Logo
Het is nu 03 maart 2026, 21:15

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 Brief aan de gemeente Houten(jullie mening) 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Brief aan de gemeente Houten(jullie mening)
Beste medezoekers,

Heel graag jullie mening van een bezwaarschrift aan de gemeente Houten.

Dagobert

Geachte Meneer/Mevrouw,

Graag wil ik via deze weg een bezwaar indienen omtrent het APV/detector verbod in de gemeente Houten.

De reden die ik hiervoor heb is het volgende,

Een detector verbod is naar mijn mening niet de oplossing om een bepaald gebied te beschermen tegen schatgravers en andere personen die zich niet aan bepaalde regels houden. Deze personen zouden zich immers ook niet aan een detector verbod houden en blijven daar gewoon door zoeken.

Mocht zo,n persoon(en) betrapt worden zal de politie een proces verbaal uitschrijven. Op deze manier zal door deze persoon(en) andere detector hobbyisten/amateur archeologen weer eens in een verkeerd daglicht komen te staan. We worden dan allemaal over een kam geschoren.

Detector hobbyisten zijn ook personen die archeologie geweldig vinden. En staan daarom ook graag klaar voor de archeologische diensten om mee te helpen. Helpen door de vondsten aan te melden,helpen op opgravingen,enz....Uiteraard zijn schatgravers hiervan niet van de partij. Maar,moeten wij de dupe worden van personen die zich niet aan de regels houden? Nee toch?

Detector hobbyisten hebben vaak al een slechte naam waardoor het voor vele goedwillende onmogelijk word gemaakt hun hobby nog uit te voeren.

Vondsten met een archeologische waarde zullen voorgoed vernietigt worden door de steeds zuur wordende bodem. Landbouwmachines slaan deze vondsten kapot. Maar ook kunnen deze vondsten opgezocht worden door een metaaldetector hobbyist zodat deze vondsten gered worden van al deze ellende.

Ik neem aan dat het idee van een APV/detector verbod niet zomaar is. Maar op deze manier vallen de goede weer onder de slechte.

Ik stel zelf voor om geen detector verbod in te voeren maar een gedoogbeleid,en mocht dit mogelijk zijn een Zoek/detector vergunning.
Mensen die dan zonder vergunning zoeken kunnen dan alsnog verbaliseert worden. En worden de geen met vergunning niet meer over een kam geschoren.

Ik hoop op een eerlijk en oprecht besluit van de Gemeente Houten.

Naam.........

27 nov 2008, 18:13

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brief aan de gemeente Houten(jullie mening)
mooie brief man,kan nooit kwaad om m te sturen,ik vindt de boodschap en het voorstel om je als legale zoeker te kunnen identificeren

een goed plan,nou nog maar afwachten wat de gemeente zegt,ambtenaren kunnen nog al eens stijfkoppig zijn

groet paul :10 :sd

27 nov 2008, 18:36
Profiel

Antwoord met een citaat
goed idee want ik woon niet te ver (een paar kilometer) bij houten vandaan en dan springt het gauw over op onse zoektereinen en dat moeten we voorkomen natuurlijk
dus helemaal mee eens :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 '

The twins

27 nov 2008, 19:42
Profiel WWW
penningmeester

Antwoord met een citaat
dago :10 :10 :10 :10 :10 .

gr.joppie.

27 nov 2008, 20:21
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
Goed gedaan Dago enne ik zeg altijd maar ...........niet geschoten is altijd mis .

Dus inzenden die handel :10

gr Niels.

27 nov 2008, 20:25
Profiel

Antwoord met een citaat
niet veel lullen gewoon zoeken en als iemand komt je hebt toch een schop!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
gr 8 8

[color=#000000][b]@@@MIJN PASSIE ZIJN GESPEN (Liefdevolle schnallen,boucle, buckles, gespen giften zijn natuurlijk ooooo zo leuk )@@@

27 nov 2008, 21:02
Profiel

Antwoord met een citaat
goedenavond dagobert een detectorverbod is inderdaad geen oplossing om slechtwillende tegentehouden .maar een vergunning,ik weet het niet zelf heb ik een vergunning voor een bepaald gebied in duitsland deze kost GELD en vrij veel rompslomp, zoals alles melden en voor 1 jaar UITLENEN ter bestudering .Als zo,n vergunning hier ook aanslaat is het VRIJ en gezellig zoeken voorbij en de mensen die slechte bedoelingen hebben gaan altijd en overal . Dus stel, houten stelt een vergunning op en andere gemeentes volgen moet er straks misschien overal met vergunning gezocht worden .Jouw tegenargumenten moeten inprincipe genoeg zijn als de gemeente er goed over denkt . Er zijn immers veel schadelijkere en hinderlijkere hobbys als de onze en deze worden ook niet verboden ,maar zijn enkel aan regels gebonden ,net als de onze .Dus als er mensen zijn die zich hier niet aan houden moeten die (bestraft) worden en niet de grote menigte :06

27 nov 2008, 21:32
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi Dagobert,

Goede brief maar ik zou het stukje over vergunningen eruit laten. Je geeft voldoende redenen aan om zo'n detectorverbod niet in te stellen. Daarnaast aan wie geef je een vergunning en wie niet, moet je er voor betalen, het geeft ook beperkingen als je van ver komt en spontaan bij Houten gaat zoeken. Niet over vergunningen beginnen dan moet je straks overal en nergens een vergunning voor hebben.
Maar zeker die brief sturen

Groetjes Rob :oo .

27 nov 2008, 21:48
Profiel

Antwoord met een citaat
YEP ,, mooie brief DAGO :10

opzich lijkt het mij duidelijk ,en zijn vergunningen :01

de laag waar zoekers in zoeken is de verstoorde geploegde laag.
deze laag is uit context en is archeologisch totaal niet interessant

alle (normale) detectors waar zoekers mee op pad gaan , halen hooguit 40 cm diepgang om een vondst te detecteren.

zoals jij in de brief al aangaf , dit is juist de laag waar de bemesting en ploeg alles vernietigd in hoog tempo :04

zoekers halen uit deze laag nog wat losse vondsten die (wellicht) nog net op tijd gered zijn van het VERGAAN door bemesting etc: :10

soms kan hier een vondst tussen zitten ,die een aanwijzing kan zijn om er eventueel een opgraving uit te voeren. (zie kokerbijlen JOOP/DANNY)
en recent de keltische muntschat van de limbo,s
kijk dat is de samenwerking tussen archeologische diensten / amateurs die gewenst is :05

de GROOTSTE ergenis tegen zoekers onstaat door het piepen in opgravingsvlakken TIJDENS EEN OPGRAVING. :04
daarmee verkloten ze de context en al het werk wat de archeologen verricht hebben :ls

dit zijn de foute piepers , en die moeten ze keihard aanpakken want hun verpesten het voor de rest :lo

helaas gebeurd het haast elke week wel ergens in nederland ,dat piepers in een opgravingsput lopen , en daarmee versterk je de weerstand tegen het vrij zoeken in het algemeen :01 :01

nu denk ik niet dat dit soort piepers op forums hun vondsten delen , maar dit volk is de grootste oorzaak van de voorgenomen maatregelen van gemeenten die een zoekverbod overwegen (is wat voor te zeggen vind ik).

dus als die lui nou eens met hun piepstok uit de buurt van een opgraving blijven en gewoon op een akkertje hun detector gaan uitlaten ,net als alle andere hobby,isten dan is er hoop voor de toekomst :05

zo is mijn mening :wink:

gr bubba :sd

27 nov 2008, 22:14
Profiel WWW
ERELID

Antwoord met een citaat
Goed gesproken Bubs :10 :10 :10 :10 daar ben ik het helemaal mee eens !

27 nov 2008, 22:17
Profiel
Antwoord met een citaat
Dank je wel Mannen voor jullie spontane reacties :10 :10

Ben er jofel mee dat jullie mijn bezwaarschrift goedkeuren. En over die vergunning gesproken. Dit kan ook landelijk. Om te mogen vissen moet je ook een vergunning hebben. Heb je die niet dan heb je dus kans op een proces verbaal.

Of zo,n vergunning geld moet kosten zou best kunnen. Als ze hem maar betaalbaar laten voor iedereen.

Mocht een persoon een overtreding begaan zonder vergunning kan deze persoon in kwestie aangepakt worden door een vette boete.
Ook als de persoon wel een vergunning heeft en zich niet aan de regels houd kunnen ze zijn vergunning ontnemen en alsnog bekeuren.

Deze persoon verliest dan zijn vergunning en kan op deze manier nergens meer zoeken dan alleen nog illegaal. Elke keer als deze persoon dan word aangesproken of hij zijn vergunning heeft valt hij door de mand en krijgt wederom een boete. Wedden dat de lol er dan heel gauw af is voor deze persoon!?

Dus met andere woorden: Wie vist en geen vergunning heeft en zich ook niet aan de gestelde regels houd krijgt een boete. Zo zou dat ook bij zoeken moeten zijn.
Op deze manier houden de archeologen meer overzicht op het gebied van metaaldetectie.

De regels van een vergunning zouden dan als volgt moeten zijn?

1: Het is verboden om in opgravings putten te zoeken. Bij overtreding raakt u uw vergunning kwijt!

2: Het is verboden om ergens te gaan zoeken zonder toestemming van eigenaar. Bij overtreding krijgt u een boete of zelfs invordering van uw vergunning.

3: Het is verboden om met detectoren te zoeken die dieper gaan dan de bouwvoor. Bij overtreding raakt u uw vergunning kwijt!

4: Het is verboden gegraven gaten open te laten of land te beschadigen. Bij overtreding krijgt u een boete.

5: Het is verboden om dieper te graven dan de bouwvoor. Bij overtreding krijgt u een boete of invordering van vergunning!

Enz enz.....

Misschien dat is een beetje overdrijf maar bij vissen mag ook niet alles ontdanks dat je een vergunning hebt.

De regels zijn er al maar word niet door iedereen nagekomen. Misschien dat een vergunning dan helemaal niet zo,n slecht idee is.

Dagobert

27 nov 2008, 22:56

Antwoord met een citaat
normaal is een vergunning echt niet ideaal, want wie krijgt een vergunning voor welk gebied en heb je dan alleen rech op dat gebied? Zo is dat in duitsland wel, je betaalt administratiekosten per gemeente en mag dus niet op percelen komen die buiten je vergunning vallen. je bent met een vergunning dus erg beperkt. verder moet een vergunning ook meer inhouden, in ons geval, want de gemeente/archeologie wil wel graag alle door ons gevonden informatie hebben. en daar moet je dan ook nog voor betalen. En wat moet je dan doen als jij een vergunning hebt en je ziet een collega lopen op jouw akkers? erg moeilijk dus en vooral weer een ding waar je aan betalen moet. Als je ergens aan betaalt moet je er ook iets voor terug krijgen en in deze situatie geef je eigenlijk alleen maar. En over de visvergunningen, de meeste stropers komen toch altijd van buitenaf en vragen nergens naar. :evil:

27 nov 2008, 23:40
Profiel
Antwoord met een citaat
ivos schreef:
normaal is een vergunning echt niet ideaal, want wie krijgt een vergunning voor welk gebied en heb je dan alleen rech op dat gebied? Zo is dat in duitsland wel, je betaalt administratiekosten per gemeente en mag dus niet op percelen komen die buiten je vergunning vallen. je bent met een vergunning dus erg beperkt. verder moet een vergunning ook meer inhouden, in ons geval, want de gemeente/archeologie wil wel graag alle door ons gevonden informatie hebben. en daar moet je dan ook nog voor betalen. En wat moet je dan doen als jij een vergunning hebt en je ziet een collega lopen op jouw akkers? erg moeilijk dus en vooral weer een ding waar je aan betalen moet. Als je ergens aan betaalt moet je er ook iets voor terug krijgen en in deze situatie geef je eigenlijk alleen maar. En over de visvergunningen, de meeste stropers komen toch altijd van buitenaf en vragen nergens naar. :evil:

Een vergunning is misschien helemaal geen slecht idee maar er komt meer bij kijken dan ons en de gemeente lief is. Daarom is het makkelijker een zoekverbod in te stellen,helaas!

Alleen vraag ik mezelf af waarom wij als metaaldetectorhobbyisten/amateurargeologen niets te vertellen hebben? Wij zijn toch ook wel iets waard? Het begint erop te lijken dat ze stukje bij beetje een zoekverbod voor heel Nederland willen. Dat gaat natuurlijk niet in 1 keer want dan krijgen ze alle hobbyisten achter zich aan.

Elke keer een stukje geeft minder protest zodat ze hun gang kunnen gaan. Is onze hobby straks nog wel mogenlijk? Op het strand zoeken zal dan mogen,en verder niets.

Maar is het niet zo dat er enorm veel info is los gekomen door hobbyisten?
Is het niet zo dat er enorm veel vondsten in museums liggen die door hobbyisten zijn gevonden. En waar het publiek elke keer van kan genieten?
Is het niet zo dat er enorm veel archeologische tereinen zijn ontdekt door hobbyisten? En nu pakken ze dat net zo makkelijk af.

Zonder hobbyisten lag er nu geen Keltische muntschat in het museum. Of dachten ze dat een bepaald terein maar tot 2e eeuw na cristus was,maar door aangemelde vondsten blijkt het 3e eeuw te zijn.

En zo is er nog veel meer dat archeologische instanties eigenlijk ook heel blij met ons moeten zijn. Maar helaas zijn het de rotte appels die het weer verpesten. En worden hobbyisten allemaal over 1 kam geschoren.

Er moet maar is een eind komen aan dat alles over 1 kam scheren. En de goedwillende met rust laten.

Ik heb weer gesproken.

Dagobert

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

28 nov 2008, 16:14
Antwoord met een citaat
Een vergunning ga je echt niet krijgen Gerard, ik heb dit allang geprobeerd toen er 2 jaar geleden al sprake was van een detector verbod daar.
Ik heb tevens diverse brieven geschreven van de omliggende gemeente's voor een vergunning maar kreeg helemaal niets op het rekest.

Laten we maar hopen dat onze brieven het detectorverbod tegen houden of voor een erg lange tijd kunnen uitstellen.

29 nov 2008, 07:32
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]