Logo
Het is nu 03 jun 2026, 18:42

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Viking schat gevonden 
Auteur Bericht
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Viking schat gevonden
Een vikingschat gevonden door een metaaldetector liefhebber in Dumfries and Galloway.

De collectie, beschreven als de grootste Viking schat gevonden in de moderne geschiedenis, werd ontdekt op een geheime locatie op Church land.

Het werd gevonden door 47-jarige Derek McLennan, die het gebied heeft doorzocht met een metaaldetector afgelopen jaar.

De vondst bestaat uit een vroeg-christelijke kruis, ongeveer uit de negende of tiende eeuw, en misschien wel de grootste zilveren Karolingische pot ooit ontdekt.

http://www.itv.com/news/border/update/2 ... -galloway/

Een man met een passie voor metaal detecteren heeft in Schotland 100 gouden en zilveren voorwerpen uit de tijd van de Noormannen gevonden. De gepensioneerde zakenman deed de ontdekking begin september toen hij samen met twee lokale dominees zijn grootste hobby uitoefende. Dat werd vandaag bekend gemaakt.

Derek McLennan was sprakeloos toen hij de voorwerpen vond. 'Ik lag die ochtend ziek in bed, maar doordat twee vrienden van mij persé wilden detecteren, sleepte ik mijzelf eruit.' Toch was dat niet de enige reden dat de man besloot uit bed te stappen. 'Ik heb een beetje een obsessie,' zegt hij tegen BBC.

Toen Derek het eerste stuk schoonmaakte, realiseerde hij zich niet wat voor belangrijke vondst hij had gedaan. 'Ik dacht eerst dat het gewoon een zilveren lepel was. Pas toen ik mijn duim erover heen haalde zag ik de vikingversieringen.' Naar eigen zeggen was de zakenman in shock toen hij besefte wat voor ontdekking hij had gedaan.

'Ik had het gevoel dat mijn hoofd ontplofte, de hormonen gierden door mijn lichaam.' Daarop rende de man al stamelend naar zijn collega's die ergens anders met hun metaal detector door de akker in Dumfriesshire in het zuidwesten van Schotland liepen.

Negende of tiende eeuw
Onder de voorwerpen zit een zilveren kruis dat vermoedelijk uit de negende of tiende eeuw stamt. Ook is er een zilveren pot die in West-Europa is vervaardigd en die waarschijnlijk al 100 jaar oud was toen hij daar werd achtergelaten. Volgens deskundigen zijn de objecten, die meer dan 1000 jaar oud zijn, één van de belangrijkste vondsten op dit gebied in de geschiedenis van Schotland.

http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/ ... chat.dhtml

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

12 okt 2014, 19:47
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Viking schat gevonden
:dwerg: WOW :dwerg:

13 okt 2014, 21:43
Profiel
Antwoord met een citaat
Had het ook op nu.nl gelezen... Verrassend genoeg vond dezelfde zoeker een tijd geleden al een belangwekkende grote muntschat, 2 keer kan je bijna geen mazzel meer noemen, goede zoeker waarschijnlijk :10

13 okt 2014, 21:48
Moderator

Antwoord met een citaat
Hoe dan ook ... het zal je maar overkomen :ppp :oooo

13 okt 2014, 22:20
Profiel

Antwoord met een citaat
Erg vruchtbaar akkertje. Vast van een machtig vikingleider. Top dit.

13 okt 2014, 22:47
Profiel

Antwoord met een citaat
Die gozer kan nooit meer de deur uit zonder gevolgd te worden. Voor altijd beroemd :03

14 okt 2014, 11:18
Profiel

Antwoord met een citaat
Wat leuk,

Ik heb deze man nog gesproken op het schotlandreisje

hij vertelde al dat hij iets geweldigs had gevonden.

Ook dat hij al meerdere hoards gevonden had.

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact

14 okt 2014, 11:23
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]