Logo
Het is nu 05 maart 2026, 13:18

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Romeins Broche/ beslag restaureren 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Romeins Broche/ beslag restaureren
Ik heb laatst dit beslag gevonden op een Romeinse site. Het is zeer waarschijnlijk van koper (analoge detector) en ongeveer 5 cm breed op het breedste punt. Ik heb ondertussen gezocht en op een andere site een DTM gekregen. Het heeft veel weg van een simpele versie van een Romeinse broche. Zou er in de rand, die ruw is, dan wellicht glaspasta gezeten kunnen hebben? Ik ben niet 100% overtuigd maar het zou kunnen. Ik dacht zelf dat het tegen hout bevestigd zou hebben kunnen zitten. Wellicht iets militairs dan?
Het lijkt me in ieder geval een leuk project om op te knappen. Ik heb nu kneedbaar metaal gehaald en wil proberen het ontbrekende deel te maken en dan in een 2e sessie te bevestigen aan het origineel. Het kneedbaar metaal is wel wit/grijs van kleur. Wellicht is het mooier om het dan in zijn geheel te kleuren? Aan de andere kant zie je ook wel eens gerestaureerde vazen en dan is de witte toevoeging juist wel weer erg mooi en geeft het iets authentieks.
Ik zou wel wat tips kunnen gebruiken. Is kneedbaar metaal wel de juiste methode of zijn er betere materialen te krijgen die ook gebruikt kunnen worden? En hoe maak je het object mooi donker met een patina?
Ik heb ook enkele voorbeeldfoto's van broches toegevoegd.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

31 okt 2013, 08:01
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins Broche/ beslag restaureren
ik denk niet dat het gaat lukken met kneedbaar metaal
als het er 1 is als je dat zeker weet
je zou het wel kunnen laten doen

veel succes

31 okt 2013, 13:42
Profiel

Antwoord met een citaat
Hey Nielzke.

Het is me niet geheel duidelijk of je nu denkt dat dit een fibula is? Dat is dit niet hoor.

Persoonlijk zou ik dit niet restaureren, maar dat zijn persoonlijke overwegingen natuurlijk.

Groeten :goezo:

Minelab Manticore

31 okt 2013, 13:58
Profiel

Antwoord met een citaat
nee geen fibula. Het is een soort beslag wat ergens op vast gezeten heeft denk ik door het oog en de holle opbouw, dan zouden er ook nog meerdere ogen aan het ontbrekende deel hebben kunnen zitten. Het komt van een akker waar ik ook romeinse munten heb gevonden en het oogt romeins vind ik. Ik kreeg een DTM waar geopperd werd dat het een 'umbonate roman brooche' zou kunnen zijn maar deze hebben ook naalden aan de achterkant en deze niet. Daarom twijfel ik ook. alhoewel de vorm erg lijkt als je ze googled, misschien heeft de naald op het missende deel gezeten dat kan ook. Ik vraag me af wat het dan wel is. Ik heb ook gedacht aan een soort beslag voor Romeins militair gebruik, dus op een schild ofzo. Dat is ook door andere mensen geopperd.

De reden waarom ik het wil restaureren is dat ik zelden romeins vind. Ik zoek nog maar een paar jaar en heb ook niet altijd veel tijd om te zoeken. daar komt bij dat er in zuid oost brabant wel mooie dingen te vinden zijn maar niet in overvloed zoals andere delen van het land. Voor mij is het wel een speciale vondst als het romeins is en het is leuk om te experimenteren. Als ik ooit echt iets speciaals vindt zal ik ook zeker een expert vragen. maar dat is dromen voor nu

31 okt 2013, 14:25
Profiel

Antwoord met een citaat
Nee hoor, dit is echt geen "umbonate brooch". Umbonate is een spannend woord voor bol/knop vorm eigenlijk. Als dit een fibula was geweest, dan hadden we er écht wel resten van de naaldvanger of scharnier op gezien.

Dit is een beslagstuk, met een "umbonate" vorm. Iets dat veelvuldig toegepast werd op bv paardentuigage. Het werd ook toegepast op schilden, inderdaad. Maar ik denk persoonlijk dat jouw exemplaar daar te klein voor is. Jouw exemplaar heeft of 4 of 2 van die oogjes gehad, het kwam beiden voor.

Ook is dit type beslag iets dat in alle tijden voorkwam. Heden ten dage wordt dit nog gebruikt als kastversiering bv. Denk dat je ze zeker ook nog ziet op tuigage voor boerenpaarden.

Is jouw exemplaar Romeins. Hmm ik twijfel :06 Iets zegt me dat dit post middeleeuws is ... Maar ik kan me vergissen, hoop voor jou dat iemand het tegendeel weet aan te tonen!

Groeten :10

Minelab Manticore

31 okt 2013, 15:13
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik heb een kloppende DTM gevonden in de volgende link:

http://www.jozefherman.nl/romeins/html/f30.html

Het gaat om een harnasdecoratie beslag en het is Romeins. Dat dacht ik al. Wel erg leuk en voor mij een speciale vondst.

Hoe kan ik hem op een goede manier restaureren. Volgens de site is hij van messing (koper/zink) Hoe doen de restaurateurs dat hier met koperen voorwerpen?

31 okt 2013, 22:08
Profiel

Antwoord met een citaat
Da's duidelijk niet dezelfde :04

Plus Jozef Herman is zeker géén referentie, hij heeft zijn info duidelijk van een Engelstalige site gehaald. Daar spreken ze van zgn "Harness mounts", waarmee ze toch iets anders bedoelen dan wat hij suggereert :07

Minelab Manticore

Laatst bijgewerkt door radiohead op 31 okt 2013, 22:26, in totaal 1 keer bewerkt

31 okt 2013, 22:22
Profiel

Antwoord met een citaat
:06 ik zie niets in de link staan met een vergelijking ik ga toch eerder voor laat middeleeuws

Zoek met white's prizm 5g

31 okt 2013, 22:25
Profiel

Antwoord met een citaat
Achnaron schreef:
:06 ik zie niets in de link staan met een vergelijking ik ga toch eerder voor laat middeleeuws

Ja dacht ook in die richting, laat middeleeuws tot 17e/18e eeuw

Grt :10

Minelab Manticore

31 okt 2013, 22:27
Profiel

Antwoord met een citaat
Paardentuig beslag (halster) :07 , denk 18/19 eeuws :10

gr bubba :sd

plaatje van het net geplukt

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

01 nov 2013, 22:16
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]