|
|
Het is nu 04 jun 2026, 01:16
|
| Auteur |
Bericht |
|
speerpunt
|
 Re: SCHATGRAVERS..
antonio schreef: De oorzaak van dit bericht is een artikel in de Volkskrant. In dit bericht wordt onder andere gesproken over een bronzen kan die gevonden is in de Betuwe en bij Kunst en Kitch werd getoond. Deze is gevonden op een opgravingsterrein volgens de archeologen.
In Nederland zijn wij heel goed om groepen mensen in hokjes plaatsen van goed en fout.
Het is fout en strafbaar om op archeologische opgravingen en terreinen te zoeken naar historische metalen voorwerpen en de grond te verstoren. Als je geen toestemming hebt van de archeologen of eigenaar.
Veel detectoramateurs hebben wel veel bijzondere vondsten gedaan en aangemeld met toestemming van de landeigenaar. Hierdoor is weer een stukje geschiedenis van Nederland ontdekt.
De archeologen moeten eerst het programma Tussen Kunst & Kitsch aanspreken. Dat zij goed nagaan waar de vondst vandaan komt en als dit twijfelachtig is niet uitzenden.
Dit voorkomt dat een hele groep hobbyisten met een metaaldetector in een zwart daglicht worden geplaatst.
Groet,
Arnold Verkuylen Goed gesproken Arnold  , Groetjes Rob
|
| 28 maart 2013, 22:45 |
|
 |
|
Kristof2
|
Hey allemaal, gisteren heb ik in een dorp vlak bij mij (en heel bekend voor romeins) bij een amateur archeoloog staan praten. In dat dorp is pas een opgraving gedaan. Nu was die amateur er even bij blijven staan om te kijken hoe ze te werk gingen. MET EEN KRAAN!!!! Elke keer deden ze er 30cm in 1 ruk er vanaf! Totdat die amateur riep dat ze moesten stoppen omdat hij een kuil met lichtkleurig zand met zwarte spikkels zag verschijnen. Hij vertelde tegen de BEROEPS archeologen dat dit eigen was aan een urne. Doch hadden de BEROEPS hier geen oren naar en gingen verder met de KRAAN totdat ze gekraak hoorden!! Toen is die amateur bij in de put gesprongen om alles op te houden en heeft naar het gemeentehuis gebeld om te zeggen dat ze direkt iemand moesten langsturen. De amateur heeft geeist dat zulk WANGEDRAG bij in het rapport komt te staan. Mijn punt:als amateur mag je niks en de BEROEPS mogen het naar de kloten helpen. Jaren geleden zijn er wetten gekomen om de archeologie enkel nog door Beroeps te laten gebeuren en tegenwoordig zijn er op veel plaatsen alleen maar pas afgestudeerde archeoloogjes met 0,0 ervaring die de opgravingen doen. Ik denk dat er bij de archeologiche diensten toch eens HEEEL goed moet worden nagedacht over een samenwerking. Grts
|
| 29 maart 2013, 11:44 |
|
 |
|
Bas
Geregistreerd: 21 sep 2008, 20:27 Berichten: 559 Woonplaats: Voorthuizen
|
Goede morgen mensen,
Nu reageer in eigenlijk nooit op zulke berichten, maar nu maak ik een uitzondering. Deze jongen is een vriend van mij. Dit kannetje heb ik lang geleden ook al bij hem gezien. Toen hij dit kannetje vond waren ze aan het graven voor de aanleg van de Betuwelijn. Op deze locatie was GEEN opgraving en is er ook nooit geweest. Na zijn vondst heeft hij het kannetje aangemeld, en is het 3 maanden in onderzoek geweest in Nijmegen. Hier is het kannetje beschreven. Hij heeft nog gevraagd of er geen onderzoek plaats moest vinden, maar dit was niet nodig, omdat alles al vergraven was voor de aanleg van de spoorlijn. Het oortje dat er in de uitzenden afviel was door mevr. Zilverberg er zelf opgeplakt met een soort kit. Was dus geen eigen reparatie, maar nu leek het of ze zelf het kannetje sloopte. Door dit voorval kwam het hele verhaal in het nieuws en gaat iedereen er zich mee bemoeien. Wat hem, en mij het meeste steekt is dat iedereen er maar een verhaal van maakt, en het laat lijken alsof hij het uit een opgraving heeft gehaald achter hekken vandaan met verboden toegang. Niks van dit is waar. Maar goed. Het kannetje is goed terecht gekomen en wordt ook niet verkocht en het gaat hem al helemaal niet om het geldelijk gewin, anders had hij hem allang verkocht. Verder maak ik er geen woorden vuil over, maar ik vond dat ik toch even toe moest lichten hoe het echt in elkaar zit. Het meest vervelende vindt hij dat archeologen stukken gaan schrijven over hoe en wat, maar dat ze zelf het kannetje al bekeken hebben en beschreven en niet in zijn gegaan op zijn vraag of er een opgraving moest komen.
Groeten, Bas
|
| 29 maart 2013, 12:14 |
|
 |
|
sjoho
|
Bas mooi dat je reageert, maar zoals je in de stukken kunt lezen richten we onze pijlen meer op de archeologen dan op deze zoeker omdat wij juist zijn verhaal niet goed kennen 
|
| 29 maart 2013, 12:24 |
|
 |
|
Bas
|
Ja, dat is ook prima. Maar ik vond dat jullie ook even de achtergrond moesten weten. Zo zie je maar dat ieder verhaal twee kanten heeft Zolang onze hobby maar niet afgepakt wordt. groeten, bas
|
| 29 maart 2013, 12:29 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Bas schreef: Ja, dat is ook prima. Maar ik vond dat jullie ook even de achtergrond moesten weten. Zo zie je maar dat ieder verhaal twee kanten heeft Zolang onze hobby maar niet afgepakt wordt. groeten, bas goed gedaan bas je maat heeft ook nog een mooie dolk gevonden die heb ik nog gezien je maat moet nog ergen in de DDA staan
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 29 maart 2013, 13:30 |
|
 |
|
archeonist
|
Bas schreef: Goede morgen mensen,
Nu reageer in eigenlijk nooit op zulke berichten, maar nu maak ik een uitzondering. Deze jongen is een vriend van mij. Dit kannetje heb ik lang geleden ook al bij hem gezien. Toen hij dit kannetje vond waren ze aan het graven voor de aanleg van de Betuwelijn. Op deze locatie was GEEN opgraving en is er ook nooit geweest. Na zijn vondst heeft hij het kannetje aangemeld, en is het 3 maanden in onderzoek geweest in Nijmegen. Hier is het kannetje beschreven. Hij heeft nog gevraagd of er geen onderzoek plaats moest vinden, maar dit was niet nodig, omdat alles al vergraven was voor de aanleg van de spoorlijn. Het oortje dat er in de uitzenden afviel was door mevr. Zilverberg er zelf opgeplakt met een soort kit. Was dus geen eigen reparatie, maar nu leek het of ze zelf het kannetje sloopte. Door dit voorval kwam het hele verhaal in het nieuws en gaat iedereen er zich mee bemoeien. Wat hem, en mij het meeste steekt is dat iedereen er maar een verhaal van maakt, en het laat lijken alsof hij het uit een opgraving heeft gehaald achter hekken vandaan met verboden toegang. Niks van dit is waar. Maar goed. Het kannetje is goed terecht gekomen en wordt ook niet verkocht en het gaat hem al helemaal niet om het geldelijk gewin, anders had hij hem allang verkocht. Verder maak ik er geen woorden vuil over, maar ik vond dat ik toch even toe moest lichten hoe het echt in elkaar zit. Het meest vervelende vindt hij dat archeologen stukken gaan schrijven over hoe en wat, maar dat ze zelf het kannetje al bekeken hebben en beschreven en niet in zijn gegaan op zijn vraag of er een opgraving moest komen.
Groeten, Bas Ik had al het vermoeden dat er niets mis was met dit kannetje. Feitelijk is deze vondst een voorbeeld van hoe het nu juist WEL moet, het zou juist moeten pleiten voor hobbyisten zoals wij. Top dat je dit bericht hier plaatst 
|
| 29 maart 2013, 13:44 |
|
 |
|
Bas
|
Dank je Ed en Archeonist,
Hij had hier zeker geen kwade bedoelingen mee. En die dolk is ook super die hij heeft. Hij zoekt niet veel, maar wat hij heeft is wel super.
groeten, en vrolijk Pasen.
Bas
|
| 29 maart 2013, 13:50 |
|
 |
|
zwaaijunk
|
Ter info:
Laatste nieuws:
Het verhaal van Bas (top Bas!) omtrent de werkelijke vondstgeschiedenis van de Romeinse kan van TK&K , en ook de hier al eerdere geplaatste verwijzing naar het artikel in de DDA, is inmiddels doorgedrongen tot de (ENORME) discussiegroep en zal, als het goed is, ook (nog) naar de betrokken pers worden gecommuniceerd zodat dit recht kan worden gezet. Naar ik begreep is zowel de volkskrant als RTL 4 inmiddels hiervan op de hoogte gesteld. Laten we hopen dat dit de nare bijsmaak voor de MELDER & vinder van de romeinse kan wat kan wegnemen en alleen nog maar trotser kan gaan zijn op zijn inmiddels beroemde vondst. Zoals ik eerder berichtte is het mijn inziens een discussie geworden die geheel uit de context is getrokken en word inmiddels volledig aan de kern van de primaire discussie over TK&K voorbijgegaan. Het blijft wel zuur dat in de, mijn inziens, secundaire discussie de detector-communnity geheel ongevraagd en zeer zeker ook onterecht in een illegale-hoek wordt gedrukt. Het zal wel het gemak zijn. Mischien kan het voorbeeld van de Romeinse kan nu inderdaad, zoals archeonist berichtte, een andere discussie op gang brengen: zoals het dus wel moet...en.... kan mischien nu ook worden doorgepakt op het verhaal voor een verdere professionalisering van metaaldetectieonderzoek in het archeologische veld. Het ging al wel beter, maar nog lang niet goed genoeg! Ik denk dat ik voor dit laatse namens meerdere zoekers spreek!
gr. Zwaaijunk
|
| 29 maart 2013, 15:14 |
|
 |
|
Hoth
|
Gisteren had ik een hele discussie met de betreffende archeologen op Linkedin. Mijn stelling was: niemand kan Tussen Kunst en Kitsch iets verwijten, omdat een dergerlijk programma niet de aangewezen persoon is om e.e.a te checken. Ik kreeg letterlijk een bak stront over me heen, niet normaal meer. Uiteindelijk konden deze lieden de discussie niet winnen, toen werd er mild gescholden, werd ik beledigd, mijn bijnaam op het forum gepubliceerd en mijn berichten verwijdert - hoe kinderachtig. Al met al is deze hele actie zinloos geweest, omdat de persoon in kwestie juist correct heeft gehandeld en dus hebben de archeologen zelf hier een paar steken laten vallen. Geschreeuw in de ruimte, of ik heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt Ik neem het deze " moraalridders " zeer kwalijk dat ze door slechte informatie een hele groep serieuze hobbyisten hebben gedemoniseerd, maar dat snappen ze niet......
_________________ Ook gij, Brutus?
|
| 29 maart 2013, 15:33 |
|
 |
|
Hoth
|
Op Linkedin discussieren de archeologen vrolijk verder, nu trekken ze het verhaal van de kan wederom in twijfel. Ik kan het niet laten: Als ze niets in de bodem kunnen vinden, dan graven ze wel tot ze wat vinden En wat willen ze vinden? Het laatste woord Ik wens u allen bijzonder fijne paasdagen toe, vrinden.
|
| 29 maart 2013, 18:15 |
|
 |
|
V3i
|
Hier het antwoord van de eigenar van het kannetje. Deel 2 komt zo , eerst even zelf lezen. bron Linked In
Als vinder van dit kannetje waar alle commotie over is ontstaan wil graag mijn kant van het verhaal vertellen. Ik heb dit kannetje in uitgegraven grond van infrastructurele werkzaamheden waar tot mijn grote verbazing geen enkele archeologische opgraving heeft plaats gevonden. De grond van betreffende werkzaamheden werd niet veel later afgevoerd naar een grond depo om verwerkt te worden in een spoortalud waardoor betreffende vondsten voor altijd verdwenen/ verloren zouden zijn gegaan. Ik heb de vondsten in 2002 aangemeld bij een archeoloog en ben met hem terug geweest naar de plaats waar ik deze gevonden had om de exacte coördinaten vast te leggen voor een zo goed mogelijke registratie. Vervolgens zijn de vondsten voor 3 maanden afgestaan voor wetenschappelijk onderzoek in Nijmegen. Deze informatie was ook bekend bij "Tussen Kunst en Kitsch". Ik snap dat het slappe tijd voor jullie is maar toch..om dan discussies aan te zwengelen op basis van wat er gedacht wordt, waardoor ik als schatgraver wordt neergezet valt mij tegen. Nee sommige gaan i.p.v. dat ze logischerwijs eerst hun huiswerk zouden doen door in de R.O.B. archieven te kijken, om vervolgens te kunnen constateren dat de vondsten zijn aangemeld, beschreven en geregistreerd het publiciteitsgeile jongetje uithangen zoals Ruurd K. en Michiel B. Zoveel kannetjes zijn er niet gevonden in Elst toch? En dan hebben we natuurlijk niet te vergeten de altijd in de schaduw van de groten van Nijmegen blijvende Harry van E. Hij wist dat de vondsten gemeld waren maar zijn publiciteitsgeilheid en ws. om eigen falen te verbloemen heeft het van zijn verstand gewonnen. Harry, dergelijke vondsten komen uit een graf dat weet jij ook , sterker nog je wist precies waar ze gevonden waren. Waar is ten tijde van het vinden hiervan een archeologische opgraving in Elst naar een grafveld gedaan. Voor zover ik weet helemaal nooit, maar jij weet dit ongetwijfeld beter. Waarom geen opgraving in het tracé betuwelijn gedaan, een ieder kon toch bedenken dat dit een zeer interessante stek was? Had je eindelijk ook bij de “grote jongens kunnen horen, die kans krijg je nu niet meer. Ook ben ik reuze benieuwd op welke wetenschappelijke basis je, je uitspraak in de NRC m.b.t. de in een eerdere uitzending getoonde askist mogelijk uit de omgeving Nijmegen komt, hebt gebaseerd, de patina? Haha, beetje hersenloze uitspraak en dat in het NRC. Betreffende handelaar uit Eindhoven waar de kist gekocht was , Is de streng gereformeerde zich als archeoloog voordoende bodemvondsten handelaar Wim van S. welke nog steeds op o.a. e-bay actief is. Vervolgens gaat onze hoogleraar Vladimir S. ook nog wat roepen wat hij doet constateringen op basis van wat mensen denken en roepen i.p.v. met feiten/cijfers te komen. M.a.w. hij zegt wat anderen roepen, en dat voor een hoogleraar. Ik weet dat het onderwijs niveau is gedaald maar dit is wel heel erg. Zie volgende bericht..
|
| 29 maart 2013, 18:32 |
|
 |
|
V3i
|
hier deel 2
En Juan aangezien je dingen hoort die er niet zijn (Joanneke bedankt voor het terug fluiten ) zou ik tegen jou willen zeggen koop een detector is heerlijk rustgevend , lekker in de natuur , rust ruimte om je heen kun je misschien ook nog een keer een bijdrage leveren aan de wetenschap en als je dan net als ik en vele anderen ook nog het afval metaal meeneemt lever je nog een bijdrage aan het mileu ook. Het probleem met de schatgravers is dat ze er met een boetetje af komen waarvan de hoogte zeker stimuleert om hiermee door te gaan. Deze mensen schaden welwillende "detectoristen " zoals ik ook! Even iets verder denken als jullie neus lang is en blijf je huiswerk doen, zeg ik tegen Ruurd, Michiel en in het bijzonder tegen onze Har. Har misschien vind je ook nog een keer zoiets en hoor je ook bij de ” groten” van Nijmegen. Als je in de krant zonder verdere onderbouwing gaat roepen dat Doe er je voordeel mee.
Groetjes, Onno
Ps zoals jullie ongetwijfeld ook weten is door overspoeling v/d bodemvondsten markt (marktplaats 10 fibula’s voor € 10) door voornamelijk oost europese metaaltjes het helemaal niet meer lucratief voor schatzoekers, godzijdank. Ik ben er zeker van als er naar het aantal gevallen van schatzoeken wordt gekeken er de laatste jaren een zeer grote afname is, wat ongetwijfeld in archeologische kringen bekend is. Kunnen jullie gaan wordfreuten i.p.v. zinloos discuseren, daar leer je tenminste nog wat van. Misschien leuk voor Kaya om daar eens onderzoek naar te doen, dan heb je tenminste feiten
|
| 29 maart 2013, 18:32 |
|
 |
|
Hoth
|
Mooi bericht.
Ik walg van de wijze waarop deze zgn. geleerden zich als kippen zonder kop hebben geprofileerd, uiteindelijk hebben ze zich in mijn ogen alleen maar schade toegebracht, wie neemt deze archeologen, die niet eens bij machte zijn om onderzoek naar uitspraken te doen nog serieus?
De waarheid zal altijd zegevieren!
|
| 29 maart 2013, 18:58 |
|
 |
|
sjoho
|
Het komt zo in Een Vandaag, nog een podium voor deze club...
|
| 29 maart 2013, 19:01 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Bas schreef: Dank je Ed en Archeonist,
Hij had hier zeker geen kwade bedoelingen mee. En die dolk is ook super die hij heeft. Hij zoekt niet veel, maar wat hij heeft is wel super.
groeten, en vrolijk Pasen.
Bas ja je maat kwam bij mijn over als top en heel gewoon is wel een parenen jaren geleden zeker weten die dolk is top man gr de ed ps doe hem maar de gr van mijn 
|
| 29 maart 2013, 19:07 |
|
 |
|
V3i
|
Leuk is om te zien hoe iemand die dus van alles geroepen heeft zonder zich eerst van feiten te hebben overtuigd, nog probeert de "vinder van het kannetje" terecht te wijzen. ( in dit geval Vladimir S , genoemd in het vorige bericht) bron linked-In
Quote Vladimir S :
Beste Onno,
Ik sluit me aan bij de vorige posts, hoop wel dat je toon als de kwaadheid wat zakt wat vriendelijker kan worden. Nog twee aanvullende punten: mijn aanvankelijke oordeel was mede gebaseerd op de mededelingen van Mieke Zilverberg, die in de pers meermalen heeft gesuggereerd cq gezegd dat je kannetje uit de stort van een opgraving kwam, en ook niet duidelijk kon vertellen wat je nu precies waar hebt gemeld. Wat wel iets zegt over de zorgvuldigheid van TK&K. De volgende keer zal ik zeker minder vertrouwen op de media. En wat de Betuwelijn betreft. Daar is welbewust voor de strategie gekozen om maar een beperkt deel van de bij de bouw geraakte archeologie te onderzoeken -- wat overigens nog steeds vele miljoenen heeft gekost. Jouw kannetje laat zien wat daarvan de consequenties kunnen zijn, het is goed dat duidelijk wordt. Ik meen me te herinneren dat lang niet alle universitaire archeologen blij waren met de gekozen strategie, om over daarbuiten nog maar te zwijgen. Unquote "
Ik vind de toon nog zeer gematigd van iemand die als dief wordt bestempeld.
Ipv excuses dus dit bericht , ach ja ...
|
| 29 maart 2013, 19:15 |
|
 |
|
zwaaijunk
|
Zoals eerder al door mij aangegeven. Het 'verkeerde verhaal' van de LEGAAL verkregen romeinse kan is zojuist keurig gerectificeerd op Nederland 1. Dit is geinitieerd door de archeoloog zelf die zijn zegje zojuist deed. Waarvoor Hulde!!
Gr. Zwaaijunk
|
| 29 maart 2013, 19:47 |
|
 |
|
zwaaijunk
|
Het 'verkeerde verhaal' van de Romeinse kan is zojuist aan het einde van de reportage van 1 vandaag keurig gerectificeerd. Waarvoor hulde! De kan is 'legaal'....sowieso prachtig maar bovenal genietbaar!!!!
Gr zwaaijunkie
|
| 29 maart 2013, 19:57 |
|
 |
|
bennie
|
Net in 1 vandaag gezien dat een paar pikketrekkers hun gal aan het spuwen waren over zoekersvondsten en kunst en kits op de korrel nam. Je moest eens weten wat er zonder amateurs verloren gaat aan vondsten en info, dat vergeten ze gemakshalve.
|
| 29 maart 2013, 19:59 |
|
 |
|
sjoho
|
Het was vanavond een vrij mild verhaal. Je kunt het alleen maar eens zijn dat de illegale handel moet worden aangepakt en dat zoekers op opgravingen moeten worden aangepakt. Lullig dat het over de rug van een oprechte zoeker moest gaan, hoop dat ie er niet wakker van ligt 
|
| 29 maart 2013, 20:00 |
|
 |
|
Vinner
Geregistreerd: 29 jul 2010, 21:13 Berichten: 362 Woonplaats: srɛɪ̯fʋɛɪ̯zə
|
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334708Nieuw stukje van de archeologen bij Een Vandaag. Begint rond 11.50 min
|
| 29 maart 2013, 20:10 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
sjoho schreef: Het was vanavond een vrij mild verhaal. Je kunt het alleen maar eens zijn dat de illegale handel moet worden aangepakt en dat zoekers op opgravingen moeten worden aangepakt. Lullig dat het over de rug van een oprechte zoeker moest gaan, hoop dat ie er niet wakker van ligt  NEE IK LEG ER NIET WAKKER VAN JIJ WEL DAN
|
| 29 maart 2013, 20:13 |
|
 |
|
ronald
|
Mooi hoor, Bas heeft zijn verhaal verteld.. Ha, en mooi dat de profs ernaast zitten Zo, nu gaan we weer zoeken.. Mvg.Ronald
|
| 30 maart 2013, 00:35 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ronald schreef: Mooi hoor, Bas heeft zijn verhaal verteld.. Ha, en mooi dat de profs ernaast zitten Zo, nu gaan we weer zoeken.. Mvg.Ronald waar gaan we weer zoeken dan
|
| 30 maart 2013, 00:38 |
|
|