| Auteur |
Bericht |
|
Mara
Geregistreerd: 28 jan 2014, 22:58 Berichten: 1541 Woonplaats: West-Brabant
|
 munten fotograferen met macro lens: tips en trucs?
Heb mezelf deze week eindelijk een macro lens (105mm) kado gedaan voor onze Nikon D90 (dig. spiegelreflex). Standaard diafragma geeft iig. te klein oppervlakte scherp, dus moest veel kleiner (zit nu op F20...  ). Ben op internet aan het struinen en zie dat het best nauw komt qua belichting. Zat veel verschil tussen diverse voorbeelden. Maar half doorlatende spiegels, daglichtlampen e.d. dat wordt me wat te ingewikkeld Heb zaken als lichtmeter en statief nog liggen van oude camera. Voorbeelden: munt met klein diafragma: redelijk scherp overal heiligenhangertje: groter diafragma, niet overal scherp Iemand nog tips en trucs voor een a-technische beginner? Bedankt alvast.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 15 jan 2016, 10:12 |
|
 |
|
John W
|
 Re: munten fotograferen met macro lens: tips en trucs?
Leuk dat je een macro lens hebt gekocht. Zelf vindt ik het ook leuk om te fotograferen en ben er achter gekomen dat munten goed op de foto krijgen best lastig is.
Hier een paar tips:
Licht: Het beste resultaat heb ik als ik munten fotografeer bij daglicht. Als ik binnen aan de slag ga met lampen op de munt richten ben ik niet vaak tevreden over de kleur temperatuur. Ik geef de voorkeur om overdag te fotograferen bij het raam op de vensterbank.
statief: Gebruik altijd een statief om beweging onscherpte te voorkomen. Stel het statief met camera loodrecht boven de munt af. Zo voorkom je ook al dat maar één deel van de munt scherp is. Mocht je objectief een stabilisatie functie hebben zet die dan uit als je een statief gebruikt. Die wil namelijk bewegingen gaan corrigeren die er niet zijn en hierdoor krijg je juist beweging onscherpte.
Achtergrond/ ondergrond: Een wit A4tje is vaak al voldoende. Wel kreeg ik vaak last van schaduwen rond de munt op het papier. Dit kan je voorkomen door de munt op een glazen plaatje te leggen ( even een Foto lijstje slopen). Het plaatje moet dan iets hoger liggen als het A4tje. Dit kan je doen door 2 boeken te pakken die even dik zijn die leg je uitelkaar te leggen. Tussen de boeken in ligt dus je witte A4tje op de boeken leg je het glazen plaatje op het plaatje in het midden leg je je munt.
Camera instellingen. Ik geef de voorkeur aan de M stand. Manuel kan je alles zelf instellen. De iso op 100 ander krijg je weer extra ruis in je foto. Diafragma zoals je zelf al had ontdekt vrij klein houden dus een hoog F getal. Vaak gebruik ik vaak F18 of F20 Sluitertijd is afhankelijk hoeveel licht je hebt. Kijk daarvoor even op je lichtmeter in je camera. Die kan je vinden als je door je oculair kijkt vaak onder aan of aan de zijkant. (Dat balkje met streepje die op en neer kan bewegen ) streepje moet +/- in het midden staan. Scherpstellen doe ik liever handmatig via " live view" op het schermpje aan de achterkant van de camera. Dus de autofocus zet ik uit op het objectief. Succes met het fotograferen. Plaats nog maar wat proef foto's in dit topic.
Groeten John
|
| 15 jan 2016, 11:43 |
|
 |
|
Mara
|
Bedankt, daar kan ik zeker wat mee! Glasplaatje check, statief check. Hoe hoog leg je dat plaatje in cm. ongeveer? F20 dus toch niet gek, kwam daar inderdaad op uit. Dit is een foto van de heiligenhanger met F20. Dus nog zonder glasplaatje. Daar ga ik vanmiddag mee aan de gang (als ik de handmatige instellingen van de camera zo snel kan vinden en wijzigen want deed altijd maar een dotje met autofocus en voorkeuren van de camera  ). Anders eerst maar eens verdiepen in de camera 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 15 jan 2016, 12:21 |
|
 |
|
John W
|
Boven op je camera zit een draai wieltje waarmee je hem op de M stand kan zetten. Ja het is een hele studie voor je zo'n camera goed door hebt. Glazenplaatje heb ik +/- 4 a 5cm boven het A4tje. Glazenplaatje wel goed poetsen geen vette vingers en stofjes er op Deze munt heb ik ook op deze manier gefotografeerd: viewtopic.php?f=305&t=73157Alleen de achtergrond heb ik daar nog iets witter gemaakt in het fotobewerking programma Adobe Lightroom. Succes! Groeten John
|
| 15 jan 2016, 13:22 |
|
 |
|
Tom1980
|
Vind dit ook wel boeiend https://www.youtube.com/watch?v=OyxzC5kqbyw 3:30 MIN beginnen ze het te maken, Dan heb je altijd hetzelfde licht,..en hoef je vrij weinig te veranderen elke x
|
| 15 jan 2016, 13:57 |
|
 |
|
Mara
|
Prachtige foto John, goud is niet makkelijk schijnbaar. Ja de achtergrond verkleurt bij mij ook, dus daar wil ik ook iets mee. Heb nu met statief en glasplaatje, maar zonder manual gewerkt (eerst weer eens in handleiding camera kijken) en dat scheelt gelijk al! Zie dan ineens ook dat mijn akkervondsten - die heel behoorlijk lijken van een afstandje - in mindere staat zijn en niet goed schoon Daglicht niet super nu...heel donker buiten, zal ook schelen? Bedankt Tom, ik ga die link bekijken!
|
| 15 jan 2016, 14:55 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Best een witte achtergrond te gebruiken. Dan weer zwart voor goud en zilver. De aandacht trekken naar het object, niet de achtergrond, rood is bv storend.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 15 jan 2016, 16:37 |
|
 |
|
Mara
|
Dank je wel! Zal het eens met zilver en zwart proberen, lijkt me mooi inderdaad. Las nog ergens de tip om daar fluweel voor te gebruiken omdat het geen licht weerkaatst en je munt dan iets hoger te leggen zodat je de structuur van de ondergrond niet ziet. Leuk om mee te experimenteren iig op een regenachtige middag.
|
| 15 jan 2016, 17:35 |
|
 |
|
John W
|
Netjes hoor! het begin is er  ! de munt lijkt zo al mooi te zweven, los van de achtergrond zo op dat glasplaatje. Als je in automatische stand schiet heb je al snel kans dat de munt te donker op de foto komt. Je lichtmeter in de camera kan door de witte achtergrond al snel denken dat het lichter is als het in werkelijkheid is daarom past de camera de sluitertijd iets sneller aan en heb je munt iets te donker op de foto. Je zou dan nog je camera op "spotmeting" kunnen zetten. Meet hij het licht alleen in het midden op de munt en niet er omheen. Groeten John
|
| 15 jan 2016, 18:34 |
|
 |
|
Mara
|
Dank je wel! Wil ze inderdaad iets lichter hebben, ik ga jouw tip proberen. Daarom vanmiddag nog een blauwe achtergrond geprobeerd (met vingerafdrukken op het glas  ):
|
| 15 jan 2016, 19:14 |
|
 |
|
John W
|
Met blauwe achtergrond komt de munt ook erg mooi uit. Je je mag tevreden zijn met het resultaat! Mooie foto geworden Groeten John
|
| 15 jan 2016, 20:05 |
|
 |
|
mitchellrsd
|
erg handig! denk dat ik hier ook eens mee ga experimenteren 
_________________ liever 10 gouden munten ex situ, dan 10 gouden munten in situ
|
| 17 jan 2016, 18:59 |
|
 |
|
Mara
|
 Is inderdaad erg leuk, Mitchel Die spotmeting veranderen van groot naar de middenstand scheelde heel veel! Kleine spot vond ik te licht worden. Sommige munten komen met flits toch beter tot recht maar geeft lelijke schaduw, dus ik ga nog wat dingen uitproberen met 2 lampen en kleine lichtbox. Voorbeeld zonder flits en met flits
|
| 31 jan 2016, 14:30 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
belichting kan heel simpel.
ga naar de action en haal een doorschijnende bak. leg deze op de kant en leg er een wit vel A4 in. zodanig dat het achterin halfrond ligt, dus nu heb je geen hoeken.
zet aan beide zeiden van de bak een lamp met sterke verllichting . tussen de lamp en bak leg je een witte doek. ( sloop) zodat het licht indirect wordt. in plaats van direct. en klaar is je lichtbak. zo krijg je foto's zonder slagschaduw.
en dan krijg je zulke foto's zoals de mijne.
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 31 jan 2016, 16:46 |
|
 |
|
Mara
|
Mooie foto's inderdaad!
|
| 31 jan 2016, 17:51 |
|
 |
|
Mara
|
We zijn weer een paar maanden en een foto-cursus verder (wat je allemaal kunt instellen op zo'n camera...  ) En ontdekt dat scherper niet altijd beter is (je ziet elk stukje vuil en dat leidt af van het geheel). En het soort licht scheelt heel veel. Daarnaast pakt elk voorwerp ook weer anders uit, dus gewoon veel uitproberen. Ik kom de herfst wel door (toch veel te slecht weer om te zoeken...).
Laatst bijgewerkt door Mara op 15 sep 2017, 14:00, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 15 sep 2017, 13:36 |
|
 |
|
Mara
|
de belichting aangepast en handmatig scherpgesteld, eigenlijk overbelicht...
|
| 15 sep 2017, 13:55 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
 munten fotograferen met macro lens: tips en trucs?
Persoonlijk vindt ik deze zoals je zelf zegt te overbelicht. De mooie patina verdwijnt. De. Vorige foto van de gesp is mooier vindt ik. Zeer duidelijk en je ziet alles. Wel donders scherp genomen mara.
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 17 sep 2017, 21:22 |
|
 |
|
Mara
|
Dank je voor je reactie. Heb nog een foto, die vond ik weer te donker (en scherp op het verkeerde deel). Denk dat ik er volgende keer tussen in ga zitten qua belichting. En andere achtergrond.
|
| 18 sep 2017, 12:45 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja doe ik ook altijd
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 18 sep 2017, 16:44 |
|
|