|
|
Het is nu 03 jun 2026, 23:16
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 21 berichten ] |
|
Kraaien droppen Keltische munt in dakgoot..
| Auteur |
Bericht |
|
benjamino
|
 Kraaien droppen Keltische munt in dakgoot..
TESSENDERLO - Toen Benny Dirkx deze week de dakgoten van zijn huis in Tessenderlo schoonmaakte, vond hij een Keltische munt. Daar wellicht achtergelaten door een kraai. Dirkx had al twee emmers modder en rommel uit zijn dakgoten geruimd, toen hij een blinkend voorwerp opmerkte. 'Eerst dacht ik dat het een kroonkurk was, maar toen ik het voorwerp afspoelde onder de keukenkraan bleek het om een antieke munt te gaan.'
Benny, die bij een wegenbouwfirma werkt, bracht hij de munt naar een kennis die wat meer weet over oude munten. 'Mijn eerste idee was dat het een Romeinse munt was, maar volgens mijn kennis gaat het om een Keltisch geldstuk. Mijn contactpersoon schat dat de munt dateert uit de derde eeuw voor Christus. Of ze veel waard is, weet ik niet. Als ze maar enkele honderden euro's waard is, schenk ik ze aan een verzamelaar die ik ken. Deze avond moet ik nog de dakgoten aan de andere kant van mijn huis schoonmaken, dus wie weet...'
Het onverwachte kleinood werd hem wellicht bezorgd door kraaien: 'Hier in de Waterhoek zitten nogal wat kraaien en die dumpen het materiaal dat zij niet nodig hebben voor hun nest in mijn dakgoot. Ik vind daar vaak heel wat rommel, maar een antieke munt, dat is wat nieuws.'
Voor alle zekerheid heeft Benny de metaaldetector geleend van het bedrijf waarvoor hij werkt. 'Mocht ik een schat vinden, dan kan die de verbouwingskosten aan mijn huis aanzienlijk verlichten.'
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 29 okt 2010, 09:13 |
|
 |
|
ALFABOY
Geregistreerd: 18 apr 2008, 11:07 Berichten: 2807 Woonplaats: kerkrade
|
 Re: Kraaien droppen Keltische munt in dakgoot..
Moet niet gekker worden Gr ALfa 
|
| 29 okt 2010, 09:48 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Te koop: Kraaien, getraind om op velden metalen voorwerpen te vinden! Luisteren zeer goed naar hun naam! Zorgen niet voor geluidsoverlast door te piepen. Ook mogelijk om kraaien met graaffunctie te kopen,dit voor mensen met een slechte rug!
Voor de prijs een pm sturen aub!
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 29 okt 2010, 09:53 |
|
 |
|
john b
Geregistreerd: 03 aug 2009, 22:26 Berichten: 1268 Woonplaats: schalkwijk (houten)
|
ik denk dat ik de ladder ook maar eens pak even kijken of er ook bij mij een verrassing in de goot lig maar ik zal zometeen wel weer  moeten lopen in de bagger op de akker
|
| 29 okt 2010, 09:57 |
|
 |
|
Maurits
|
Citaat: Te koop: Kraaien, getraind om op velden metalen voorwerpen te vinden! Luisteren zeer goed naar hun naam! Zorgen niet voor geluidsoverlast door te piepen. Ook mogelijk om kraaien met graaffunctie te kopen,dit voor mensen met een slechte rug!
Voor de prijs een pm sturen aub! 
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 29 okt 2010, 10:04 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 17975 Woonplaats: Limbolonie
|
Hallo
lijkt verdacht veel op een munt uit India
geen kelt,..deze hebben ze hem in de dakgoot gegooit,weggeworpen
mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 29 okt 2010, 10:37 |
|
 |
|
lucky nero
Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:27 Berichten: 5316 Woonplaats: landgraaf
|
hoi bert inderdaad ik kan er ook geen kelt in zien. jammer dat ze er niet bijvermelden om wat voor een kelt dat het zou gaan. gr. lucky nero 
|
| 29 okt 2010, 10:38 |
|
 |
|
lucky nero
Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:27 Berichten: 5316 Woonplaats: landgraaf
|
hier de foto van de achterzijde volgens mij is dit geen kelt hoor. gr. lucky nero 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 29 okt 2010, 10:45 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Klopt Wim
het is een India muntje uit de late middeleeuwen
daar hebben ze een andere jaartelling
ik heb er zelf ook al een gevonden
mvg Bert
Laatst bijgewerkt door Bertoninus op 29 okt 2010, 11:08, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 29 okt 2010, 10:50 |
|
 |
|
willem vd akker
Geregistreerd: 13 jul 2008, 19:37 Berichten: 4274 Woonplaats: leiden
|
wat een verhaal, moet niet gekker worden  Willem vd Akker
|
| 29 okt 2010, 10:53 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Laat je niet gek maken Willem
this een lulverhaal
mvg Bert
|
| 29 okt 2010, 11:11 |
|
 |
|
Tjix
|
Bertoninus schreef: Laat je niet gek maken Willem
this een lulverhaal
mvg Bert Hahaha
|
| 29 okt 2010, 14:23 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20727 Woonplaats: utrecht
|
Daarom lees ik NOOIT kranten 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 29 okt 2010, 18:45 |
|
 |
|
Bertoninus
|
bubba schreef: Daarom lees ik NOOIT kranten  IKOOKNIET mvg Bert
|
| 29 okt 2010, 18:49 |
|
 |
|
Maurits
|
Doet mij denken aan een verhaal van een ex collega van mij Klaas reinders de mafkees verzon het verhaal met de vis en het kunstgebit: http://www.meertens.knaw.nl/medewerkers ... gebit.htmlHmmmppzz ik ga ook maar weer eens nadenken over een leuke hoax...
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 29 okt 2010, 19:04 |
|
 |
|
Ambianii
|
Ik schoot vroeger alles met een kattepult weg!!....knikkers,stenen,munten,eikels ect. 
|
| 29 okt 2010, 19:28 |
|
 |
|
Maurits
|
Maar Ambianii, weet jij wel dat een kattapult een verboden wapen is in ons land. Bovendien schiet je met een beetje "pult" niet alleen de kat van de buren zijn negende leven uit, ook een volwassen kerel (mits goed geraakt) kan na een schot Charon een munt betalen om vervolgens de Styx over te varen. Nu hoor ik je denken "ach zo'n wapen waarmee Pietje Bell de rug van de leraar een beetje belaagde in de klas wanneer hij op het bord dingen opschreef daar schuilt toch geen kwaad in"... Maar laat ik je vertellen dat de grieken reeds de kattapult rond 400 voor onze jaartelling ontwikkelden in de destijds Griekse stad Syracuse tijdens het bewind van Dionysius I van Syracuse (430 - 367 v.Chr.) werd de katapult als wapen gebruikt dat stenen en rotsblokken over grote afstand kon wegslingeren. Dit idee ontstond uit de inspanningen om de werpkracht van de menselijke hand te vergroten. Het bereik was ongeveer 100 meter. Het tuig had een zware terugslag. De Romeinen noemden dit wapen daarom een onager (wilde ezel) omdat het zo schokte na het afvuren van het projectiel. langs de Rijn Limes vinden we heden ten dage nog onagerkogels (uit de stort van Alphen maar ook uit Roomburg staan er op dit forum). Wist je trouwens dat straatnamen als Kattenhage, Kattendiep en Kattengat in steden als Groningen en Amsterdam (moet je eens een dagje heen) herinneren aan katapulten die daar ter verdediging stonden opgesteld... Eehh ik dwaal af geloof ik.... 
|
| 29 okt 2010, 20:41 |
|
 |
|
benjamino
|
|
| 29 okt 2010, 20:42 |
|
 |
|
Ambianii
|
|
| 29 okt 2010, 21:07 |
|
 |
|
Maurits
|
Citaat: tjeeeeezus...maus man!! Weeer boos!
|
| 29 okt 2010, 21:33 |
|
 |
|
Ambianii
|
|
| 29 okt 2010, 21:46 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 21 berichten ] |
|