Over mosterd en kanonskogels.
Afgelopen zaterdag, slecht weer, dus de aangewezen tijd voor een bezoekje aan een klein museum in Limburg.
Het was mijn eerste bezoek daar, dus schuifelde ik zeer geinteresseerd langs de vitrinekasten, leesbril op het puntje van mijn neus.
Op een zeker moment stond ik voorovergebogen naar twee kleinere kanonskogels te kijken, en had niet opgemerkt dat er een oudere man naast me was komen staan.
"Weet je waarvoor die gediend hebben?" vroeg hij me.
"Tuurlijk, kanonskogels" zei ik vol overtuiging, maar op dat zelfde moment zag ik de man glunderen en wist ik instinctief dat er nog een verhaaltje ging volgen.
"Nee, die werden vroeger door de boeren gebruikt om mosterd te maken" zei hij kordaat.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik aanvankelijk dacht van:"Ja, dat zal allemaal wel zeker...."
Naarmate het gesprek vorderde raakte ik echter meer overtuigd door het verhaal van de man, temeer doordat hij de voormalige eigenaar van deze kogels persoonlijk leek te kennen.
Volgens zijn verhaal zouden deze kogels vroeger door de boer zijn gebruikt om mosterdzaad te malen.
Sommige boeren zaaiden mosterdplanten voor eigen gebruik.
Na het drogen werden de geoogste zaden dan geplet door het laten ronddraaien van zo 'n kogel in een ondiepe schaal. Van recyclage gesproken....Dat bestond dus vroeger ook al.
Na een goed gesprek namen we afscheid.
Thuisgekomen kon ik het echter niet laten om hier meer over te weten te komen en zette me achter de pc.
Wat bleek nu: Het verhaal van de man klopte helemaal en ik was weer wat wijzer geworden.
Hier kan je één en ander ook nog eens nalezen:
http://www.kruidenvrouwtje.nl/berm/mosterd.htmGroeten.