Logo
Het is nu 03 jun 2026, 23:39

Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
 archelogie deventer en metaal detectie 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht archelogie deventer en metaal detectie
Maandag avond 18 mei ,heeft de archeologische dienst Deventer en stichting IJssel landschap een kennismaking avond georganiseerd voor een aantal detector zoekers die met enige regelmaat zoeken op de worp te Deventer.
Deze kennismaking avond was bedoeld om beide partijen, Archeologen en detectorzoekers eens wat dichter bij elkaar te brengen.

Dit was nodig omdat in het verleden er weinig contacten werden gelegd vanuit de archeologie naar de detectorzoekers toe in hun gemeente .
En andersom zagen wij weinig tot geen detectorzoekers hun vondsten melden die zij gedaan hadden op de worp.
Wat eigenlijk wel zo hoorde te gebeuren,want op de besproken locatie daar geld een detectorverbod en mensen met een aangevraagde vergunning mogen hier wel zoeken,maar moeten de vondsten dan wel aanmelden.

Het aantal vergunninghouders zo,n 30 man was uitgenodigd om in kasteel de haere te Olst
Eens bij elkaar te komen en ideeën uit te wisselen en ook zo hun vondsten te tonen van het besproken gebied(de worp).
Ook was er gelegenheid om vondsten te laten determineren ,door een ene woesel.

De opkomst was eigenlijk best hoog zo,n 12 man was er aanwezig, waaronder een paar bekende gezichten,maar meer en deel nieuwe gezichten.

De vondsten die getoond werden waren talrijk,maar de hoop die ik en de archeologen hadden op middeleeuwse vondsten of ouder die bleven deze avond eigenlijk uit.
Omdat de zoekers niet al hun vondsten bij hun hadden ,wil ik nog niet uitsluiten dat middeleeuwse vondsten en of ouder er wel degelijk zijn gevonden .
Misschien bij een bezoek bij hun thuis zou ik eens in hun collectie kunnen kijken en hier dan wel dit soort vondsten aantreffen.

Wat ik merkte was dat een klein gedeelte van de zoekers namelijk niet veel kennis had van bodemvondsten.
En het verschil tussen kledinghaak of kastsluiting niet kan maken,dit is overigens geen schande want ieder1 kan dit leren,zelfs ik.

Zo gebeurde het dat 1 van de zoekers een bak vol met vondsten op tefel deponeerde en een ieder zat er lekker in te snuffelen.
Eigenlijk kwam niemand met iets bijzonders op de proppen uit deze bak ,tot mijn oog op afstand op een scharnierend iets gevestigd was.
Ik zeg mag ik dat dingdaar es zien.
En ja hoor heb ik daar een pracht paarde pendant in de handen,de vinder vraagt wat het is? En antwoord nog ik dacht zelf aan een hengsel van een kast.
Waarop ik hem vertel dat het een 12e of 13e eeuwse paardependant is .
De vinder is helemaal in zijn nopjes en heeft dan ook deze avond de mooiste vondst in zijn handen.

De vondst toon ik hier even op het Forum .

Het gaat hier om een vrij vroege vergulde pendant waarschijnlijk laat 12e of vroeg 13e eeuws.
De bronzen pendant met draagoog word doormiddel van een klein brons verguld stangetje bevestigd in rij aan de borstriem van het paard .
De afbeelding die we zien op de ronde pendant is naar alle waarschijnlijkheid een fabeldier,dit type dier zien we vaker op gespplaten kerkelijke reliekkisten maar dus ook op pendanten.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

21 mei 2009, 15:04

Antwoord met een citaat
Bericht Re: archelogie deventer en metaal detectie
mooi verhaal Woesel :10

zo hoort de samenwerking eigenlijk in heel nederland te gaan :wink:

gr bubba :sd

21 mei 2009, 19:39
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
bubba schreef:

Ik ben er ook best blij mee dat men deze stap gezet heeft. :07 :07

Er waren ook wel eens andere plannen in deze gemeente :06 die waren wat minder gunstig

Maar gelukkig heeft men een goed denkend team , en ziet men het nut er van in om de krachten te bundelen.

Wij willen liever de gezichten van de zoekers leren kennen en er mee samenwerken dan op afstand blijven en schreeuwen hee daar heb je weer een paar van die schatgravers.
Ik denk dat deze samenwerking zo wel zijn vruchten gaat afwerpen.
En hopelijk krijgen we veel mooie vondsten uit Deventer te zien. :ls :ls :ls :ls :ls en de daar bijhorende informatie.

21 mei 2009, 19:55
Antwoord met een citaat
Nobel streven Woesel!

Het zou zo mooi zijn als dit navolging krijgt elders!

21 mei 2009, 20:57

Antwoord met een citaat
En Woesel,heb je ook nog sleutels voorbij zien komen ?
Grt, Addie.

21 mei 2009, 21:11
Profiel

Antwoord met een citaat
Dag Woesel...,

Ik zou ook komen en had me opgegeven...,maar was/ben nog ziek helaas,ik heb me ook netjes afgemeld..Ben benieuwd wat er allemaal besproken is...want ik zoek daar ook.Moet nu alles aangemeld worden of enkel middeleeuws voor 1500??
En waar kun je je opgeven om mee te helpen piepen bij opgravingen eventueel.

Wat ik weet wordt er niet al te veel middeleeuws gevonden...,een zoekmaatje heeft er wel is een pennikje gevonden ofzo...en dan af en toe een bracteaat.Maar er ligt ontzettend veel troep daar en het is moeilijk zoeken sommige stukken.
Maar leuk dat de opkomst goed was...,meer ontheffingen verlenen zou niet verkeerd zijn..haha.

Zijn er nu nieuwe aanmeld regels of formulieren...of andere afspraken gemaakt?
Spijtig dat ik niet kon...wellicht volgend jaar dan.In ieder geval zijn jullie goed bezig op deze manier.

gr Russell

22 mei 2009, 09:05
Profiel
Antwoord met een citaat
Dank je muta, we gaan ons best doen om de banden te verbeteren met de zoekers.

Van otterloo jammer genoeg maar 1 klein kist sleuteltje niet veel dus

Hasllo Russel alleen de vondsten van voor 1500 die een beetje de moeite waard zijn pelgrims insignes kledingaccesoirres
van alles en nog wat zo lang het maar geen spijkers of kogels zijn :07 :07 :07

Er zijn wat betreft de vergunningen nog geen nieuwe afspraken gemaakt ,wel zal er gekeken worden of er ruimer of anders met de vergunningen kan worden omgesprongen.
Nu is het zo dat men voor Augustus de vergunning kan aanvragen en dat er maar tien mensen hiervoor in aanmerking komen.
De zoekers zagen liever een ruimer aantal vergunningen.
De stichting ging kijken of deze werkwijze veranderd kon worden.
Men wou misschien A.W.N leden voorrang geven.

22 mei 2009, 13:23

Antwoord met een citaat
Is het nog mogelijk om een vergunning te krijgen voor het zoeken op de worp?

groeten Richard Prins
Deventer

/

03 apr 2013, 21:43
Profiel
Beheerder

Antwoord met een citaat
hoi @ Richardprins,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

:gf hier "BodemVondstemWereld"

misschien mogen we wat meer over je te weten komen :arrow: viewforum.php?f=565

Richardprins schreef:
Is het nog mogelijk om een vergunning te krijgen voor het zoeken op de worp?

geen idee wat het "worp" is :yh

mvg Chris :03

beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

03 apr 2013, 22:04
Profiel WWW
Beheerder

Antwoord met een citaat
Hoi Richard,
Vergunningen worden aan een beperkt aantal zoekers uit gegeven... Zoeken zonder vergunning betekent een boete riskeren.

De akkers waar de vergunning voor betreft, is in de volksmond beter bekend als het stadsland, aan de andere zijde van de ijssel.
De Gelderland / Veluwe kant dus !

Groeten,
Vincent
:07

03 apr 2013, 22:10
Profiel WWW
ForumJoker

Antwoord met een citaat
bubba schreef:

100 % goed bubba

03 apr 2013, 22:13
Profiel

Antwoord met een citaat
De worp is zeg maar een heel klein plaatsje dat aan Deventer vast zit net over de ijssel en ik heb daar jaren geleden veel gezocht en zou dat graag weer doen en daarom zou ik daar graag een vergunning voor aanvragen maar ik wist niet hoe ik dat moet doen. :04 :04

03 apr 2013, 22:34
Profiel
Beheerder

Antwoord met een citaat
Richardprins schreef:
De worp is zeg maar een heel klein plaatsje dat aan Deventer vast zit net over de ijssel en ik heb daar jaren geleden veel gezocht en zou dat graag weer doen en daarom zou ik daar graag een vergunning voor aanvragen maar ik wist niet hoe ik dat moet doen. :04 :04

bedankt Richard, ik weet al waar het is :07

ik heb er ook een keer gezocht en een paar leuke duiten opgepiept,daar loopt ook de spoorlijn he 8-)

groet Chris :03

beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

03 apr 2013, 22:39
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Ja dat klopt helemaal Chris :oooo

03 apr 2013, 22:42
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Richardprins schreef:

Dat zal lastig worden :Hellup: , er worden maar 10a15 vergunningen uitgegeven je zal op de wachtlijst gezet worden (en die is groot). Dat komt omdat er een mafkees is geweest(op een ander forum) die had rondbazuind dat je ergens een vergunning kon halen, dat liep zo storm dat mensen die normaal wel een vergunning hadden(ikke o.a) nu naast de pot piste. :pol

03 apr 2013, 23:08
Profiel

Antwoord met een citaat
peter schreef:
Richardprins schreef:

Dat zal lastig worden :Hellup: , er worden maar 10a15 vergunningen uitgegeven je zal op de wachtlijst gezet worden (en die is groot). Dat komt omdat er een mafkees is geweest(op een ander forum) die had rondbazuind dat je ergens een vergunning kon halen, dat liep zo storm dat mensen die normaal wel een vergunning hadden(ikke o.a) nu naast de pot piste. :pol

Lokale zoekers zouden ten alle tijden voorrang moeten hebben, en zeker wanneer die samenwerken met de lokale heemkunde.
Nu krijg je de ongewenste situatie dat jullie lokale vondsten buiten de regio en in de anonimiteit verdwijnen.

04 apr 2013, 11:01
Profiel

Antwoord met een citaat
zo is dat vince.
door zulke geintjes van anderen,kan ik wel fluiten naar die plek :pol :pol
zo wat was ik pislink,ik gun iedereen akkers,maar niet op die manier.
het scheelt dat ik genoeg akkers achter de hand heb, maar helaas heeft niet iedereen die.

04 apr 2013, 18:45
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Nou dat vind ik dus ook! Maar hoe vraag ik een vergunning aan? Gewoon een mail sturen ofzo?

04 apr 2013, 21:05
Profiel

Antwoord met een citaat
Citaat:
Dat zal lastig worden , er worden maar 10a15 vergunningen uitgegeven je zal op de wachtlijst gezet worden (en die is groot). Dat komt omdat er een mafkees is geweest(op een ander forum) die had rondbazuind dat je ergens een vergunning kon halen, dat liep zo storm dat mensen die normaal wel een vergunning hadden(ikke o.a) nu naast de pot piste.

Echt lullig :ppp

04 apr 2013, 21:10
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Richardprins schreef:
Citaat:
Dat zal lastig worden , er worden maar 10a15 vergunningen uitgegeven je zal op de wachtlijst gezet worden (en die is groot). Dat komt omdat er een mafkees is geweest(op een ander forum) die had rondbazuind dat je ergens een vergunning kon halen, dat liep zo storm dat mensen die normaal wel een vergunning hadden(ikke o.a) nu naast de pot piste.

Echtwel ja, vooral omdat er vergunningen naar Friesland/Zeeland enz zijn gegaan. Die gasten gaan hier niet eens zoeken, en ze zijn ook niet eens lid van een detectorvereniging b.v DDA/Coinhunters en dat was dus wel een vereiste :pol

04 apr 2013, 22:16
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
peter schreef:
Richardprins schreef:
Citaat:

Echtwel ja, vooral omdat er vergunningen naar Friesland/Zeeland enz zijn gegaan. Die gasten gaan hier niet eens zoeken, en ze zijn ook niet eens lid van een detectorvereniging b.v DDA/Coinhunters en dat was dus wel een vereiste :pol

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

DAT HEB IK AL MEER GEZIEN
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

04 apr 2013, 23:26
Profiel

Antwoord met een citaat
Nou ik ga het gewoon proberen hahah niet geschoten is altijd mis. Dus ik ga ze vanavond gewoon een mail sturen! Ik hou jullie op de hoogte!

05 apr 2013, 07:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ]