|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:16
|
| Auteur |
Bericht |
|
lua
Geregistreerd: 20 apr 2008, 19:58 Berichten: 1957 Woonplaats: LUALAND
|
 Ingewikkelde vraag
Hoi Jongens en meisjes, Ik weet niet of dit de juiste plaats is, en of dit forum open staat voor dergelijke vragen, maar ik waag het er op. Vaker, en echt steeds vaker krijg ik rechtstreeks en onrechtstreeks te maken met jaloezie. Ik verklaar mij nader… Toen ik heel in het begin van mijn zoekcarrière een oude leuke duit vond en deze op de verschillende fora plaatste, kreeg je daar steeds constructieve, en erkentelijke reacties op. Naar mate je meer ervaring krijgt, en ik spreek over ettelijke jaren, plaats je steeds minder vondsten op diverse fora, maar de geposte vondsten zijn van een hogere kwaliteit. Het valt mij op dat hoe mooier de vondst wordt, hoe minder reacties je krijgt. Een tijdje geleden vond ik mijn eerste Gouden keltje (welke ik trots gepost heb op een niet nader te noemen forum, en ik bedoel niet hier) en sedertdien wordt er zo goed als niet meer geantwoord op mijn posts. Mijn vraag naar de zoekers toe is, heeft er nog iemand hetzelfde gevoel hierover? @Admin, ik wil geen polemiek starten, dus als deze post ongewenst is, verwijder ze maar. En voor alle duidelijkheid, het gaat NIET over dit forum!!! Groeten, LUA 
|
| 09 dec 2008, 23:43 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Ingewikkelde vraag
ja dat is zo ze zien liever een cent  je slaat de spijker op ze kop goed gedaan Lua gr de ed
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 09 dec 2008, 23:48 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Ha die Lua,. Ik vind het juist mooi dat je er over begint, ik begrijp het probleem,..en begrijp jou ervaring helemaal, maar zo is het hier zeker niet,..we zijn juist blij als iemand zo een topvondst vind. en iedereen gaat uit zijn dak,..zo is het hier, en ik denk dat de meeste hier dit zullen bevetiggen,.. dus Lua laat hem maar snel zien,..ik zit vol ongeduld,.  grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 09 dec 2008, 23:59 |
|
 |
|
lua
|
Hoi kerels, Ik ben dus blijkbaar niet de enige die hiermee te maken krijgt… Wat ik niet begrijp is hoe je in godsnaam jaloers kunt zijn op de vondsten van een ander??? Al wat ik tot op heden gevonden heb, heb ik zelf uit de grond gehaald. Ik zit zeer vaak avonden lang achter mijn computerscherm kaarten, boeken en foto’s uit te pluizen. Ik rij in de week soms honderden kilometers langs de velden op zoek naar de juiste locaties… IK SPENDEER UREN AAN VOORONDERZOEK, EN DAN GUNNEN ZE MIJ DE VONDST NIET!!! Ik baal er echt van, verdorie… En zeer kwade LUA ps: Ik heb ondertussen trouwens beslist om geen enkele vondst meer te posten op dat andere forum.
|
| 10 dec 2008, 00:23 |
|
 |
|
Wiebren
Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:54 Berichten: 1512 Woonplaats: Augustinusga
|
He Laurent  jij moet ook niet teveel mooie vondsten vinden he Nee ik had het gezien Lua, vaak valt het wel op dat er op bepaalde vondsten(personen) meer reacties komen. Het zij zo en zal altijd zo blijven Als je het echt niet meer ziet zitten kom je maar weer eens een weekend langs Ik verbaas me elke keer weer over de hoeveelheid vondsten die hier geplaatst worden, neem nou eens de fibels welke deze week alleen al zijn geplaatst. Ikzelf ben ook niet iemand die op elke posting reageert, als ik ergens geen verstand van heb, de meeste dingen dus, zal ik ook minder snel reageren. Maar dingen die me na aan het hart liggen, zoals ringen en sieraden en klein zilverwerk, ja daar probeer ik wel mensen mee te helpen. Het jammere hiervan is dat er teveel mensen menen hier zeer veel van te weten en dat je hierdoor elke keer weer moet uitleggen waarom, niet op dit forum hoor Dan is de lol er snel af. Ik snap jouw frustraties, jij bent een zoeker in hart en nieren,kan genieten van vondsten, en geniet ook van andermans vondsten. Een maandje geleden lag er bij mij op de keukentafel een verzamelwerk met vondsten van het afgelopen jaar, ik heb ervan genoten Lua 
_________________ Soms...........
|
| 10 dec 2008, 00:39 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 10 dec 2008, 00:42 |
|
 |
|
lua
|
Hey Wiebren, Hey Edje, Inderdaad, jullie zijn zoekers die nog echt begrijpen waar zoeken om gaat... Kijk...ik wordt echt blij als een medezoeker een mooie vondst doet. v.b. dit weekend had ik Edje uitgenodigd om eens met me mee te gaan zoeken. Ik had de lokatie echt goed uitgezocht, had er al veel mooie vondsten gedaan. Het betrof een Romeins akkertje. We waren ondertussen al enkele uren aan het zoeken voor de eerste leuke vondst door Edje werd gevonden. Ik dacht bij mezelf eindelijk... Edje heeft een mooie vondst, nu kan ik zelf stressloos zoeken... En daar gaat het om, gun de medemens ook het daglicht in de ogen. ps: heb die dag twee mooie fibels en wat Romeintjes gevonden. Groeten, LUA 
|
| 10 dec 2008, 00:57 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
lua,
Goed dat je dit aanhaalt, is denk ik iets waar iedereen over na kan denken. Jaloezie is een manselijke eigenschap denk ik, iemand die zegt dattie nooit jaloerts is is in mijn ogen een leugenaar.
Het verschil zit um in wat je met die jaloesie doet.....
Zelfs ik zie nog weleens vondsten waarbij ik zoiets heb van whooooow wou dat ik die gevonden had. En kan dan heerlijk wegdromen daarover.
Mensen negeren om reden van wat ze hebben gevonden is een slecht iets, en ik hoop oprecht dat dat hier niet zal gaan gebeuren.
|
| 10 dec 2008, 10:24 |
|
 |
|
chris s.
|
Goed bericht Lua  Ik heb zelf ook wel eens zoiets opgemerkt. Ik denk ook dat het ermee te maken heeft, dat veel mensen op zulke fora elkaar ook persoonlijk kennen en dan is de drempel om op elkaar te antwoorden misschien ook wat lager. Ik vind het in ieder geval schitterend wat velen vaak uit de grond toveren en ben blij dat ze het ook op fora willen delen met anderen. gr Chris s.
|
| 10 dec 2008, 11:24 |
|
 |
|
Defixio
|
Lua je bent niet de enige..ik heb het een paar weken geleden geprobeerd te verwoorden... Citaat: Ik ben begonnen toen ik 15 was met zoeken...van mijn zakgeld een c-scope van 65 gulden bij de blokker. Na een tijdje kocht ik een betere s-scope vltr 770 of iets. Ik zocht altijd alleen...lekker in de polder niemand om mij heen. Ik droomde van oude gouden munten die glommen in de zon, nadat ze voor het eerst na zoveel honderd jaar weer het daglicht zagen. De mensen in mijn omgeving keken mij altijd een beetje meewarig aan als ik voorbij fietste met mijn schep en dekkie. "Hij gaat goud zoeken" grapte een grietje van mijn leeftijd tegen haar vriendin -iets te luid-. Ik hoorde vaker deze geluiden. Ook was ik al gewend aan de meekijkers...mensen liepen dan met je mee, en als je dan ging graven streken ze als gieren naast je neer! Ow wee als je een onbeduidend frutsel aan de aarde ontrok, een hoongelach dat door merg en been ging viel je ten deel. Het voordeel was wel dat ze daarna (gniffelend) afdropen. Ik was dan weer alleen, alleen in mijn polder en lekker aan het zoeken. Naast het zoeken viste ik ook. Ik dagdroomde van een grote oude -als goud glimmende- spiegelkarper die ik aan het water zou ontrekken, zo'n oude slimme vis die voor het eerst het daglicht ziet in jou schepnet. Geloof het of niet maar dit was in de zelfde polder, en weer viste ik alleen.
Ik kreeg verkering, hengel en metaaldekkie hing ik aan de wilgen. Ik bouwde een nessie met Hessie en kreeg kinderen en maakte een bliksem carrière als schoonmaker. De buiten jongen in mij bleef. Ik verlangde weer naar mijn polder.
Ik pakte het vissen weer op na een paar jaar. Inmiddels was de bint vervangen door de boilie. Niets niet grote dobbers en molens die je het best kan omschrijven als "lijn opwind mechanisme" meer, maar delkims en smimano's gt 3500 molens. Ik ging daarin mee. Mensen keken mij wederom meewarig na als ik bepakt en bezakt langs fietste. Het deerde mij niets.. Maar helaas de kaarten lagen na tien jaar anders. "Mijn polder" was mijn polder niet meer. Ladingen karpervissers uit de stad bevolkte de eens zo rustige dijk, waar ik de schapen zelfs een bijnaam had gegeven. Naast vissen waren deze stadsbewoners bedreven in nog een aantal zaken. Bierdrinken, schreeuwen en rommel achterlaten hoorde bij het vissen blijkbaar, ik had daar niets van meegekregen vroeger. Ik voelde mij als een vreemde eend in de bijt op een winterse dag in mijn eigen polder. De grote gouden spiegelkarper waarvan ik droomde heb ik wel gezien. Dood! Zo slecht behandeld na een vangst dat het vriendelijke dier de rustige polder had verruild met de eeuwige jachtvelden.
Ik wilde mij niet scharen tot deze groep vissers. De hengels hing ik aan de wilgen die nu marktplaats hete. Van het geld kocht ik een aantal jaar geleden weer een detector. Daar was ik weer driewerf weer in de zelfde polder. De schapen waren verruild door graafmachines, de polder was namelijk geannexeerd door de stad die er tegenaan lag. Die mensen wilden maar wat graag hun –inmiddels- achterbuurt verruilen tegen een mooi huis aan een dijk. Helaas ook nu weer hier het zelfde gezeik! Ik was niet de enige zoeker. Er waren er meer. Als blikken konden doden was ik de eerste dag al zo dood als een slecht behandelde vis geweest! Ik praat dan niet over de woorden die er kunnen vallen onder zoekers. Bedreigingen laat ik al helemaal buiten beschouwing! Even wenste ik dat ik de enige zoeker was op de wereld, alle mooie stukken zouden dan mij alleen ten deel vallen. De enige zoeker dat leek mij wel iets...hoewel, als ik de enige zoeker zou zijn dan zou dat ook alle sjeu wegnemen. Immers aan wie laat je je mooie stukken zien, je zou ook nooit eens een jaloerse blik kunnen werpen op een stuk van een ander, en al helemaal niet de vreugde kunnen delen met een ander als jij of de ander een mooi stuk vind. Dan zou ik mij een verliezer voelen... nee ik ben blij met dit forum. Ik kan mijn mooie stukken delen en mooie stukken van anderen bewonderen.
|
| 10 dec 2008, 14:10 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7121 Woonplaats: Silversun
|
Hoi Lua. Bekend fenomeen wat je nu aanhaalt!!!!! Heb de laatste tijd erg de indruk dat de lat erg hoog gelegt word als het om vondsten gaat,neem nou jou voorbeeld je zoekt al vele jaren en zo als je zelf ook al aangeeft er erg veel tijd in stopt vind ik het niet meer als normaal dat je een keer een topper pakt Tja en dat steekt blijkbaar bij een aantal mensen , die waarschijnlijk denken makkelijk een topvondst te kunnen pakken vanuit hun luie stoel en waar dat niet bij lukt de pest er over in hebben en het vervolgens jou dus blijkbaar misgunnen. Dus wat ik hier mee wil zeggen = trek het je niet aan want er is verschil tussen winnaars en verliezers en jij hoort bij de eerste . Dus als je nou een leuke duit of een pracht kelt plaatst we blijven van je houden hoor !!!!! gr Niels.
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 10 dec 2008, 21:46 |
|
 |
|
dagobert
|
Het welbekende verhaal. Ze zien jou als een geduchte concurent. Alles wat jij vind ,vinden andere zoekers niet meer. Afgunst,jaloezie,haat,enz... Ook je naam duikt steeds vaker op en sommige mensen hebben dan zoiets van,Alweer hij!!!! Ik zou me er niet te veel van aan trekken. Helaas zitten er onder de detectorhobbyisten ook kleuters die niet tegen hun verlies kunnen. Zo ken ik er ook een heleboel maar noem verder geen namen anders typ ik morgen nog Vaak zie je dat een topic van jou 300 keer is bekeken in korte tijd maar er zijn maar 12 reacties. En nog vaak van dezelfde mensen ook. Gewoon je ei kwijt zetten op het forum en de eer altijd aan jezelf houden. Doe ik ook!!! Al is het soms wel heel moeilijk. Dagobert
|
| 10 dec 2008, 21:56 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
ha die LUA , ik heb al een paar zeer goede reactie,s gezien op jou berichtjen (en hier sluit ik mij bij aan) gelukkig wordt er op dit forum wel met passie , en gegund gereageerd dat moet ook , en zal hopelijk altijd zo blijven ik probeer op zogoed als elke vondst te reageren , of het nou een duit is of een gouden whatever ik hoop dat daarmee de drempel om te plaatsen laag is ,en dat ook beginnende zoekers hun vondsten gaan posten (hoewel sommige beginners al meteen goud vinden) dit = een echt ZOEKERSFORUM met een groeiend aantal vaste aktieve leden,en gelukkig gaan ook steeds meer nieuwe leden hun vondsten plaatsen de kliek die hier volgens sommige bestaat ,= niet meer en niet minder dan aktieve forumleden en in sommige gevallen zoekmaten van elkaar. maar geen kliek met een slot er op , want iedereen kan gewooon meedoen (graag zelfs) als je vaak aktief bent leer je elkaar kennen natuurlijk op dit forum is iedereen en elke vondst WELKOM en dat houden we zo misgunners die dat laten blijken , hebben op bodemvondstenwereld niets te zoeken gezond jaloers = niet erg ,maar motiveerd mensen om van die bank af te komen gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 10 dec 2008, 22:04 |
|
 |
|
viros
|
@LUA, Mijn ervaring; dit jaar iets héél moois gevonden dit jaar iets héél kostbaars verloren En zoals bij ieder forum; ben je een bekend persoon aldaar krijg je vanzelf heel veel reacties. Voor mij is een forum zo belangrijk voor als ik niet wat het is of hoe oud iets is kom ik er toch via deze weg achter. mvg Edje  {ju-piler}
|
| 10 dec 2008, 22:11 |
|
 |
|
lua
|
Hoi Jongens, Iedereen bedankt voor de eerlijke reacties. Zoals Dagobert schreef " Gewoon je ei kwijt zetten op het forum en de eer altijd aan jezelf houden" heb ik op dat andere forum ondertussen ook al gedaan, al was het op een ludiekere manier Vanaf vandaag komen mijn vondsten nog enkel op dit forum te staan. Groeten, LUA 
|
| 10 dec 2008, 22:15 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 10 dec 2008, 22:18 |
|
 |
|
Ambianii
|
Haai Laurent, je slaat de spijker op de KOP!! Mooie vondsten doodzwijgen en een drol krijgt een bult applaus....DIE KAN NL.NIET CONCURREREN!! Na een gouden ducaat en een renaissance goudring met diamanten en de openbaring van de keltische schat van maastricht hoor en zie ik bijna niets meer....tja, zo leer je de jaloerse en afgunstige mensen kennen!!! Ze gaan soms echt ver...roddel en achterklap..niets wordt geschuwd. Ik trek me er geen lor meer van aan...maar de ogen zijn al langer open en wat johan zegt kan ik me bij aansluiten verder...het motiveert mij destemeer om te gaan...VOOR MEZELF EN M`N MAATJES...en verder niemand Nogmaals proficiat met je stater kerel  en kom maar op met je vondsten!!!! Mvg Rich 
|
| 10 dec 2008, 22:20 |
|
 |
|
dagobert
|
lua schreef: Hoi Jongens, Iedereen bedankt voor de eerlijke reacties. Zoals Dagobert schreef " Gewoon je ei kwijt zetten op het forum en de eer altijd aan jezelf houden" heb ik op dat andere forum ondertussen ook al gedaan, al was het op een ludiekere manier Vanaf vandaag komen mijn vondsten nog enkel op dit forum te staan. Groeten, LUA  Hey lua, Ik heb jou al een paar keer ontmoet en moet zeggen dat ik nu wel een beetje weet hoe jij in elkaar steekt. Ik moet zeggen dat we best wel op een lijn liggen. Je bent een lolbroek en erg enthousiast. Zoeken is voor jou een passie die je ook graag met een ander deelt. Ook onder zoekers verschillen mensen van karakter. Ze zijn niet allemaal zo als jij en ik,helaas!!!! Nu zullen sommige denken,gelukkig niet nee. Maar laat 1 ding toch duidelijk zijn! Iedereen is zoals ie is. En daarom is het belangrijk om elkaar te respecteren zo als ie is en om wat ie vind. Dagobert
|
| 10 dec 2008, 22:34 |
|
 |
|
lua
|
Hey Jongens, Aan de hoeveelheid reactie te zien lopen er echt wel veel jaloerse zoekertjes rond op deze aardkloot. Zowat iedereen heeft er blijkbaar al eens mee te maken gehad. ps: deze post heeft al meer reacties dan mijn topvondsten gegenereerd Groeten, LUA 
|
| 10 dec 2008, 22:47 |
|
 |
|
Guusgeluk
Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:47 Berichten: 2631 Woonplaats: linschoten
|
_________________ zoek en gij zult vinden[
|
| 10 dec 2008, 22:52 |
|
 |
|
Defixio
|
Tsja wij maar meelullen maar vondsten zien we niet... 
|
| 10 dec 2008, 22:53 |
|
 |
|
Adbas
|
hee lua, reagerend op jouw bericht........heel vreemd is het niet dat je minder reakties krijgt. toen je zelf begon en duitjes, ,n gewichtje, ,n gesp of vingerhoedje vond, konden alle beginners zich met je meten en daar op reageren, op het moment dat je door ervaring en het vele zoeken enkel nog zaken laat zien die voor jou bijzonder zijn, haken de beginners af. dat hoeft geen jaloezie te zijn, dat is te ver gegrepen voor de ,,gewone zoeker,, dus minder reakties is niet vreemd. zeg eens eerlijk, wie wilt er nog reageren op iemand die een duitje of gewichtje laat zien. enkel zij die hierin geinteresseerd zijn, of diegene die beseft dat een vriendelijk woord een kleine moeite kost.het niveau van vondsten bepaald de soort reakties. jaloezie, het zgn. gezonde jaloers--dat wil ik ook vinden of jaloezie waarbij je het een ander niet gunt en dat een probleem wordt. het eerste is geen probleem, het laatste wel, maar meer het probleem van die ander. daar kun je niets mee en dat hoeft ook niet  persoonlijk heb ik veel meer moeite met het alleen zoeken, en de afspraken en toezeggingen die gemaakt worden en op een uitzondering na, niet worden nagekomen. ik ben naief, geloof alles wat wordt beloofd  terwijl het enigste wat ik wil vinden is een gezellige middag. ik weet al een tijd dat het een raar ,,wereldje,, van zoekers is. gunnen of iet gunnen, afspraken maken, ieder ervaart het op zijn manier en zoekt lekker verder, of kapt er mee  groeten ad
_________________ ooit lagen vondsten voor het oprapen, nu moet je er zelfs voor graven
|
| 10 dec 2008, 23:27 |
|
 |
|
Ambianii
|
tja Ad, door jouw wijze woorden ben ik dan weer veel genuanceerder...bewust dat alles maar betrekkelijk is...ook naar jezelf..wat je voelt is idd niet altijd ZO bedoeld!! bedankt en tot een keer rich 
|
| 11 dec 2008, 00:10 |
|
 |
|
Adbas
|
hee rich  --je hebt ,t lekker druk met bedden verkopen? daar komt ook weer een eind aan. haal op 1 jan. maar weer een gouwe naar boven  ik lig dubbel, enkel bij ,t idee dat ,t je lukt ook gr ad
_________________ ooit lagen vondsten voor het oprapen, nu moet je er zelfs voor graven
|
| 11 dec 2008, 00:18 |
|
 |
|
Ambianii
|
|
| 11 dec 2008, 00:21 |
|
|