|
|
Het is nu 04 maart 2026, 11:03
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
pietieman
|
 Zoeken in Weesp
Ik ben laatst door Weesp heen gereden , prachtig stadje met een mooi verleden, nog een aantal forten en bunkertjes op de vestigingswallen. Veel valt onder monumten, dat betekend afblijven natuurlijk. Maar er zijn ook wat andere publieke gelegenheden die aantrekkelijk genoeg zijn. Ik heb daarom fatsoenlijk gevraagd of er een APV van kracht is en een verbod. Ik kreeg van de gemeente een grappig antwoord; Ja u mag overal zoeken...................maar graven is verboden Ik heb toen gevraagd waar dat staat en de onderbouwing, tot op heden helaas nog geen reactie ontvangen. Op de veluwe zoek ik vaak, en krijg ik van de boswachters te horen u mag graven , in verstoorde bodem mits u het ook netjes dichtgooit.. Eigenlijk hoop ik ook op zo een antwoord voor Weesp, ben bang dat ik teleurgesteld ga worden... Iemand ervaring in of met Weesp? grt Ptr
|
| 26 sep 2013, 18:08 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
 Re: Zoeken in Weesp
als ik zoek bij overheid.nl op de apv van weesp. vindt ik nergens een detectorverbod voor weesp dus volgens mij kun je gewoon zoeken buiten de beschermde gebieden.
op priveland zoals van boeren mag je gewoon graven met maximaal de bouwvoor (geroerde grond) volgend de wet van malta. op gemeente grond zoals parken en dergelijke, kan een agent je bekeuren ( beschadiging groenvoorziening )
dus even opletten dat je niet in archeologisch beschremd gebied zoekt. dan kunnen ze je niks maken als je op (prive)akkers loopt met toestemming.
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 26 sep 2013, 18:25 |
|
 |
|
pietieman
|
@ Pinkeltje, dank voor je reactie en de hulp. Hoe kan ik precies zien wat archeologisch gebied is, met logisch verstand te werk gaan of moet er een bordje staan, ik heb altijd wat moeite met de grens; stel dat er ergens een bunker of vestiging is, waar begint het en waar eidnigt het, ik heb wel altijd de neiging om er omheen te zoeken, maar wil dit wel verantwoord doen en zeker respect houden voor de monumenten....... Waar mag ik eigenlijk een oproep plaatsen om te vragen of er andere forumleden een keer met mij willen gaan zoeken? vr grt Ptr
|
| 27 sep 2013, 09:33 |
|
 |
|
pietieman
|
Ik heb vandaag contact gehad met een jurist van de gemeente weesp; eigenlijk komt het erop neer dat je nergens mag graven in gemeente grond zonder toestemming, ze hebben regels die verbieden om langs en op wegen te graven maar ook op oevers. Op alle grodn van de gemeente (ook openbare terreinen) mag je niet graven. Priveakkers met toestemming van landeigenaren zijn dan nog de optie.... ook goed 
|
| 27 sep 2013, 11:22 |
|
 |
|
pinkeltje
|
archeologische gebieden kun je via google terug vinden. ook via http://www.atlasleefomgeving.nl/kijken# kun je veel terug vinden. het klopt wel wat de jurist zegt. alle grond heeft een eigenaar en je hebt toestemming nodig van de eigenaar om te mogen zoeken/graven. op gemeente grond is meestal een doogbeleid, het wordt dus gedoogt in de meeste gevallen. net zoals in bossen van de paden af mag je niet zoeken,maar als je op de paden blijft wordt het vaak gedoogd.
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 27 sep 2013, 15:41 |
|
 |
|
Achnaron
|
En in het weekend zijn ze makkelijker ook in Weesp. Werd daar eens aangesproken door een ambtenaar maar na de uitleg wenste hij me veel succes. 
_________________ no future without a past
Zoek met white's prizm 5g
|
| 27 sep 2013, 20:53 |
|
 |
|
pietieman
|
Ik vind het wel lastig, ik woon in de Flevopolder, en in de weekeinden zit ik regelmatig op de Veluwe. Rondom Almere heb je niet veel. Vandaag langs de snelweg gereden richting Weesp,,en vooral langs de snelweg even gekeken daar staan door de toekomstige verbreding van de snelweg veel boerderijen leeg, wat een puinhoop,.ik had gehoopt op een stukje akker, Rijkswaterstaat heeft de boel opgekocht..Het staat er allemaal triest bij, ingegooide ramen, en er komt van alles en nog wat op leegstaande huizen af. Ik ben de erven niet opgeweest maar heb wel een gezellig praatje gemaakt met een boer wiens huis mocht blijven staan, de snelweg kwam nu 100 meter naast zijn huis te liggen ipv 600mtr. Hij gaf mij de tip om een weggetje af te rijden richting weesp er zou een bos zijn met het oude galgenveld, en dat is wat anders als het bekende galgenveld dat weer bekend is als woonwijk. Ik heb uurtje gezocht met de etrac...helaas weinig tot niet gevonden, de weg waar ik overheen gereden ben was erg oud, de boer vertelde dat men hieroverheen richting gooi of Ijsselmeer trok ...jammergenoeg geasfalteerd. Over dat bosje van het oude galgenveld heb ik niets kunnen vinden op google... ik heb een stukje bos gevonden dat was gruwelijk overwoekert, gras en brandnetels stonden wel driekwart meter hoog. Verder krijg ik sterk het gevoel dat ik op de verkeerde plek woon voor deze hobby, want om almere heen, het gooi, naarden, utrechtse heuvelrug etc mag je niet zoeken...Ik ben helaas al 3 x op pad geweest , ik zou wel eens een akkertje willen onderzoeken...... Iemand meer info over het oude Galgenveld  Weesp?
|
| 06 okt 2013, 21:52 |
|
 |
|
pinkeltje
|
hoi pietieman
over info kan ik je momenteel weinig geven (al is dat el simpel gevonden ) maar ik wil je wel waarschuwen....
zet nooit maar dan ook nooit je zoekstekken/plaatsen op het internet. er zijn een heleboel goeie zoekers die je alles gunnen en de hobby willen delen.
maar helaas zijn er ook een heleboel zoekers die maling hebben aan alles . voor je het weet zijn er een aantal piepers je voor geweest,en hebben jouw zoekstek snel afgespeurd en gestroopt. je denkt mischien "ach dat zal wel meevallen" maar vergis je niet. ik kan zo een paar voorbeelden opnoemen. met als resultaat dat de zoekers in die omgeving problemen krijgen met de boeren,doordat ze geen toestemming meer krijgen vanwege andere boerenpummels.
even terugkomend op jouw vraag. via google en oude kaarten (online) kun je een heleboel vinden. ook via het gemeente archief van die gemeente, kun je veel vinden. kwestie van een afspraak maken voor een middagje en veel lezen..
|
| 07 okt 2013, 19:20 |
|
 |
|
pietieman
|
Hoi Pinkeltje,
Dank voor je advies, en wat de zoekplekken betreft ; ik begrijp het. Gister de bossen in geweest ergens op de veluwe, was slecht weer, op pad met de etrac een paar kogelpunten gevonden en wat granaatscherfjes. Ik heb ook een vreemd vierkant plaatje gevonden van ongeveer 5mm dik en ongeveer 6 bij 4 cm, dat aan de voor en achterkant een vreemde zilverachtige kleur heeft, ik zal het eens plaatsen op het forum. De etrac gilde erg hoog, Denk ook een spruitstukje of een kopje van een vlammenwerper gevonden te hebben uit ww 2, het is in ieder geval van een soort bronze-legering Ik zal er een foto van plaatsen op het forum over 2 weken, het ligt nog op mijn vakantieadres.. grtjs
|
| 13 okt 2013, 21:56 |
|
 |
|
Axel
|
Een zoeker met gezond verstand ( word lastig  ) kan redelijk beoordelen waar je wel of niet kunt graven toch. Er zijn zoveel steden waar je niet mag graven maar als je gewoon in een berg grond je gang gaat of een plek waar je geen kwaad kunt doen zal er weinig aan gedaan worden is mijn ervaring. Dan bedoel ik niet de beschermde gebieden natuurlijk,, maar gewoon een beetje her en der om de stad is er meestal geen probleem. Heb nog nooit aangeklopt bij een gemeente voor toestemming,, als ik de regelgeving inlees kan ik wel stoppen denk en vind je nooit wat moois. Gewoon elke berg grond waar je vrij bij kunt even checken, welke gemeente je ook zit.
_________________ Mvg Axel
|
| 13 okt 2013, 23:42 |
|
 |
|
marad
|
Hoi pietieman, kijk es op deze link: http://www.trekkershutten.nl/Zoek_een_hut.htmltrekkershutten, Nederland, Belgie, per nacht niet duur, lekker weekendje weg en piepen in een andere omgeving zo zie je (piep je ) nog es wat 
_________________ wat niet is kan komen
|
| 14 okt 2013, 19:12 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|