|
|
Het is nu 04 maart 2026, 01:44
|
Wat voor gewas is dit ???
| Auteur |
Bericht |
|
Misfit
|
 Wat voor gewas is dit ???
Vandaag ben ik even wezen prospecteren, naar aanleiding daarvan een vraag voor jullie: Op een akker die we op het oog hebben (vondst van Radiohead) kwam ik het gewas tegen op onderstaande foto's... Je hoop natuurlijk dat er mais, bieten, graan of aardappels op staat of stond, maar dit was niet het geval. Dit gewas kende ik nog niet... trosjes dorre paars-rode stengeltjes (lijkt wel dood hout). Je ziet hier en daar wat resten van bloemetjes, die her en der een soort katoen-achtige plukje vertonen. Aan de randen van de akker was het ruim uit elkaar geplant (valt eventueel wel door te zwaaien), maar binnen op de akker (dus het grootste gedeelte) staat het zo dicht op elkaar aangeplant dat er geen doorkomen aan zou zijn Wat voor gewas is dit, en wanneer (welk seizoen) gaat dit er vanaf & kunnen wij erop ?? 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 20 okt 2012, 01:15 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
 Re: Wat voor gewas is dit ???
Inderdaad, raar Ook geen idee wat het zou kunnen zijn! Ben benieuwd naar de lokatie, was er een vlak gedeelte? Daar zoeken zal iig voor volgnde week niet zijn, kunnen beter naar de plaatsen gaan waar we zeker zijn he Bedankt voor he rondkijken trouwens, scheelt me veel kostbare tijd 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 20 okt 2012, 06:12 |
|
 |
|
Achnaron
|
Ik kan het niet goed zien op de foto maar het zou de rode kornoelje kunnen zijn dat is een sierstruik waarvan de takken voor o.a. kerststukjes gebruikt wordt.
_________________ no future without a past
Zoek met white's prizm 5g
|
| 20 okt 2012, 06:51 |
|
 |
|
Misfit
|
@sjors: 80% is vlak... Achterop een schuinte (die je nu in beeld hebt), en daana iets lager weer vlak.
@Achnaron: Dan staat er genoeg voor iedereen, er staat daar zo'n 600 x 400 meter stengels, en het gros veel dikker begroeid dan op de detail-foto...
Iemand anders nog een idee wat het is/welk seizoen dit eraf gaat ?
|
| 20 okt 2012, 09:03 |
|
 |
|
Travis
|
Denk niet dat het een gewas is Misfit eerder wildgroei van iets
|
| 20 okt 2012, 09:05 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Achnaron schreef: Ik kan het niet goed zien op de foto maar het zou de rode kornoelje kunnen zijn dat is een sierstruik waarvan de takken voor o.a. kerststukjes gebruikt wordt. Kornoelje staat hier nog vol met bladeren. En te zien aan de bomen lijken de stengels van Misfit nog zuidelijker te staan, dus denk niet dat het dat is.
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 20 okt 2012, 09:08 |
|
 |
|
Misfit
|
Travis schreef: Denk niet dat het een gewas is Misfit eerder wildgroei van iets 240000 vierkante meter, zonder ondergroei, met tractor-sporen strak van links naar rechts ?  Ik denk toch dat het aangeplant is...
|
| 20 okt 2012, 09:35 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Lijkt wel een beetje op pioenroos. Maar dat groeit maar langzaam...
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 20 okt 2012, 10:03 |
|
 |
|
Yvette&René
|
Ik denk aan een soort groenbemester,zie hierWordt meestal in de winter of het vroege voorjaar ondergeploegd.....
_________________ Groet Yvette & René
De aanhouder vindt!
|
| 20 okt 2012, 11:12 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
Ik denk een bossie gordelroos 
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 20 okt 2012, 11:32 |
|
 |
|
Travis
|
Ceesou schreef: Ik denk een bossie gordelroos   Cees met hier en daar een aambeienstruik zeker
|
| 20 okt 2012, 11:40 |
|
 |
|
hannibal
|
Jammer Misfit ,dat die begroeing niet lijkt op mijn plaatje anders had ik er een goeie stek aan overgehouden.Mocht je ooit op je zoektochten planten tegenkomen die op mijn plaatje lijken,dan....................................Schijnt veelvuldig tussen de mais verbouwd te worden in friesland.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ gr Hannibal
|
| 20 okt 2012, 12:05 |
|
 |
|
Ambianii
|
ik struikel hier in limboland over de potten als de mais af is......het getoonde gewas ken ik niet trouwens 
|
| 20 okt 2012, 12:09 |
|
 |
|
koudi
Moderator
Geregistreerd: 22 apr 2011, 20:52 Berichten: 5405 Woonplaats: silvolde
|
Lavendel 
|
| 20 okt 2012, 12:14 |
|
 |
|
detector.be
|
Zo te zien aan de stenen op de bodem, foto uit frankrijk. Kan wel aangeplant zijn om het zoeken te belemmeren. Ik ken nog zo'n plaats.
|
| 20 okt 2012, 12:24 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
_________________ zoekt met een Minelab Equinox safari en een Tesoro bandido2
|
| 20 okt 2012, 12:32 |
|
 |
|
Misfit
|
Dank jullie voor het meedenken, mannen  Ik denk niet dat het groenbemesting is. Dit lijkt een vrij houtig, langzaamgroeiend, iets... groenbemesting is iets dat heel snel opkomt, veel volume heeft, en snel wegrot (bemest) als het een tijdje ondersteboven gegooid ligt. Als je dit gewas onderploegd duurt het een jaar eer die houten stengels gerot zijn, en het geeft geen enkel volume... Niet geschikt als groenbemesting dus, inderdaad wel beter geschikt als hinderlijk product voor ongewenste detector-amateurs. Maar toch... ik denk dat dit een gewas is, ik weet alleen nog steeds niet welke 
|
| 20 okt 2012, 14:04 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Eens aan de lokale bevolking vragen? Of op google kijken wat er in die streek geteeld wordt?
Tot ziens
|
| 20 okt 2012, 14:13 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
T lijkt wel een beetje op t gewas in Engeland (Bonen) maar ik heb hier totaal geen verstand van 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 20 okt 2012, 14:51 |
|
 |
|
radiohead
|
detector.be schreef: Zo te zien aan de stenen op de bodem, foto uit frankrijk. Kan wel aangeplant zijn om het zoeken te belemmeren. Ik ken nog zo'n plaats. Dat zijn nogal spectaculaire plaatsen waar jij zoekt  Het is overgens nog steeds perfect binnen de landsgrenzen hoor ... Van China (het zullen dan wel rijst stengels zijn  ) Maar het gaat er hier niet om waar het staat, we vragen ons af wat er staat Groetjes
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 20 okt 2012, 15:14 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Denk dat je op internet misschien wel wat kan vinden door de streek. Meestal heeft iedere streek wel zijn eigen specifieke gewassen die geteeld worden (soms zelfs dorp-afhankelijk) Ben wel benieuwd 
Tot ziens
|
| 20 okt 2012, 15:58 |
|
 |
|
Yvette&René
|
Dat het een gewas is is zeker... Volgens mij toch echt groenbemesting,dit ziet er uit als éénjarig,stengels van bijv koolzaad(ook 1 jarig) kunnen zodanig verhouten dat je er met een mes al niet meer doorheen komt. Meerjarige teelt op zo'n grote akker is bijna uitgesloten. Groenbemesting heeft niet alleen tot doel om de plant te laten rotten en humus in de bodem te krijgen,lees het linkje in m'n eerdere bericht maar.... Voor een oogstgewas is belangrijk wat boven de grond zit,of onder de grond. Als je hier zo'n plant uit de grond had getrokken hadden we zeker al meer geweten. Heb je geen betere foto's?Eventueel zie ik ze morgen wel.
De aanhouder vindt!
Laatst bijgewerkt door Yvette&René op 20 okt 2012, 16:49, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 20 okt 2012, 16:43 |
|
 |
|
radiohead
|
Minelab Manticore
|
| 20 okt 2012, 16:45 |
|
 |
|
Yvette&René
|
radiohead schreef: Maar het gaat er hier niet om waar het staat, we vragen ons af wat er staat Groetjes Daar probeer ik dus juist een antwoord op te vinden. Beetje flauw dus....
De aanhouder vindt!
|
| 20 okt 2012, 16:55 |
|
 |
|
Misfit
|
Een stengel van de akker trekken vond ik niet zo netjes, dus heb ik niet gedaan. Als ik zou weten wat het is (en dus welk seizoen het eraf gaat) had ik eens tijd kunnen investeren om uit te zoeken wie de boer is. D'r is in geen velden of wegen een boerderij te bekennen, ik ga niet veel tijd spenderen voordat ik weet of we er wat aan zouden hebben... Dacht dat iemand het wel zo zou herkennen, maar blijkbaar is 't een wat minder gangbaar gewas. @detector.be : Het was een heel stuk Noordelijker dan je zou denken... maar zeg niet waar, voordat het er heel druk wordt voordat we zelf een poging hebben kunnen ondernemen  Als we het over een paar jaar leeg hebben zeggen we 't nog wel eens  @Rene, Jeroen : Wat Radio bedoelt (en ik ook), het maakt niet uit waar het is... dit gewas zijn we beiden in onze zoek-carriere nergens tegen gekomen (niet in Nederland, niet er buiten). Voor je het weet is het weer zo'n akelige discussie met opgeheven vingertje... het is geen archeologisch beschermt gebied in ieder geval.
|
| 20 okt 2012, 17:09 |
|
|