|
|
Het is nu 03 jun 2026, 11:41
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Tips en tricks omtrent het zoeken met een metaaldetector
| Auteur |
Bericht |
|
dagobert
|
 Tips en tricks omtrent het zoeken met een metaaldetector
Hier onder kunt u ….tips bekijken omtrent zoeken met een metaaldetector in het algemeen:
Wist u dat? Dat het altijd handig zou zijn om reserve batterijen mee te nemen, een lege detector zoekt zo moeilijk en voorkomt heel veel ergernis voor uw zelf. Wist u dat? Dat u de gaatjes die u maakt weer dicht moet gooien, mens of dier kan in zo'n gat zijn been (enkel) breken, dat gunt u iemand toch niet? Wist u dat? Dat u uw gevonden afval altijd moet meenemen, zo graaft u het later in de toekomst niet nog een keer op, trouwens opgeruimd staat…… Wist u dat? Dat als u een bosje bloemen meeneemt voor de boerin, u er over het algemeen altijd mag terug komen om op hun land te mogen zoeken, kijk even in de tijd of de boer toevallig rookt of van een borrel houd, vergeet hem dan ook niet. Wist u dat? Dat u gevonden voorwerpen die u de moeite waard vindt in een film kokertje kunt doen die half gevuld is met natte watten, dit voorkomt uitdroging. Soort gelijke potjes met deksel is ook goed. Wist u dat? Dat u het volume van de metaaldetector nooit voluit moet zetten, u kunt hier op den duur slechthorend van worden. Zorg er voor dat het volume aangenaam voor uw oren is. Wist u dat? Dat u ook eens anderen in uw rommelbak moet laten snuffelen, het zal niet de eerste keer zijn dat er iets uit komt wat nog zeldzaam kan zijn ook. Wist u dat? Dat u bij de boer waar u zoekt soms ook terecht kunt voor, boter, kaas, eieren, melk, caravan stalling, enz…. Koop of stal bij hen, hou je ook een goed contact mee. Wist u dat? Dat als u lang van stuk bent er ook verlengde stelen voor de metaaldetector bestaan, dit voorkomt onnodig rugpijn of letsel. Wist u dat? Dat er beschermschotels bestaan zodat de schotel van de metaaldetector niet onherstelbaar beschadigt. Wist u dat? Dat als u de randjes van de bescherm schotel dicht kit er geen zand meer tussen kan komen zodat de bescherm schotel veel langer mee gaat. Wist u dat? Dat een regenpak tijdens het zoeken altijd makkelijk kan zijn voor als het regent, kletsnat thuis komen is niet prettig. Wist u dat? Dat er ijzeren voorwerpen gevonden kunnen worden waar zo'n dikke korst omheen zit dat je niet eens kunt zien wat het is, hier kunnen de mooiste voorwerpen uitkomen. Wist u dat? Dat er steeds meer mensen zijn die interesse krijgen in metaaldetectie en archeologie, waarom zouden ze dat niet een detector aanschaffen. Wist u dat? Dat u gewoon bij de apotheek van die rubberen handschoentjes (chirurgen handschoentjes) kunt kopen, die kunt u aan trekken bij het schoon maken van vondsten en bij het zoeken in zeer vuile grond. Wist u dat? Dat deze hobby zeer verslavend werk zodat u vaak te weinig tijd neemt om te eten en zo goed als altijd te laat komt met het avond eten, neem af en toe een bloemetje mee voor de vrouw, dit maakt een hoop goed. Wist u dat? Dat als u met een zoekmaat op pad gaat een mobiele telefoon altijd handig is voor het geval dat jullie elkaar kwijt raken, is mij ook gebeurd. Ik heb een halve dag naar mijn zoekmaat moeten zoeken. Wist u dat? Dat u uw gevonden voorwerpen pas thuis moet schoon maken, zo beschadigd er niets aan het voorwerp, thuis heeft u de goede spullen hiervoor. Wist u dat? Dat u een reserve moer en boutje voor de schotel kunt meenemen, mijn moertje is ook al eens afgebroken. Kon ik dus weer naar huis. Wist u dat? Dat het verstandig is om ook een grote schep mee te nemen, u zal niet de eerste zijn die met zijn auto in de modder vast komt te zitten, of om zeer diepe signalen op te graven ( kanon kogels b.v) Wist u dat? Dat het ook altijd handig is om een verband trommel bij de hand te hebben, ook nu zou u niet de eerste zijn die zijn vingers open haalt aan een scherp voorwerp. Wist u dat? Dat het signaal van een voorwerp precies in het midden van de schotel bevind, zo kunt u al ongeveer inschatten waar het voorwerp ligt. Pinpointen is dan niet nodig en bespaart batterijen. Wist u dat? Dat als de grond nat is de detector over het algemeen meer diepgang krijgt, ga op natte dagen b.v naar zoekplekken waar al veel mensen voor u waren. Vindt u misschien toch nog iets moois. Wist u Dat? Dat je vondsten niet zomaar moet verkopen, het zou wel eens kunnen zijn dat het hier om een voorwerp gaat wat veel meer waarde had kunnen hebben dan waarvoor u het had verkocht. Vondsten verkopen vind ik trouwens helemaal zonde. Wist u dat? Dat u bij de militaire dumpschop terechtkunt voor heup tasjes, schepjes, gordels en nog veel meer handige spullen die van pas komen voor onze hobby, denk maar eens aan thermossokken. Wist u dat? Dat als u uw voorwerpje niet kunt vinden, u een hand zand kunt pakken en dit langs de schotel te halen, zit het voorwerpje hier bij dan kunt u het zand steeds halfveren. Denk erom, doe je ring en horloge af. Wist u dat? Dat u nooit uw schep(je) in de buurt van de schotel moet houden als u uw voorwerpje aan het pinpointen bent, dit geeft uiteraard vals signaal.
Dit waren enkele tipt voor de beginnende zoeker. Uiteraard is dit bekent bij de gevorderde zoekers
Groetjes, Dagobert
|
| 24 mei 2008, 17:10 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Tips en tricks omtrent het zoeken met een metaaldetector
dat zijn mooie tips
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 17 jul 2008, 00:26 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
|
| 05 sep 2009, 06:51 |
|
 |
|
deepscandd1400
|
Bedankt voor de handige tips, heb er weer eens wat opgestoken! 
|
| 05 sep 2009, 07:10 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 mooi dan daar is dagobert heeeel blij me
|
| 05 sep 2009, 07:15 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7088 Woonplaats: Kerkrade
|
Hey Dagobert, Er staan vele bruikbare tips bij!!!!!! Extra bout voor schotelbevestiging, verbanddoos enz. Ik heb me eens flink gesneden in een stuk blik!!!! Het bloed droop langs mijn hand naar onder!!!! Voelde gewoon de warmte ervan langs mijn hand stromen. Heb er wat toiletpapier omgewikkeld. Na een half uur was het bloeden eindelijk gestopt. Goede tip: Neem altijd genoeg toiletpapier mee!!!!!! En zorg voor een zoekplek waar ook een boom staat!!!!! Het zijn maar vaak van die kleine dingen die eigen heel normaal zijn. Zeker als je eens iets verder van huis gaat zoeken. Zo ben ik eens bij iemand anders in de auto gestapt. Alles overgeheveld van mijn auto naar de auto van mijn zoekmaat. Op het veld aangekomen had ik maar 1 laars bij me!!! En een modderveld. Heb gelopen met 1 laars en om de schoen 2 plastic zakken!!!! Lucky wim heeft eens de hele dag gezocht zonder schep. Hij groef de vondsten op met een stuk ijzer dat wij hadden gevonden!! Hij had ook nog munten gevonden!!! Dus een extra schepje is altijd mooi meegenomen in zulk een situatie!!! Gebeurd dit doordeweeks dan kan je nog ergens in een tuincentrum terecht voor een schepje, maar het was op een zondag!!!! Ben ook eens 30 km. gereden en afgesproken met Henry en Ambiani. Kom ik daar. Een prachtige akker met vele munten, en had ik vergeten de accu in de detector te doen. Had ook het reservepack met batterijen vergeten. Vele groetjes, John.
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 05 sep 2009, 11:16 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|