Logo
Het is nu 05 maart 2026, 15:29

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 munten behandelen 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht munten behandelen
Hallo,
Ik zoek nog niet zo heel lang met de md en ik heb wat mooie munten gevonden (tenminste waar ik al blij mee ben). Die heb ik in de olijfolie gelegd omdat ik dat gelezen had en het me een redelijk veilige methode leek. Maar nu lijkt het wel of de munten slechter worden nu ze er een tijdje uit zijn. Het lijkt wel of de patina wat afbrokkelt (zie foto's) i weet niet of dat daardoor komt of door het feit dat ze in de open lucht liggen.
Ik zou dat graag herstellen of iig stoppen. Het liefste ook de patina. Dan denk ik dat ik ze daarna inwrijf met wat vaseline en ze wegleg.

Verder stop ik vondsten vanaf nu enkel in de zuurvrije vaseline en krab met een sateprikker ik heb gemerkt dat het goed werkt.

Heb ik nog een vraagje? Ik lees ook dingen over in de oven leggen om het vocht eruit te halen en dan vaseline verwarmen en ze dan erin doen. Is dat ook te agressief of is dat juist een betere manier omdat er dan geen vocht inzit en de vaseline overal goed intrekt.

Ik weet dat jullie dit al heel veel keren hebben uitgelegd maar je ziet zoveel tegenstrijdige berichten.

alvast bedankt, niels

11 jun 2013, 16:25
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: munten behandelen
moet ik natuurlijk wel wat voorbeelden plaatsen.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

11 jun 2013, 16:31
Profiel

Antwoord met een citaat
sorrie, weer te snel, hier nog een

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

11 jun 2013, 16:32
Profiel
Antwoord met een citaat
Hoi Niels,

Ik denk dat wat nu gebeurd, eigenlijk het wegvallen van 't laatste beetje vuil & olijf-olie is... dat de patina al naar de knoppen was door de bodem-gesteldheid.
Zelf gebruik ik ook olijf-olie (stop ze in een potje met olie voor de weg naar huis, dan hebben ze al wat geweekt als ik aan schoonmaken toekom), en bij thuiskomst maak ik ze eerst schoon onder de kraan, en daarna behandel ik alleen nog maar met wat vaseline.

De beste tips komen waarschijnlijk van Bubba... da's een erkende meester-restaureerder en schoonmaker ! :ppp

11 jun 2013, 18:07

Antwoord met een citaat
Ja dat dacht ik al van bubba. Ik heb zijn raad om geduld te hebben met schoonmaken en alleen vaseline te gebruiken opgevolgd. Weet jij iets over patina herstellen of is het beter ze te conserveren met vaseline en verder niets te doen

11 jun 2013, 19:34
Profiel
Antwoord met een citaat
Mmm... Patina herstellen zijn wat verschillende methoden voor, maar 'k heb er zelf nooit mee geexperimenteerd.
Zilver zou ik gewoon in de vensterbank leggen en een jaartje vergeten behalve nu en dan eens omdraaien :03 alhoewel ik ook iemand ken die ze oppoetst met as uit z'n asbak, en met goed resultaat.

Koper en brons schijn je te kunnen her-patineren door het in een afgesloten potje zwevend boven wat ammonia te laten hangen (3 spelden in een blokje als tafeltje in een jampot, ammonia op de bodem gieten en afsluiten als ik het goed heb ?), en vroeger schenen mensen weleens met schoenpoets te werken...
Maar, ik doe d'r zelf nooit wat aan... Mijn vondst bewaar ik schoongemaakt, maar wel in de staat waar het in verkeerd... ik spaar uiteindelijk mijn eigen vondsten, geen museum-stukken :03

11 jun 2013, 20:59

Antwoord met een citaat
daar heb je ook een punt waar ik eigenlijk ook wel achter sta. het is wat het is. maar dan werkt vaseline als conservatieproduct dus goed.

Enige vraag die ik dan nog heb is of het verstandig is om voorwerpen eerst in de oven te verwarmen om het vocht eruit te krijgen en ze dan in de vaseline te doen of niet?

oh en bedankt voor de goede raad

11 jun 2013, 22:19
Profiel
Antwoord met een citaat
Verwarmen om uit te drogen kan, maar kan ook gevaarlijk zijn.
Als de munt van binnen al vrij poreus is, kan verwarmen de munt laten verkrummellen.
Daarnaast moet wel duidelijk zijn dat de patina het aankan, als die al droog is & vrij geoxideerd lijkt het me risicovol.
Uitdrogen moet zeker op een lage temperatuur gebeuren (mijn gevoel zegt 40 - 80 graden ofzo, niet stoken).

Persoonlijk denk ik dat 'gewoon even wegleggen' een munt afdoende uitdroogd, trouwens als je er al olie of vaseline op hebt zitten heeft stoken geen nut meer. Als een porie afgesloten zit krijg je 't water er achter niet eruit... Ga je toch met een hoge temperatuur opstoken verdamp je 't, waarna het uitzet maar niet wegkan door de afgesloten buitenkant... Met een kwetsbaar muntje neem je dan een risico.

11 jun 2013, 22:49

Antwoord met een citaat
ja inderdaad ik dacht daar later zelf ook al aan. Er zit al vaseline op en daarvoor al olie dus dat gaat nu niet meer. Ik ga gewoon voor safe met mijn romeintje en ga een paar maandjes pulken. Het is mijn eerste en enige tot nu toe en die wil ik niet verpesten. Na de oogst ga ik kijken of er nog een paar kan vinden in het gebied waar ik deze gevonden heb.

12 jun 2013, 00:17
Profiel
Antwoord met een citaat
'K heb die romeinse munt even bekeken (follis, 3e/4e eeuw lijkt me zo), en da's nou typisch een geval van heel dik in de Vaseline zetten (dikke laag vet erop laten zitten) en wegleggen... na wat dagen schoonvegen met een tandenborstel waar je de tanden kort van geknipt hebt, en/of met een tandenstoker eens goed peuren... de Vaseline/troep-slurry afspoelen... droogvegen, en weer in de Vaseline.
Als je dit een aantal keren herhaalt, kom je op een punt dat je geen verbetering meer ziet... da's 't moment om 't erbij te laten.
Ga je ergens tussendoor hele kleine stukjes kaal koper of brons zien, stoppen lijkt het beste, beter zal 't niet worden zonder de patina te verliezen.

12 jun 2013, 00:31
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]