Logo
Het is nu 03 maart 2026, 20:00

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Denominaties 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Denominaties
Goedemiddag,

Vandaag kwam ik de term Keltische Denarius tegen.
Dacht dat Denarius alleen voorbehouden was aan Romeinse zilveren munten en latere muntslag.
De term denarius, denier, denar enz ken ik wel maar is het niet voorbehouden aan bepaalde leeftijd en of volk?
Wie weet dat?

Vriendelijke groeten Kadan.

08 feb 2022, 18:28
Profiel
Beheerder

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Denominaties
Staat alles in deze link.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Denarius

beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

08 feb 2022, 19:40
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Goeie vraag, Kadan.

Eigenlijk weten we bijzonder weinig van die Kelten. Wat we wel kunnnen vaststellen is dat ze in hun muntslag vooral imiteerden. Ze maakten al bestaande munten na dus. Hun gouden munten waren vaak imitaties van munten van oa Philip II van Macedonie. Dus noemen we die munten ook maar Staters. We kunnen vaststellen dat hun zilvermunten vaak imitaties van Griekse Drachmes en Republikeinse Denari waren, dus hebben ook de Kelten deze munttypes. We weten niet of ze die zelf ook zo noemden.

Helemaal 1:1 gaat die vlieger niet op, denk maar aan de Potins en bronsmunten. Heel wat Potins zijn imitaties van bepaalde Drachmes, idem dito wat betreft sommige bronsmunten. Maar die gaan we niet zo noemen. Alhoewel, ik heb een bronzen Drachme... Wil maar zeggen...

Bottom line is dat we veel zaken proberen linken en koppelen aan de Kelten, maar dat we het eigenlijk niet helemaal zeker weten. Of zelfs helemaal niet zeker. Het gaat heel ver hoor, een paar dagen geleden was ik nog aan het mailen met een professor die zich hier al jaren mee bezig houdt. Die zei: "we linken zodanig veel munten aan een bepaalde stam, maar eigenlijk stel ik me daar serieuze vragen bij". Dit illustreert de situatie best goed, we weten het vaak gewoon niet, maar de zoektocht naar antwoorden (waarvan we weten dat we die nooit gaan vinden) is op zichzelf een erg mooie bezigheid.

Minelab Manticore

09 feb 2022, 07:46
Profiel

Antwoord met een citaat
Dank voor jullie antwoorden.
Verhelderend.
Heb nog een vraag aansluitend en met betrekking op deze vraag.

De term barbaartje
Wanneer is iets een barbaartje?
Een barbaartje is een imitatie van een bestaande
(Romeinse) munt.
Is een keltische denarius dat dan in feite ook niet?
Misschien zever ik wel maar probeer te begrijpen
Waarom bepaalde termen gebruikt worden en wanneer.

09 feb 2022, 09:15
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Kadan schreef:
Verhelderend.

De term barbaartje
(Romeinse) munt.

Hier een korte uitleg :10 https://nl.wikipedia.org/wiki/Barbaarse_imitatie

09 feb 2022, 17:49
Profiel

Antwoord met een citaat
peter schreef:
Kadan schreef:
Verhelderend.

De term barbaartje
(Romeinse) munt.

Hier een korte uitleg :10 https://nl.wikipedia.org/wiki/Barbaarse_imitatie

Gevalletje vechten tegen de bierkaai :01

Zijn die Keltische munten imitaties? Ja, daar begon het mee.

Net zoals vele Romeinse munten imitaties zijn van Griekse voorbeelden. Die Romeinen noemen we niet barbaars. Waarom zouden we dat dan wel doen met de Galliërs?

Niemand doet dat. Er is geen hond die de Keltische volkeren barbaars noemt, en derhalve hun muntslag barbaarse muntslag. Werkelijk niemand van enige betekenis in de wetenschap.

En toch krijgen we het hier op BVW voor elkaar om lekker braindead linkjes te kopiëren van het net, met non-informatie. Totaal ondoordachte statements die niets van fundatie hebben.

Al jaaaaaren probeer ik de mensen hier mee te krijgen en warm te maken om eens verder te kijken dan wat gedeeld wordt op het net. Wat meer dan vaak nonsense is. Maar helaas, keer op keer mag je vaststellen dat het tevergeefs is.

Eerlijk gezegd: ik heb het er wel mee gehad. Dit is kennelijk het maximaal haalbare op een forum. Het is genoeg geweest, ik kap ermee. Dit heb ik niet nodig.

Minelab Manticore

09 feb 2022, 23:43
Profiel
Beheerder

Antwoord met een citaat
De Romeinen hebben er wel een kunst van gemaakt, ook hadden de Griekse invloeden hun naar de juiste weg geleidt, geld was een ruilmiddel en status geworden en het soort metaal bepaalde prijs/valuta, als je de muntstempels van de Romeinen ziet die de scalptores erin sneden, het waren echte kunstenaars.

ook in tegendeel tot Griekse invloeden op de munten hadden de Romeinen er propaganda van gemaakt , het portret met de daarop getoonde legende(randschrift) vertelde wie op de legende stonden met de titels van "de Keizer" , de keerzijde refereerde naar hun Goden die altijd geëerd werden, het jaar was nauwkeurig te bepalen wanneer de munt geslagen werd, om terug te komen op propaganda , de keerzijde herinnerde aan de veldslagen die ze hadden gewonnen om deze te verheerlijken, om nieuws te verkondingen door heel het Rijk, het was als een geschiedenisboek , de munten bereikte alle uithoeken van het R I = Romeinse Rijk en daar mee de propaganda!!!

het overige gallisch volk en andere volkeren hadden de kunst van het snijden van muntstempels achter zich gelaten, of ze traden in dienst van de Romeinse bezetters.

"barbaars Gallische" munten zijn door amateurs gemaakt in de 3/4e eeuw ook daarvoor werd het ook wel gedaan. en ze waren zelf analfabeten, een kind zou deze ook kunnen maken , dus kinderlijk eenvoudig, het geld was om te offeren aan 'hun eigen goden' maar het was verboden om andere goden te eren, dat gebeurde pas in de vierde eeuw toen het Christendom het overnam van de Griekse/Romeinse Goden. bovendien werd er ook gewoon mee betaald, het ging om de waarde van het metaal.

de Romeinen noemde Keltische stammen barbaren, dat kwam door hun grofheid en gruwelheden, later nam dat of en veel van de nazaten van Kelten gingen in het Romeinse leger of deden andere werkzaamheden, vele waren boeren, dat was al zo voor dat ze bezet werden door de Romeinen.

let op!!! dat is mijn eigen interpretatie en ervaring die ik eraan geef , deze tekst komt uit mijn hoofd en nergens gekopieerd.

gr Chris :03

PS ben het duidelijk met radiohead eens over tijd voor de bezetting van de Romeinen dat je niet over "barbaarse imitaties kon spreken, wel later hoe ik het benoem in deze thread.

10 feb 2022, 00:17
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Oei...wtf.
Ligt gevoelig blijkbaar.
Wist ik niet. De vraag lijkt me legitiem en ben oprecht geïnteresseerd hierin.

Barbaarse imitaties zijn in mijn eigen beleving kopieën in de latere 3/4de eeuwse muntslag.
Wellicht aan gebrek van muntgeld door muntschaarste ontstaan door het terug trekken van de Romeinen en het kleiner worden van hun invloedsfeer?

10 feb 2022, 17:34
Profiel
Beheerder

Antwoord met een citaat
Kadan schreef:
Oei...wtf.
Ligt gevoelig blijkbaar.
Wist ik niet. De vraag lijkt me legitiem en ben oprecht geïnteresseerd hierin.

Barbaarse imitaties zijn in mijn eigen beleving kopieën in de latere 3/4de eeuwse muntslag.
Wellicht aan gebrek van muntgeld door muntschaarste ontstaan door het terug trekken van de Romeinen en het kleiner worden van hun invloedsfeer?

ten eerste een zeer interessante vraag stel jij :10

ten tweede je beleving klopt helaas niet viewtopic.php?f=221&t=40452&hilit=denarius+imitatie

ten derde toen de 'barbaarse imitatie'' floreerde was er zeker geen tekort aan geld, integendeel zelf, er zijn nog nooit zoveel munten aangemunt dan in de derde vierde eeuw, de inflatie sloeg toe en goud en zilver werden alleen en uitsluitend nog als betaalmiddel geaccepteerd en verdween uit het geldcircuit tot de laten middeleeuwen

mogelijk waren de barbaarje offergave, ik vind ze om Romeinse tempels veelvuldig.

gr Chris :03

10 feb 2022, 18:29
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ]