blijft die geur zeker een jaar na conserveren nog ruiken en dat is niet leuk als het in je vitrine in de kamer ligt.
Leer conserveren in ammoniak raad ik sterk af. Het enige wat ammoniak doet is misschien bacterien doden of schimmels, geen idee eigenlijk. Maar voor het leer zelf doet het niets, het zal na onderdompelen verdampen en dan heb je een verkloot stukje leer.
gertimmerzeel schreef:
Heb leervondsten ook wel eens gewoon goed gewassen en toen langzaam gedroogd, wordt het wel hard en kan gaan brokkelen.
Dat is zonde, bij drogen zal het krimpen en inderdaad afrokkelen...
Maurits, is hetgeen je gaat conserveren de moeite waard om te laten zien op het forum?