Logo
Het is nu 03 jun 2026, 07:10

Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 middeleeuwse terp 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht middeleeuwse terp
Naar het er nu uitziet heb ik waarschijnlijk een middeleeuwse terp gevonden. Na het lezen van verwachtings/waarde kaarten . En na het opspeuren/vergelijken van kaarten/maps en op pad om de velden te checken en toestemming te regelen kan ik op pad gaan om daar te zoeken. Het is geen amk terrein of iets derg.

Nu zou ik graag willen weten wat voor soort grond/stort ik kan verwachten zodat ik een idee hebt of ik daadwerkelijk goed zit. De vondsten dat kun je natuurlijk niet weten Dus alle tips van de ervaren zoekers zijn van harte welkom.

01 feb 2016, 20:03
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: middeleeuwse terp
hier in friesland is het in ieder geval zo dat als je op een echt middeleeuwse terp komt, dan ligt het er ook bezaaid met middeleeuws aardewerk ... en dan heb ik het niet over een beetje, maar ik denk zo'n 5 kilo per uur ongeveer ( ruwe schatting)
Dan is daarnaast natuurlijk nog de vraag of er na de middeleeuwen nog iets " geleefd" heeft,

Als dat niet het geval is, kun je hoofdzakelijk de kenmerken zien aan de hand van de scherven.,

Hier hebben we ook een paar van die, had van de zomer op een terp gezocht , bezaaid met scherven , ( zo'n 3 á 4 per m2 )
de vondsten AANTALLEN lagen laag. in 4 uur zoeken met 2 man hebben we samen in totaal zo'n 20 keer gegraven omdat er geen signaal was, er is ook maar 1 topvondst uitgekomen, maar wel gelijk drie sceatta's in 1 keer :07

zie: viewtopic.php?f=170&t=69985&p=586604#p586604

anyweg,

het blijft hoe dan ook lastig om in te schatten wat er zoal te vinden valt, maar liggen de middeleeuwse scherven er, en krijg je weinig tot geen signaal, geef dan vooral niet op het kan zo maar zijn dat je moeite beloond wordt.

nog wel even een disclamer: er zijn hier in friesland ook een hoop vluchtterpen. Hier is niet echt bewoning geweest, en het aantal scherven is dan ook nihil. het lijkt dan heel mooi, ook zo in het landschap te liggen, maar er ligt erg weinig.

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact

05 feb 2016, 01:30
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ]