Logo
Het is nu 03 jun 2026, 01:09

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Diepzoeker 
Auteur Bericht
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Diepzoeker
Wie heeft er ervaring mee,pakt zo een detector alleen maar grote voorwerpen op een grote diepte of pakt ie ook wel een denari op zeg eens 50 a 60 cm.
Ik wil er eens een huren voor op mn romeinse plekkie,maar heb geen enkele ervaring hierin. :yh
Ik weet bijna zeker dat er nog een hoop van die zilveren romeinse rakkers moeten liggen.
gr Peter

04 okt 2009, 22:29
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Diepzoeker
peter schreef:
Wie heeft er ervaring mee,pakt zo een detector alleen maar grote voorwerpen op een grote diepte of pakt ie ook wel een denari op zeg eens 50 a 60 cm.
Ik wil er eens een huren voor op mn romeinse plekkie,maar heb geen enkele ervaring hierin. :yh
Ik weet bijna zeker dat er nog een hoop van die zilveren romeinse rakkers moeten liggen.
gr Peter

Een diepzoeker is alleen bedoeld voor voorwerpen groter dat 10cm groot.

Onthoud wel dat het zoeken hiermee verboden is??? Je kan namelijk dieper als de ploegvoor. En in de wet staat dat het zoeken met een metaaldetector alleen toegestaan is mits hij niet dieper gaat als de ploegvoor/ploeg diepte.

Ga je dieper,....dat verstoor je de onderste lagen die later door archeologen onderzocht worden. Met andere woorden,.....graven naar is verboden volgens de wet.

Gericht zoeken naar is ook verboden maar word oogluikend toegestaan. Vele vondsten zullen dan ten ondergaan aan de zuren en de ploeg. Gelukkig word ons dit nog wel gegund. Al is er al op heel veel plekken een zoek verbod :as :as :as

Ik denk dat dit ook mede te danken is door mensen die met een diepzoeker op archeologische terreinen zoeken??

Denk er dus nog eens over na?? Klein spul vind je niet met een diep zoeker.

Dagobert

04 okt 2009, 23:41

Antwoord met een citaat
zeer goed antwoord DAGO :10

ook ik ben TEGEN diepzoekers :05

35 cm is diep zat

daaronder onverstoord en is voor de archeologen ,en moeten wij vanaf blijven :pol

gr bubba :sd

05 okt 2009, 15:31
Profiel WWW
ForumJoker

Antwoord met een citaat
ja vindt ik ook bubbba

ik doe het liever met een kraan :07 :lol: :lol: :lol: :lol:

je krijg er een verbod op :oooo :oooo :oooo

05 okt 2009, 16:58
Profiel

Antwoord met een citaat
Nee dat moet je inderdaad niet willen, als je echt gericht gaat graven dan ben je archeologische sporen aan het vernietigen.

Met de detector haal je de metaaltjes uit de bovenlaag die door het contact met zuurstof en mest snel achteruitgaan, als je die vondsten netjes registreert en aanmeldt ben je wel archeologisch verantwoord bezig en draag je juist bij aan de archeologie van ons land.

05 okt 2009, 20:53
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
archeonist schreef:
Nee dat moet je inderdaad niet willen, als je echt gericht gaat graven dan ben je archeologische sporen aan het vernietigen.

Met de detector haal je de metaaltjes uit de bovenlaag die door het contact met zuurstof en mest snel achteruitgaan, als je die vondsten netjes registreert en aanmeldt ben je wel archeologisch verantwoord bezig en draag je juist bij aan de archeologie van ons land.

Ik denk dat 90% van onze muntschat aangemeld is.
En als ik er nog echt veel meer vind meld ik ze weer aan,maar ga niet iedere keer voor 1 muntje weer bellen wacht wel tot ik er weer een party heb (heb er nu weer 10 en een half).
Weet alleen niet hoeveel mn oude buurman er opgepiept heeft (spreek m nooit meer).
gr Peter

05 okt 2009, 21:12
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]