|
|
Het is nu 05 maart 2026, 16:46
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 22 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
pjottrr
|
 delen met je zoekmaat
Ik had laatst janp uitgenodigd, en dit is ook vise versa gebeurd, maar eigenlijk hadden we beide dezelfde vraag,
Hoe deel je nou eigenlijk de vondsten die je gedaan hebt? , en is het uberhaupt logisch om te delen?
Je nodigt iemand uit op JOUW zoekstek, hoe eerlijk is het dat het ieder voor zich is? want ja, als .....dan...... als jij dus die persoon niet uitgenodigd had op jouw zoekstek, had je het zelf misschien gevonden, of je nodigt iemand uit op jouw zoekstek, vindt zelf van alles, maar je zoekmaat bijna niets, wat nu als er 2 gouden munten door 1 persoon gedaan wordt, of wie weet, zelfs en muntschat?
ik zou persoonlijk zeggen, eerlijk delen, maar hoe doe je dat met 1 munt? zou je het overwegen om te laten taxeren, en een van beide uit te laten kopen? dit zijn zo een beetje de random gedachten die we hadden ,
Hoe zouden jullie dit als mede zoekers aanpakken?
* niet delen? * zo eerlijk mogelijk verdelen? * ( let op, zal nooooooit gebeuren: ) muntje knippen zodat je elk een halve hebt? * vul maar in?
graag hoor ik van jullie hoe dit in de praktijk goed toe te passen zou zijn, of wat jullie gedachten hierover zijn.
_________________ zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2
programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl
historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact
|
| 05 sep 2013, 21:49 |
|
 |
|
Yvette&René
|
 Re: delen met je zoekmaat
Ieder zijn eigen vondsten,anders moet je geen mensen uitnodigen...
_________________ Groet Yvette & René
De aanhouder vindt!
|
| 05 sep 2013, 21:52 |
|
 |
|
koudi
Moderator
Geregistreerd: 22 apr 2011, 20:52 Berichten: 5405 Woonplaats: silvolde
|
Ieder zijn eigen vondsten ... 
|
| 05 sep 2013, 21:54 |
|
 |
|
sjoho
|
Tja ik zie het delen tot op het niveau van de zoekplek. Vondsten zijn voor jezelf. Een vondst gekregen van een ander heeft voor mij ook minder waarde dan een eigen vondst. Er zijn wel uitzonderingen. Iemand verzamelt bijvoorbeeld knopen, dan geef ik makkelijker zoiets weg. Ook heb ik wel eens een topvondst weggegeven omdat ik vond dat ie beter in die omgeving kon blijven. Je kunt elkaar dus beter dus uitnodigen dan de vondsten gaan verdelen wat mij betreft.
|
| 05 sep 2013, 21:55 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
Yvette&René schreef: Ieder zijn eigen vondsten,anders moet je geen mensen uitnodigen... Ja hier kan ik me helemaal in vinden. 
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 05 sep 2013, 22:11 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Vind ik ook Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 05 sep 2013, 23:09 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
o is dat alles nou ik heb met han mijn zoek maat 2 keer een munen schat gevonden
gewoon lekker delen en genieten
en als je met ze 2 loopt is het gewoon wat jij vind is gewoon van jou zo moelijk is dat niet
als ik met iemand loopt op een akker die pas zoekt of waar dan ook geef ik bijna alles weg mits hij het wil hebben en goede zoeker wil geen vonste van een ander die wil het zelf vinden
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 05 sep 2013, 23:19 |
|
 |
|
Youri1995
Geregistreerd: 06 jul 2013, 20:20 Berichten: 3619 Woonplaats: Breda
|
Gewoon, ieder zijn eigen vondsten. Als je niet wilt dat je zoekmaat misschien wel een mooie vondst voor je neus weghaald, moet je hem ook niet uitnodigen. En als vrienden gun je elkaar ook een mooi vondst, ook al is dat op 'jouw' zoekstekkie. Als ik uitgenodigd zou worden en zou bv. 2 mooie munten vinden, dan zou ik het zeker delen met mijn zoekmaat!  Het gaat uiteindelijk allemaal om de plezier en gezelligheid!!
_________________ "Aequam memento rebus in arduis servare mentem"
|
| 05 sep 2013, 23:25 |
|
 |
|
Dedink
Geregistreerd: 19 maart 2012, 20:46 Berichten: 409 Woonplaats: Monster
|
Dat vind ik ook wat je vind hou je zelf
|
| 05 sep 2013, 23:28 |
|
 |
|
abe
|
Leuk onderwerp. Mijn buurman is pas begonnen. Heb hem mee genomen. Als ervaren zoeker vind je gewoon veel meer. Ik bood hem wat van mijn vondsten aan maar nam dit niet aan. Reden hij had het niet gevonden ,en was er van overtuigd dat hij vanzelf meer ging vinden. En dat gaat hij ook doen Maar als je nu als voorbeeld sleutels verzameld en de ander lakenloodjes .Waarom zou je de ander niet meteen blij maken als je iets voor hem vindt.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 06 sep 2013, 00:21 |
|
 |
|
pjottrr
|
wel mensen, wijze woorden allemaal, Ik begrijp wel dat het het een beetje af hangt van hoe je er zelf over denkt of je wilt delen ja of nee. Meer een ongeschreven regel dat je deelt ( mits mogelijk) dan een feit / gebod. dank allen voor deze info, geeft weer veel stof tot  en natuurlijk, houd elkaars voorkeur voor objecten in de gaten  kun je misschien nog eens iets leuks weggeven waar je zelf minder waarde aan hecht overigens zou ik het wel coulant vinden als er gedeeld word bij bv een muntschat ( al zou je dan mogelijk een schat uit elkaar trekken) , gewoon omdat je samen op pad bent, en elkaar hetzelfde gunt
historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact
|
| 06 sep 2013, 00:25 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
abe schreef: Leuk onderwerp. Mijn buurman is pas begonnen. Heb hem mee genomen. Als ervaren zoeker vind je gewoon veel meer. Ik bood hem wat van mijn vondsten aan maar nam dit niet aan. Reden hij had het niet gevonden ,en was er van overtuigd dat hij vanzelf meer ging vinden. En dat gaat hij ook doen Maar als je nu als voorbeeld sleutels verzameld en de ander lakenloodjes .Waarom zou je de ander niet meteen blij maken als je iets voor hem vindt. zo abe wat een hoop deuren heb je in je huis zeg 
|
| 06 sep 2013, 01:07 |
|
 |
|
Vince100
Geregistreerd: 22 maart 2011, 12:04 Berichten: 311 Woonplaats: Betuwe
|
'Bezit' van historische voorwerpen uit de bodem vind ik een relatief begrip. Vind dat echt interessante bodemvondsten lokaal erfgoed is en in de directe regio horen te blijven. Het liefst voor iedereen zichtbaar in een lokaal museumpje of op een andere openbare plaats. Wat gebeurd er straks met je mooie collectie als jij er niet meer bent? Mijn vondsten liggen openbaar tentoongesteld, met de zekerheid dat ook na mijn tijd mensen uit onze streek ervan kunnen blijven genieten. Dit, en het feit dat mijn naam er voor 'eeuwig' aan verbonden blijft geeft mij meer dan voldoening. Helaas ben ik een van de weinige zoekers die deze filosofie aanhangt, er is al veel moois uit onze streek verdwenen. Via de regioarcheoloog weet ik dat er maar bar weinig aangemeld word.
_________________ Zoekt met de Rutus Alter 71 en Deeptech Vista Smart.
|
| 06 sep 2013, 07:47 |
|
 |
|
Infinity
|
Leuk onderwerp! Mijn vriendin en ik delen samen 1 metaaldetector, zoeken samen, graven samen en delen samen. Lachen, we heb nog maar 20 cent gevonden 
|
| 06 sep 2013, 08:45 |
|
 |
|
Marc
Geregistreerd: 30 nov 2009, 21:21 Berichten: 554 Woonplaats: Houthalen
|
ieder houd zijn eigen vondsten..het is leuker om zelf te vinden dan om te krijgen toen mijn zoekmaatje en ik vorig jaar op een stortgrondje stuitte hebben we wel gedeeld...hij gooide de grond van boven naar beneden en ik mocht pieperen en rapen Marc
_________________ Ferrum Perditum Apparebit- verloren metaal zal boven komen-
|
| 06 sep 2013, 21:44 |
|
 |
|
willem vd akker
Geregistreerd: 13 jul 2008, 19:37 Berichten: 4275 Woonplaats: leiden
|
Het mooiste is het delen van de herinneringen  Willem vd Akker
|
| 06 sep 2013, 21:49 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
willem vd akker schreef: Het mooiste is het delen van de herinneringen  Willem vd Akker DAN MOET IK TELKES AAN JOU DENKEN
|
| 06 sep 2013, 21:51 |
|
 |
|
hagar1958
Geregistreerd: 22 okt 2010, 19:03 Berichten: 957 Woonplaats: Tongeren
|
@Marc Ik heb nog altijd rugpijn van toen en hebben toen veel mooie vondsten mogen doen die we ook eerlijk verdeeld hebben. Maar als we op de akkers zoeken houd ieder van ons zijn eigen vondsten en als je zoekmaat soms mooiere dingen uit de grond haalt moet je niet jaloers zijn , ben je dat toch moet je gewoon niemand meer uitnodigen en je veldjes voor je eigen houden en alleen zoeken gaan. Sorry maar dit gewoon mijn mening. groet Eddy. 
|
| 06 sep 2013, 22:16 |
|
 |
|
pjottrr
|
heren, dank voor alle reacties,
ik denk dat ik wel een beetje jaloers zou zijn als mijn zoekmaat er een bult gouden of zilveren munten uit haalt, en ik niet.....
niet dat ik verwacht dat er op elk veld een schat ligt, maar goed, ik zou het wel jammer vinden om dan niets te vinden, de afspraak maken om een muntschat te delen is ook weer onlogisch, want dan trek je een eventuele schat uit elkaar...
rest nog verkopen, dan de helft naar de boer, en voor jouw en je zoekmaat een kwart van de opbrengst... maar ja, dat verkopen, dat zint me ook niet helemaal.
daarop gekomen, hoe deel je met de boer? want officieel is die eigenaar voor 50 % toch? dat zou betekenen dat de boer net zoveel zeggenschap heeft dan dat je zelf hebt. iemand daar nog een zinnig antwoord op ? want mocht het me overkomen, zou ik eigenlijk niet weten wat te doen...
|
| 10 sep 2013, 19:01 |
|
 |
|
Ouwerkerk
ERELID
Geregistreerd: 12 sep 2010, 16:07 Berichten: 1819 Woonplaats: lost ones
|
Ik heb die discussie ook wel eens gehad met mijn vaste zoekmaat Kimball. Over een schat kun je een afspraak maken. Verders is het gewoon houden wat je zelf vind. Als Stef op een gekend akkertje van mij mee wandeld is natuurlijk het risico aanwezig dat hij het goud naar boven toverd en ik niet. Dat is nu eenmaal zoeken he, je moet er net overheen zwaaien. Maar alles na 1500 gaat bij mij zowie zo de deur uit en mijn duiten geef ik ook allemaal aan Stef. Of het moet een gouden zijn die moet die kopen Voor de rest genieten van elkaars vondsten, biertje potje ouwehoeren en hop naar de volgende keer  Leuke topic trouwens grt Rob
_________________ Lost Ones
|
| 10 sep 2013, 21:47 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Ouwerkerk schreef: Ik heb die discussie ook wel eens gehad met mijn vaste zoekmaat Kimball. Over een schat kun je een afspraak maken. Verders is het gewoon houden wat je zelf vind. Als Stef op een gekend akkertje van mij mee wandeld is natuurlijk het risico aanwezig dat hij het goud naar boven toverd en ik niet. Dat is nu eenmaal zoeken he, je moet er net overheen zwaaien. Maar alles na 1500 gaat bij mij zowie zo de deur uit en mijn duiten geef ik ook allemaal aan Stef. Of het moet een gouden zijn die moet die kopen Voor de rest genieten van elkaars vondsten, biertje potje ouwehoeren en hop naar de volgende keer  Leuke topic trouwens grt Rob goed gezegt ROB
|
| 10 sep 2013, 21:52 |
|
 |
|
Misfit
|
Yvette&René schreef: Ieder zijn eigen vondsten,anders moet je geen mensen uitnodigen... Idem...
|
| 10 sep 2013, 21:57 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 22 berichten ] |
|