|
|
Het is nu 05 maart 2026, 16:33
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 16 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Travis
|
 Hoe patineren
We vinden allemaal wel eens een stukje waarvan na reinigen de patina beschadigd is. De volgende methode is zeer doeltreffend om te herpatineren: -Neem een potje met dekseltje. -Leg op de bodem wat afval brons stukken(die je bewaart als je gaat zoeken) -Giet er wat ammoniak in zodat deze afvalstukken half ondergedompeld zijn -Plaats daar bovenop een schoteltje met daarin het te patineren voorwerp. -Sluit af met het deksel en laat het 24 uren staan. -Vervolgens het gepatineerde stukje eruit halen en voorzichtig afdeppen met een doekje,dit om eventuele dikke neergeslagen druppels eraf te halen.Moest je dit niet doen kunnen deze achterblijven als knobbeltjes na het drogen. -Laat het voorwerp drogen aan de lucht en je ziet een prachtige patina verschijnen. VEEL SUCCES ERMEE 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 15 maart 2012, 10:34 |
|
 |
|
JOHANP
|
 Re: Hoe patineren
Mooi uitgelegd Travis  Zal dit eens gaan uitproberen.
|
| 15 maart 2012, 11:33 |
|
 |
|
wavedancer
|
Goeie tip Travis.  Bedankt. 
_________________ Quidquid latine dictum sit, altum viditur. Homo sapiens non urinat in ventum.
|
| 15 maart 2012, 12:15 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
Mooie tip hoor  ,heb alleen niets om te patineren 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 15 maart 2012, 18:53 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 16 maart 2012, 00:00 |
|
 |
|
Travis
|
Ja ed dat heb ik ook al geprobeerd maar het nadeel is dat ge dan "vlekken" krijgt,de patina is dan niet helemaal egaal op het stuk. bij deze methode slaan de dampen gelijmatig over het stuk
|
| 16 maart 2012, 00:07 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Travis schreef: Ja ed dat heb ik ook al geprobeerd maar het nadeel is dat ge dan "vlekken" krijgt,de patina is dan niet helemaal egaal op het stuk. bij deze methode slaan de dampen gelijmatig over het stuk ja dat waat ik niet ik doe dat nooit waar om zou je gaan patineren ik hou van puur natuur geen gepatinert allemaal nep
|
| 16 maart 2012, 00:16 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Hoi Travis, komt dat doordat je extra brons in de ammoniak legt. Doe je er ook geen zout bij ? Grt, Addie.
_________________ Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging
|
| 16 maart 2012, 00:17 |
|
 |
|
Travis
|
Ja ed wat je daar zegt ,daar zit toch ook wel een stukje waarheid in.Je laat het zoals je het gevonden hebt.
|
| 16 maart 2012, 00:19 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Kan me voorstellen dat je een vondst met een rivierpatina niet moet patineren, maar bij een restauratie is het soms onvermijdelijk om het helemaal af te maken. Grt, Addie.
|
| 16 maart 2012, 00:21 |
|
 |
|
Travis
|
van Otterloo schreef: Hoi Travis, komt dat doordat je extra brons in de ammoniak legt. Doe je er ook geen zout bij ? Grt, Addie. nee ik doe er geen zout bij,de ammoniak reageert met die bronsstukken ,die dampen slaan neer op het stukje.Je ziet dan ook die ammoniak heel donker worden. De bronsstukken kan je telkens bewaren voor een volgende keer,de ammoniak telkens vernieuwen.
|
| 16 maart 2012, 00:22 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Oké, bedankt voor je tip  . Grt, Addie.
|
| 16 maart 2012, 00:25 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
van Otterloo schreef: Kan me voorstellen dat je een vondst met een rivierpatina niet moet patineren, maar bij een restauratie is het soms onvermijdelijk om het helemaal af te maken. Grt, Addie. ja bij een restauratie is het wat anders Addie ik zie hier vaak munt ja leuk maar het blijf nep waar om zou je zo munt verkloten met zo dome nep lag
|
| 16 maart 2012, 00:30 |
|
 |
|
Travis
|
bij munten zou ik het ook niet doen ,dan lijkt het net of ze geverfd zijn
|
| 16 maart 2012, 09:49 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Travis schreef: bij munten zou ik het ook niet doen ,dan lijkt het net of ze geverfd zijn goed zo saro bij restauratie doen be schadeging doen
|
| 16 maart 2012, 10:50 |
|
 |
|
lofi
Geregistreerd: 08 jan 2012, 20:50 Berichten: 272 Woonplaats: Arnhem
|
|
| 16 maart 2012, 16:42 |