|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:32
|
steengoed kannetje gerestaureerd
| Auteur |
Bericht |
|
archeonist
|
 steengoed kannetje gerestaureerd
Een tijdje geleden op een stort wat scherven gevonden die ik in elkaar kon passen. Altijd de gedachte gehad om het te restaureren tot een vitrinewaardig kannetje, alleen geen idee hoe dit moest. Na wat informatie ingewonnen te hebben ben ik er deze vakantie mee begonnen. Vandaag is mijn laatste vakantiedag en is het kannetje nu klaar. ik ga dit zeker vaker doen want het is echt leuk tijdverdrijf. Vinden jullie het wat?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 22 aug 2014, 16:26 |
|
 |
|
archeonist
|
 Re: steengoed kannetje gerestaureerd
....
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 22 aug 2014, 16:27 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
netjes gedaan zo.. 
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 22 aug 2014, 16:42 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
diepe buiging hoor hij ie mooi gemaakt 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 22 aug 2014, 17:17 |
|
 |
|
speerpunt
|
Wauw wat mooi gedaan zeg
Wat voor een klei heb je gebruikt?
Groet Rob
|
| 22 aug 2014, 17:21 |
|
 |
|
archeonist
|
speerpunt schreef: Wauw wat mooi gedaan zeg
Groet Rob Bedankt voor de complimenten heren! Rob, ik ben nog lerende zeg maar, dus ik probeer maar wat eerlijk gezegd. Ik zie veel mensen gips gebruiken, maar de reden heb ik nog niet helder, misschien omdat je dan zeker dat het niet krimpt. Nu had ik eerst DAS klei gebruikt, maar dat krimpt heel ietsje en dan gaan de bijgemaakte stukken loszitten. Ik heb echter laatst een kleisoort gevonden in een knutselzaakje in Veenendaal die niet krimpt, snel droogt en goed schuurbaar is. Bovendien is de klei (als je zou willen) weer helemaal te verwijderen. Het merk van die klei is eberhardFaber
|
| 22 aug 2014, 17:35 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
|
| 22 aug 2014, 17:38 |
|
 |
|
Hans1971
|
Netjes man, zelf zit ik er ook wel eens aan te denken. Heb ook nog wat stukken wat ik kan doen, maar het probleem lijkt mij de verf.
Welk merk/soort/type gebruik jij?
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 22 aug 2014, 17:49 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja hans je had ook beter moeten op letlen met klei les
|
| 22 aug 2014, 17:51 |
|
 |
|
archeonist
|
Hans1971 schreef: Netjes man, zelf zit ik er ook wel eens aan te denken. Heb ook nog wat stukken wat ik kan doen, maar het probleem lijkt mij de verf.
Welk merk/soort/type gebruik jij? Nee Hans, die verf is echt geen probleem, ik dacht dat zelf dus ook. Ik gebruik acrylverf, onder andere van de Action. Wat je moet doen is goed naar de originele kleur kijken bij daglicht. De originele is bruin, maar met een roodachtige tint. Het bruin in de tube moest iets lichter dus een beetje geel bijgemengd en heel ietsjes rood toegevoegd. Niet al te goed mengen want de kleur op het kannetje verschilt hier en daar ook. Wat je dan het beste kunt doen is, in dit geval, niet een kwast gebruiken, maar de verf met een sponsje opbrengen, tamponeren heet dat, zo krijg je geen strepen. Als je goed kijkt dan zie je dat de originele kleur in lagen lijkt opgebouwd, daarom heb ik eerst een donkere basislaag aangebracht en daarna de juiste roodbruine laag. De verf droogt vrij snel 10 minuten tot een kwartiertje, het is ook maar een dunne laag. Je ziet dan dat de verf een matglans heeft terwijl de originele stukken geglazuurd zijn. Dus vanmiddag bij de Action acrylvernis hoogglans gehaald en die opgebracht, dat was echt de finishing touch moet ik zeggen, het lijkt echt glazuur.
|
| 22 aug 2014, 19:18 |
|
 |
|
dannyR
|
|
| 22 aug 2014, 20:11 |
|
 |
|
Hans1971
|
archeonist schreef: Hans1971 schreef: Netjes man, zelf zit ik er ook wel eens aan te denken. Heb ook nog wat stukken wat ik kan doen, maar het probleem lijkt mij de verf.
Welk merk/soort/type gebruik jij? Nee Hans, die verf is echt geen probleem, ik dacht dat zelf dus ook. Ik gebruik acrylverf, onder andere van de Action. Wat je moet doen is goed naar de originele kleur kijken bij daglicht. De originele is bruin, maar met een roodachtige tint. Het bruin in de tube moest iets lichter dus een beetje geel bijgemengd en heel ietsjes rood toegevoegd. Niet al te goed mengen want de kleur op het kannetje verschilt hier en daar ook. Wat je dan het beste kunt doen is, in dit geval, niet een kwast gebruiken, maar de verf met een sponsje opbrengen, tamponeren heet dat, zo krijg je geen strepen. Als je goed kijkt dan zie je dat de originele kleur in lagen lijkt opgebouwd, daarom heb ik eerst een donkere basislaag aangebracht en daarna de juiste roodbruine laag. De verf droogt vrij snel 10 minuten tot een kwartiertje, het is ook maar een dunne laag. Je ziet dan dat de verf een matglans heeft terwijl de originele stukken geglazuurd zijn. Dus vanmiddag bij de Action acrylvernis hoogglans gehaald en die opgebracht, dat was echt de finishing touch moet ik zeggen, het lijkt echt glazuur. Kijk, dat is info waar ik wat mee kan. Ga denk eens shoppen bij de action 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 22 aug 2014, 20:14 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Mooi werk Archeo je heb het al goed in de vingers kerel ga zo door grt Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 22 aug 2014, 20:15 |
|
 |
|
dannyR
|
|
| 22 aug 2014, 20:20 |
|
 |
|
archeonist
|
Nou vind ik zulke kannetjes niet elke dag hoor  Op akkers zoiets vinden is een zeldzaamheid, dit kannetje komt dan ook van een stort net als de andere kannetjes die je in mijn vitrine ziet. Vaak zijn dit overgebleven beerputvullingen en dan heb je kans dat je een hoop scherven bij elkaar vindt die je kunt plakken. Wat ik wel doe is een berg zo veel mogelijk afgraven en alle scherven meenemen, doet lang niet iedereen hoor want ik heb thuis natuurlijk een hele berg losse scherven. Ik kon daardoor wel het halsje namaken omdat ik een vrijwel identiek halsje had liggen wat ik heb gebruikt als voorbeeld.
|
| 22 aug 2014, 20:28 |
|
 |
|
dannyR
|
dat snap ik heel goed, tuurlijk komt dit van een stort een geen akker,en zeker dat je dat niet elke dag vind, zal wel een een foto plaatsen van mijn kannetje  die komt niet van de stort maar is er rijp voor hoe dan ook puik gedaan 
|
| 22 aug 2014, 20:32 |
|
 |
|
archeonist
|
dannyR schreef: dat snap ik heel goed, tuurlijk komt dit van een stort een geen akker,en zeker dat je dat niet elke dag vind, zal wel een een foto plaatsen van mijn kannetje  die komt niet van de stort maar is er rijp voor hoe dan ook puik gedaan  Oh graag, ik ben heel benieuwd naar je kannetje danny!
|
| 22 aug 2014, 21:15 |
|
 |
|
RobertH
|
Wat een vakwerk! Complimenten!
|
| 22 aug 2014, 22:34 |
|
 |
|
speerpunt
|
archeonist schreef: speerpunt schreef: Wauw wat mooi gedaan zeg
Groet Rob Bedankt voor de complimenten heren! Rob, ik ben nog lerende zeg maar, dus ik probeer maar wat eerlijk gezegd. Ik zie veel mensen gips gebruiken, maar de reden heb ik nog niet helder, misschien omdat je dan zeker dat het niet krimpt. Nu had ik eerst DAS klei gebruikt, maar dat krimpt heel ietsje en dan gaan de bijgemaakte stukken loszitten. Ik heb echter laatst een kleisoort gevonden in een knutselzaakje in Veenendaal die niet krimpt, snel droogt en goed schuurbaar is. Bovendien is de klei (als je zou willen) weer helemaal te verwijderen. Het merk van die klei is eberhardFaber Erg bedankt Archeonist Groet Rob
|
| 22 aug 2014, 23:12 |
|
 |
|
speerpunt
|
archeonist schreef: speerpunt schreef: Wauw wat mooi gedaan zeg
Groet Rob Bedankt voor de complimenten heren! Rob, ik ben nog lerende zeg maar, dus ik probeer maar wat eerlijk gezegd. Ik zie veel mensen gips gebruiken, maar de reden heb ik nog niet helder, misschien omdat je dan zeker dat het niet krimpt. Nu had ik eerst DAS klei gebruikt, maar dat krimpt heel ietsje en dan gaan de bijgemaakte stukken loszitten. Ik heb echter laatst een kleisoort gevonden in een knutselzaakje in Veenendaal die niet krimpt, snel droogt en goed schuurbaar is. Bovendien is de klei (als je zou willen) weer helemaal te verwijderen. Het merk van die klei is eberhardFaber Erg bedankt Archeonist Groet Rob
|
| 22 aug 2014, 23:12 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
 Heel goed gedaan zeg 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 23 aug 2014, 21:31 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
Mooi gedaan Erwin! Groeten, Cyril
|
| 23 aug 2014, 23:01 |
|
 |
|
archeonist
|
Bedankt voor de complimenten! Er komen nog wat restauratieprojecten aan, die plaats ik later nog. Hopelijk kan ik anderen zo motiveren om het ook eens te proberen, want ik weet zeker dat velen van ons restaureerbare spulletjes hebben staan die misschien net niet vitrinewaardig zijn.
|
| 23 aug 2014, 23:16 |
|
 |
|
Hans1971
|
archeonist schreef: Bedankt voor de complimenten! Er komen nog wat restauratieprojecten aan, die plaats ik later nog. Hopelijk kan ik anderen zo motiveren om het ook eens te proberen, want ik weet zeker dat velen van ons restaureerbare spulletjes hebben staan die misschien net niet vitrinewaardig zijn. Heb gips gekocht en verf. Ga eens kijken wat ik kan doen.
|
| 23 aug 2014, 23:25 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Hans1971 schreef: archeonist schreef: Bedankt voor de complimenten! Er komen nog wat restauratieprojecten aan, die plaats ik later nog. Hopelijk kan ik anderen zo motiveren om het ook eens te proberen, want ik weet zeker dat velen van ons restaureerbare spulletjes hebben staan die misschien net niet vitrinewaardig zijn. Heb gips gekocht en verf. Ga eens kijken wat ik kan doen. gooi maar weg die troep hans of je moet politie man worden dan kan je nog wat afdrukken maken met je gips dus weg er mee als je goed had gelezen moet je deze klei hebben eberhardFaber de kinderen kunnen de was doen als jij gaat klei je 
|
| 23 aug 2014, 23:34 |
|
|