|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:16
|
Zoekweekend 2005 (Foxley) krijgt een staartje...
| Auteur |
Bericht |
|
Wilhelm
Geregistreerd: 15 apr 2008, 23:17 Berichten: 1482 Woonplaats: Bunschoten
|
 Zoekweekend 2005 (Foxley) krijgt een staartje...
Zojuist kreeg ik in de post een brief van het British museum. Hierin worden 10 vondsten vermeld die in het bewuste weekend gevonden zijn en in beslag zijn genomen. Deze 10 vondsten vallen onder de Treasure Act 1996.
Eén van die vondsten was van mij, en betreft een zilveren manchetknoop (17e/18e eeuw) waarop een brandend hart doorboord met twee pijlen. De vondsten worden geschonken aan het Norwich Castle Museum.
De andere "gelukkigen" die een dergelijke vondst gedaan hebben zijn: Albert van Es Pieter Heydelaar Tom Nieborg Erik Jacobson S.P.Dressen Joop Stakenborg Danny van de Pol Matthys Hoogeboom
Het gaat hier om 10 zilveren vondsten. Er staat dan ook: "The age and precious metal content of this item therefore qualify it as treasure under the stipulations of the Treasure Act 1996" Blijft de vraag waarom een zilveren manchetknoop plotseling treasure is, zo bijzonder is dat toch niet??
Blijkbaar vallen zilveren munten er niet onder want die had ik ook een stuk of 6...
Vreemd verhaal!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groeten, Wilhelm
Laatst bijgewerkt door Wilhelm op 26 jul 2008, 15:27, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 26 jul 2008, 13:08 |
|
 |
|
robert2
|
 Re: Zoekweekend 2005 (Foxley) krijgt een staartje...
Hoi Wilhelm, Betekend het dat zij recht krijgen op een vergoeding ofzo ? Blijft een vreemd verhaal dat weekend heb een topweekend gehad, maar die vondsten  blijft zonde dat dat nooit opgelost is. Groeten robert
|
| 26 jul 2008, 13:18 |
|
 |
|
Wilhelm
|
Normaal wel natuurlijk, maar een vergoeding zit er nu niet in omdat de boel niet is aangemeld en (daarom) in beslag is genomen. Zelfs de vindplaats is niet bekend dus ook de boer krijgt niks. Ze nemen ook niet de moeite om de vindplaats te achterhalen blijkbaar, alles wordt gewoon aan het museum geschonken.
|
| 26 jul 2008, 13:23 |
|
 |
|
Peepplaza
|
Ik heb net ook de brief thuis bezorgd gekregen en heb nou al spijt dat ik het zilvere ringetje niet gewoon meegomen heb 
|
| 26 jul 2008, 14:27 |
|
 |
|
dagobert
|
Dus voor de volgende keer. Doorslikken die handel!!!! Dat doen ze tegenwoordig ook met bolletjes.
Nee,nou even serieus. Het is jammer voor de mensen die mooie vondsten hebben gedaan en dit nu kwijt zijn. Op het zoekweekeind van dit jaar zijn op het terein archeologen aanwezig. Ik meld mijn vondsten altijd aan daar. Daarna neem ik de vondsten mee naar huis. Dit blijkt ook niet eens te mogen dus ik ga het dit jaar maar is op de manier doen die Wilhelm toepast.
Ik ga al 11 jaar naar Engeland en heb gelukkig nog nooit problemen gehad met archeologen en/of douane. Maar eens moet de eerste keer zijn en daar pas ik voor. Voor het zelfde geld pakken ze je aan de grens zodat je Engeland nooit meer in mag. Dit risico loop je volgens mij ook nog??
Voor de mannen die hun vondsten kwijt zijn,helaas. Maar gelukkig ligt er nog heel veel in moedertje aarde op ons te wachten.
Dagobert
|
| 26 jul 2008, 15:04 |
|
 |
|
Jeroen
Geregistreerd: 26 jul 2008, 17:24 Berichten: 138 Woonplaats: Putten
|
Zo, ook maar even geregistreerd hier Ik was er ook bij toen we bij de douane alles mochten afgeven. Dat de vondsten in een mudeum terecht gaan komen vind ik een goede zaak, alhoewel we denkelijk allemaal liever hadden gezien dat ze in onze eigen vitrinekasten terecht waren gekomen.... Ik vraag me nu wel af wat er met de andere vondsten gebeurd? Komen die "gewoon"naar NL toe? Of blijven die in Engeland?
_________________ groeten Jeroen.
http://www.waterzoekers.nl
Metaaldetectie te water
|
| 26 jul 2008, 17:31 |
|
 |
|
Wilhelm
|
Wat er met de andere vondsten gebeurd heb ik vorig jaar uitgezocht en dat kun je hier lezen: http://www.muntenbodemvondsten.nl/index ... ic=24734.0
|
| 26 jul 2008, 18:08 |
|
 |
|
frenk
ERELID
|
dat is klote dus de volgende keer gewoon meenemen 
_________________ Gezocht hondenpenningen Franse en Duitse regiments knopen gezocht
|
| 26 jul 2008, 18:16 |
|
 |
|
Joop
|
Vandaag ook de bewuste brief gehad.
Het gaat bij mij om een zelfde soort vondst als Wilhelm.
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 26 jul 2008, 19:01 |
|
 |
|
Defixio
|
Citaat: De vondsten worden geschonken Dit is dus zonder medeweten van de vinder gebeurd? 
|
| 26 jul 2008, 21:05 |
|
 |
|
Peepplaza
|
Inderdaad Defixio
|
| 26 jul 2008, 21:27 |
|
 |
|
Wilhelm
|
Tja wat is zonder medeweten. De vondsten zijn in beslag genomen dus niet meer jou eigendom. Bij in beslag name gaan ze blijkbaar naar de staat en die schenkt er nu een aantal aan het museum. Daar worden de vinders netjes van op de hoogte gesteld. Ik vindt dat meer dan ze hadden hoeven te doen. Wat ik wel vreemd vind is dat deze 10 vondsten blijkbaar onder de treasure act vallen. Zo bijzonder vindt ik ze nou ook weer niet! 
Laatst bijgewerkt door Wilhelm op 26 jul 2008, 22:45, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 26 jul 2008, 22:30 |
|
 |
|
dagobert
|
Wilhelm schreef: Tja wat is zonder medeweten. De vondsten zijn in beslag genomen dus niet meer jou eigendom. Bij in beslag name gaan ze blijkbaar naar de staat en die schenkt er nu een aantal aan het museum. Daar worden de vinders netjes van op de hoogte gesteld. Ik vindt dat meer dan ze hadden hoeven te doen. Wat ik wel vreemd vind is dat deze 10 vondsten blijkbaar onder de treasure act vallen. Zo bijzonder vind ik ze nou ook weer niet!  Wat was er eigenlijk gevonden allemaal. Of word daar niet over gesproken? Dagobert
|
| 26 jul 2008, 22:33 |
|
 |
|
Wilhelm
|
Er worden 10 korte omschrijvingen gegeven:
1. Medieval incomplete silver-gilt object 2. Late Roman incomplete silver finger-ring 3. Post-Medieval silver seal knop 4. Early Saxon curved silver fragment 5. Post-Medieval silver-gilt buckle 6. Late Medieval silver button 7. Post-Medieval silver button or cufflink 8. Medieval silver finger-ring 9. Post Medieval silver button 10. Post Medieval silver cufflink
Verder zit er per vinder een uitgebreidere omschrijving bij. In mijn geval: Silver cufflink or button. Disc with two engraved lines around the edge and I*H stamped off centre, joined by a circulair sectioned bar to smaller disc with downturned sides showing flaming heart with two arrows through it. Date: 17the-18the century Dimensions: Diameter of upper disc 13 mm, diameter of lower disc 14,5 mm, Thickness 7 mm
|
| 26 jul 2008, 22:44 |
|
 |
|
Defixio
|
Mooi verhaal zeg 
|
| 26 jul 2008, 22:44 |
|
 |
|
dagobert
|
Weet je wat ze moeten doen daar? Ze moeten een taart kopen. Dan kunnen ze het gaan vieren.
Beetje zielig,maar wie ben ik.
Aanmelden had ook twee kanten uit kunnen gaan. Of je mag het houden of je bent het kwijt. Vraag me af hoe het nu zit?
Dagobert
|
| 26 jul 2008, 22:49 |
|
 |
|
Peepplaza
|
Wilhelm schreef: Tja wat is zonder medeweten. De vondsten zijn in beslag genomen dus niet meer jou eigendom. In beslag name of vrijwillig afgegeven op verzoek! in verwachting van en dat we de volledige medewerking hebben verleent was het toch.
|
| 27 jul 2008, 04:46 |
|
 |
|
belg
|
hoi, het is in Belg. ook zo je mag zelfs niet echt zoeken (om te zoeken) in eigen tuin ! enkel vinden per toeval is toegestaan. en in Frankrijk is er ook zo een wet.
|
| 27 jul 2008, 07:37 |
|
 |
|
Wilhelm
|
Peepplaza schreef: Wilhelm schreef: Tja wat is zonder medeweten. De vondsten zijn in beslag genomen dus niet meer jou eigendom. In beslag name of vrijwillig afgegeven op verzoek! in verwachting van en dat we de volledige medewerking hebben verleent was het toch. Hee Danny, Toen we de vondsten afgaven hadden we (ik in ieder geval) sterk het idee dat we ze terug zouden krijgen. Dit kwam omdat de douane te horen kreeg van Marcel dat hij de archeologen had uitgenodigd om iedere dag te komen kijken en dat die toegezegd hadden om dit ook te doen. Er werd zelfs gezegd dat ze zich gebruikt voelden door de archeoloog, maar omdat ze een telefoontje hadden gekregen moesten ze wel zo handelen. De douande wist dus dat we vondsten "aan boord" hadden en dan is het dus: of vrijwillig afgeven, of de auto's worden doorzocht. Zo vrijwillig is dat dus eigenlijk niet. Volgens mij was het gewoon een soort wraak actie van de archeoloog die het jaar ervoor diverse vondsten zonder registratie het land zag verlaten. Het lijkt er sterk op dat ze wel uitgenodigd was maar express niet kwam, en vervolgens de laatste dag de boer heeft opgebeld dat de vondsten bij hem moesten achterblijven en vervolgens heeft ze de douane gebeld met de kentekens van de auto's. Dat de douane het allemaal heel vervelend vond blijkt wel uit het feit dat de auto's zonder verdere controle door mochten en dat zelfs de paspoorten niet werden gecontroleerd!
|
| 27 jul 2008, 12:47 |
|
 |
|
Peepplaza
|
Wilhelm schreef: Peepplaza schreef: Wilhelm schreef: Tja wat is zonder medeweten. De vondsten zijn in beslag genomen dus niet meer jou eigendom. In beslag name of vrijwillig afgegeven op verzoek! in verwachting van en dat we de volledige medewerking hebben verleent was het toch. Hee Danny, Toen we de vondsten afgaven hadden we (ik in ieder geval) sterk het idee dat we ze terug zouden krijgen. Dit kwam omdat de douane te horen kreeg van Marcel dat hij de archeologen had uitgenodigd om iedere dag te komen kijken en dat die toegezegd hadden om dit ook te doen. Er werd zelfs gezegd dat ze zich gebruikt voelden door de archeoloog, maar omdat ze een telefoontje hadden gekregen moesten ze wel zo handelen. De douande wist dus dat we vondsten "aan boord" hadden en dan is het dus: of vrijwillig afgeven, of de auto's worden doorzocht. Zo vrijwillig is dat dus eigenlijk niet. Dit is wat ik ook weet maar hoe het nou precies bij die boer eraan toe gegaan is heb ik wel wat van meegekregen maar was me niet geheel duidelijk. We hadden beter alles daar ter plekke in het water kunnen gooien achteraf, hadden ze ons niets kunnen maken.
|
| 27 jul 2008, 15:54 |
|
 |
|
Jeroen
Geregistreerd: 26 jul 2008, 17:24 Berichten: 138 Woonplaats: Putten
|
Bedankt voor de uitleg Wilhelm! Dat stukje op mbf had ik dus gemist. Nu is dus duidelijk dat we die vondsten nooit meer terugzien... Jammer, maar heb wel een berg foto's en goede herinneringen aan dat lange weekend daar! 
_________________ groeten Jeroen.
http://www.waterzoekers.nl
Metaaldetectie te water
|
| 28 jul 2008, 20:10 |
|
 |
|
Peepplaza
|
Hoi hoi ik ben weer terug van vakantie en had voor mijn vertrek het museum gemaild of ik een foto van de vondst via post of mail kon krijgen als herrinering en dat is gebeurt.
Dear Mr van de Pol Thank you for your e-mail. I believe you were in receipt of my letter addressed to Mr Armstrong, the Norfolk coroner, concerning Treasure case 2006 T532H. As these Treasure finds were seized by H M Revenue and Customs they have, on behalf of the Crown, been donated to Norwich Castle Museum, where they will join the museum's collections. Please find attached a digital image of your find, all that we ask is that if this image is ever published it should be stated that it is 'the copyright the Trustees of the British Museum'. Kind Regards Caroline Caroline Barton Acting Treasure Registrar The British Museum 020 7323 8243
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 16 aug 2008, 14:55 |
|
 |
|
Joop
|
Sjezus, dat noemen ze dus 'treasure'?
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 16 aug 2008, 17:10 |
|
 |
|
Peepplaza
|
Ja Joop een 13de Eeuws zilveren ringetje 
|
| 16 aug 2008, 18:14 |
|
 |
|
bobo
|
mijn naam staat ook op het lijstje maar ik heb geen brief gehad ben benieuwd wat ik gevonden had !
erik
|
| 16 aug 2008, 18:30 |
|
|