|
|
Het is nu 03 jun 2026, 14:26
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Antwoord beschermd maisakker
| Auteur |
Bericht |
|
nuggetdigger
|
 Antwoord beschermd maisakker
Er mag gezocht worden Zie antwoord mail die ik heb ontvangen. Ons antwoord hierop is: Geachte heer, In donkerpaars zijn archeologische rijksmonumenten aangegeven en in lichtpaars archeologische terreinen met zeer hoge waarde (AMKterrein) maar niet rijksbeschermd. Op de rijksmonumenten is het sowieso verboden om met een metaaldetector te zoeken. Ten aanzien van de overige terreinen wil ik u doorverwijzen naar de regioarcheoloog de heer H. Oude Rengerink. Hoewel metalen in de bouwvoor (kunnen) liggen en zich niet meer exact op hun oorspronkelijke plaats van depositie bevinden, leveren ze toch belangrijke informatie over de aard van de vindplaats die mogelijk in de ondergrond aanwezig is. Indien het toegestaan is om buiten de monumenten te piepen, hetgeen de heer Oude Rengerink u kan vertellen, is het dus belangrijk om de exacte locatie en aard van de vondst te melden zodat deze informatie behouden blijft. Dit is verplicht maar geeft ook een meerwaarde aan de vondsten zelf. Met vriendelijke groet,
|
| 01 dec 2014, 10:54 |
|
 |
|
speerpunt
|
 Re: Antwoord beschermd maisakker
Voila Groet Rob
|
| 01 dec 2014, 15:48 |
|
 |
|
Mat
|
Kijk, mischien hiervan een stickey maken. Wel snel antwoord gekregen, gemeentes doen er in het algemeen langer over, aangezien die maar 1x in de maand hierover bijeen komen.
gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 01 dec 2014, 17:04 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 01 dec 2014, 18:13 |
|
 |
|
Misfit
|
'K vind het ook een welwillend en vriendelijk antwoord, niet de 'zeker nooit niet'-reactie die je weleens van overheids-ambtenaren krijgt 
|
| 01 dec 2014, 18:27 |
|
 |
|
Mat
|
Wil toch wel iets toevoegen. Zoals gezegd, vraag bij de regio of stadsarcheoloog na wat er exact op die akker gedaan mag worden, want iedere stad heeft daar soms een eigen vervolg regelgeving voor. gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 01 dec 2014, 19:10 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28451 Woonplaats: Kerkrade
|
Misfit schreef: 'K vind het ook een welwillend en vriendelijk antwoord, niet de 'zeker nooit niet'-reactie die je weleens van overheids-ambtenaren krijgt  De meeste archeologe zijn geen ambtenaar, maar werken voor bedrijven als ADC = ArcheoProjecten & archeologisch onderzoeksbureau RAAP. Het is belachelijk dat het om bewijsmateriaal gaat die in verstoorde lagen (ploegvore) liggen , zo ga je niet met je erfgoed om. Ze weten dat het verwoest wordt door de landbouwmachines en organische meststoffen en de elementen van de natuur zoals zuurstof, water en aarden. Over 30 jaar is alles verwoest en verrot en voor ijzervondsten die bloot worden gesteld aan zuurstof zullen in een rap tempo als sneeuw voor de zonnen verdwijnen. Men moet gewoonweg met de amateur archeoloog samenwerken(wat trouwens al gebeurd) en alle vondsten via de computer vanuit je luie stoel aanmelden en indien nodig met foto. Men kan dan ook anticiperen bij binnenkomst formulier of iets rendabel is en meer aandacht verdiend en de vinden uitnodigen om het gevonden object nader te bekijken. Maar als het in de Wet is vastgelegd is het ondoordacht en niet relevant opgelost , maar men zal het moeten respecteren!!! zo niet kan men beboet worden!!! Hoe al eerder verteld in een andere thread wordt het clandestien gedaan en belangrijke vondsten verdwijnen over de grenzen van Nederland/België en daardoor verdwijnen vele bladzijdes uit de geschiedenisboeken en komen "metaaldetector vondsten" niet in de musea en hierdoor kunnen de mensen die hun belastingcenten betalen 'hun erfgoed' niet bekijken. Ook de landeigenaar kan na hun aandeel fluiten!!! Tenslotte , dit mijn mening en interpretatie en wil niemand aanmoedigen om het wel te doen, laat dit duidelijk zijn. Het is mijn visie op deze regels/wetten en ook ik zal me hieraan zullen moeten houden en vooral omdat ik op "ons forum' en voorbeeldfunctie heb als beheerder. Met vriendelijk groet Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 01 dec 2014, 19:55 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
eeuuhh er staat nog niet dat er gezocht mag worden hoor..... je wordt alleen doorverwezen......  nuggetdigger schreef: Geachte heer,
In donkerpaars zijn archeologische rijksmonumenten aangegeven en in lichtpaars archeologische terreinen met zeer hoge waarde (AMKterrein) maar niet rijksbeschermd. Op de rijksmonumenten is het sowieso verboden om met een metaaldetector te zoeken. Ten aanzien van de overige terreinen wil ik u doorverwijzen naar de regioarcheoloog de heer H. Oude Rengerink. Hoewel metalen in de bouwvoor (kunnen) liggen en zich niet meer exact op hun oorspronkelijke plaats van depositie bevinden, leveren ze toch belangrijke informatie over de aard van de vindplaats die mogelijk in de ondergrond aanwezig is. Indien het toegestaan is om buiten de monumenten te piepen, hetgeen de heer Oude Rengerink u kan vertellen, is het dus belangrijk om de exacte locatie en aard van de vondst te melden zodat deze informatie behouden blijft. Dit is verplicht maar geeft ook een meerwaarde aan de vondsten zelf.
Met vriendelijke groet,
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 01 dec 2014, 20:06 |
|
 |
|
nuggetdigger
|
Dit is wat de archeoloog mij antwoorde op de mail
Geachte heer,
Strikt genomen is het opsporen met een metaaldetector en uitgraven van vondsten bij wet verboden omdat dit wordt gezien als opgraven, maar het wordt doorgaans gedoogd. Ook in onze provincie. Daarbij gelden overigens twee belangrijke voorwaarden:
1. U dient van de grondgebruiker/eigenaar daarvoor toestemming te hebben en deze te informeren over de vondsten;
2. U hebt een wettelijke meldingsplicht om vondsten te melden (artikel 53 van de Monumentenwet). Formeel dient dit te gebeuren bij onze minister, in praktijk kan ik zorgen voor een vermelding. Dat houdt in dat vondsten in de landelijke database ARCHIS worden aangemeld via medewerkers van het Provinciaal depot voor bodemvondsten in Deventer.
Bovendien is het, zoals hieronder al vermeld, verboden om te zoeken en te graven op terreinen die als beschermde rijksmonumenten zijn aangewezen.
Graag ontvang ik van u ook uw contactgegevens.
Met vriendelijke groeten,
Hans Oude Rengerink
Hij zegt dus niet dat er in dat gebied gezocht mag worden. Het blijkt maar eens dat er gebieden zijn die lichtpaars worden aangegeven, gewoon gezocht mag worden. Ik zelf twijfelde en heb er dus naar gevraagd, dan ben ik niet illegaal bezig. Hoop dat anderen hier ook iets van opsteken, bij twijfel gewoon vragen.
|
| 02 dec 2014, 01:25 |
|
 |
|
Misfit
|
Zijn eerste zin ("strikt genomen is het verboden" etc.) is een vreemde opvatting, want het is immers niet verboden. Het is illegaal om doelbewust te zoeken naar bodemschatten, oftewel verboden om te gaan schatgraven als je weet dat er wat ligt... en dat weet je nou eenmaal niet. Het zou bvb niet mogen om te gaan schatzoeken op een plek waar bekend van is dat het een archeologische plek is (ongeacht hoe een bepaald gebied nou aangemerkt staat), bvb iets is bekend als een bronstijd grafveld of een viking-tijd schip, maar afgedekt voor later onderzoek... als je daar gaat zoeken ben je bewust iets aan het afgraven. Als je op goed geluk op een akker zoekt, zelfs al is het bvb in de Betuwe waar in de omgeving Romeinse villa's zijn gevonden, dan nog kan je zoeken als het niet een gekende preciese vondst-plek is. Dus, op het terrein van de Kopse Hof in Nijmegen kan bvb niet, maar aan de Lek bij Culemborg kan bvb wel...
|
| 02 dec 2014, 02:34 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|