Logo
Het is nu 03 jun 2026, 18:10

Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
 Vergunning MD belgie 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Vergunning MD belgie
Beste mede zoekers,

Ik heb vernomen dat per 1-1-2015 een vergunning nodig is om te zoeken in belgie.

Aantal vraagjes:
Kan misschien iemand mij vertellen aan welke voorwaarden je moet voldoen om als hollander nu zo'n vergunning te krijgen?

Waar haal ik hem?
Is hij overal geldig of alleen in bepaalde destricten?
Hoeveel kost tie?

10 jan 2015, 10:35
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vergunning MD belgie
Dit zegt voldoende,
DE REGELS IN T BELGENLAND ZIJN ;

regels in Belgiê zijn als volgt:

In Vlaanderen is de wetgeving inzake het zoeken met detectors versoepeld. Mits men zich aan de normaal geldende regels houdt, mag er gezocht worden. In Wallonia daarentegen is de wetgeving strenger geworden. Met name in de Ardennen waar in de twee wereldoorlogen hevig is gevochten, is het absoluut verboden naar militaire artefacten te zoeken. Boswachters zorgen voor de handhaving. Artikel 9 van het decreet van 30 juni 1993, met een wijziging van 28 februari 2003 van de wet- en regelgeving van de afdeling Monumenten en Landschappen van Vlaanderen, bepaalt het volgende: 'Het is verboden om zonder of in afwijking van een schriftelijke vergunning van de Executieve of haar gemachtigde, detectoren, inzonderheid metaaldetectoren, te gebruiken om archeologische monumenten op te sporen en te verzamelen. De Executieve stelt de vergunningsprocedure vast. Het gebruik van detectoren kan slechts worden vergund in het kader van een toepassing van artikel 6 § 1 vergunde opgraving'.

Na jaren van allerlei achterhoedegevechten tussen zoekers en archeologische autoriteiten die veel schade hebben toegebracht aan de onderlinge relaties, is het totaalverbod dus van de baan. In principe mag er gezocht worden zolang men niet speciaal op zoek gaat naar 'monumenten'. Het nieuwe decreet is voor twee erlei uitleg vatbaar. Daarom wordt er nu door de minister van Financian, Begroting en Ruimtelijke Ordening aan een decreetswijziging gewerkt.
Citaat uit stuk 92 (2004-2005) - Nr. 1, blz 101 van de 'Beleidsnota Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen' van het Vlaams Parlement:
"Een goed afgebakende structurele samenwerking (tussen detectoramateurs en professionele archeologen) kan een basis vormen voor een toekomstige decreetswijziging die het beoefenen van metaaldetectie in Vlaanderen legaal maakt"

Herman

10 jan 2015, 10:57
Profiel

Antwoord met een citaat
Een vriend van mij was weggestuurd een 2 weken geleden door (jagers)van de gemeente Vroenhoven ivm met geen vergunning hebbende, ben laatst ook in belgie geweest met een aantal mensen van dit en andere forums en toen kwam de vergunning ook ten sprake scheen echt verplicht te zijn :06 :?:

10 jan 2015, 11:08
Profiel

Antwoord met een citaat
Het is ook in Nederland wel eens een probleem met jagers.
Om dat te voorkomen ga in het jachtseizoen rond de kerstdagen niet zomaar op een terrein.
Ga naar de eigenaar die meestal mee jaagt en vraag wanneer er de drijfjacht
is.
Is ook beter voor je zelf, een schot hagel in je kont of erger is niet fijn.
Zie je jagers of auto's staan maak een praatje en ga dan weg.
Dat geen vergunning hebben is een smoes om je weg te krijgen
Met goed overleg moeten beide de hobby's kunnen doen.
Herman

10 jan 2015, 11:15
Profiel

Antwoord met een citaat
Je kan vanaf nu een erkenning aanvragen maar zal pas later opt jaar van kracht gaan.
Of nederlanders ook 1kunnen aanvragen weet ik niet.
Nu is het verboden om naar archeologische stukken te zoeken.
Met erkenning mag het wel.
Grtn

10 jan 2015, 12:40
Profiel

Antwoord met een citaat
Die vergunning houdt in de praktijk in dat je daarmee wél op beschermde sites mag zoeken. Onder voorwaarden, en om die voorwaarden draait het allemaal. Geloof dat dat onder toezicht van een archeoloog moet gebeuren enz enz.. Niets voor ons dus :07

Die vergunning wordt nu redelijk gehyped in Vlaanderen, door oa een paar gasten die 2 jaar in de detector wereld actief zijn. Maar toch alles al weten enzo :10 Velen volgen in die waanzin, waardoor er hier nu redelijk wat van die vergunningen aangevraagd worden. De drempel voor zo'n vergunning is ook zodanig laag dat het inhoudelijk helemaal niks voorstelt. Geen toetsing van kennis en dergelijke... Je mag geen strafblad hebben en dat is het dan wel zo'n beetje. Veel van die gasten denken dat hiermee alles "ok" is. Maar da's onzin natuurlijk.

Ik woon in België, maar zal dit papiertje nooit aanvragen. Ook nergens voor nodig, daar er voor de uitoefening van de hobby vooralsnog niks verandert.

Grt

Minelab Manticore

10 jan 2015, 13:04
Profiel

Antwoord met een citaat
Inderdaad, dit zijn vergunningen voor de archeologen die de opgravingen doen, deze moeten die vergunning dus ook aanvragen voordat zij een arch. Gebied gaan onderzoeken.
Dus heeft niks met de zoekerswereld van doen.
Dit is in Nederland al lang van toepassing en de vergunning wordt door de gemeentes afgegeven.
gr Mat

10 jan 2015, 13:23
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
ok heb wel vergunning

:sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd

10 jan 2015, 13:24
Profiel

Antwoord met een citaat
Dus als ik op een boerderij/villa locatie ga zoeken naar de ring van mijn opa mag het wel :06 hmm

10 jan 2015, 18:28
Profiel

Antwoord met een citaat
Daar komt het eigenlijk wel zo'n beetje op neer.

Kijk, wanneer je op een monument loopt is het een ander verhaal he. Maar lang niet alle interessante akkers zijn beschermd. Dus ja, trek je conclusies zou ik zeggen.

De wetten kunnen ons gelukkig ook beschermen :07

Minelab Manticore

10 jan 2015, 18:40
Profiel
Antwoord met een citaat
ik denk dat wij er zo slecht nog niet aan toe zijn, ben nu een weekje op italiaanse md forums aan het kijken en is een treurige boel daar, die gasten moeten alles wat ouder is dan 50 jaar overhandigen aan de staat, ze plaatsen bijna geen oude vondsten want geven ze die niet aan binnen 24 uur riskeren ze gevangenis :lo

heb zelfs begrepen dat op de stranden waar het tot nu toe nog toegelaten word ook daar een verbod komt,met andere woorden het lijkt hier wel een paradijs

10 jan 2015, 18:46

Antwoord met een citaat
Heb wel begrepen dat daar niet minder gezocht wordt :07

Vraag me af hoe ver de overheden met zulke hypocriete bepalingen denken te komen.

Not my problem...

Minelab Manticore

10 jan 2015, 18:51
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik neem mijn visvergunning wel mee als ik ga zoeken :lol: :lol: :lol:

10 jan 2015, 18:52
Profiel

Antwoord met een citaat
bennie schreef:

Bij sommige stukken langs de riviertjes hier in Limburg heb je inderdaad een looprechtvergunning nodig en die zit weer bij je Vispas

10 jan 2015, 23:14
Profiel

Antwoord met een citaat
Zoekzwijn schreef:
bennie schreef:

Bij sommige stukken langs de riviertjes hier in Limburg heb je inderdaad een looprechtvergunning nodig en die zit weer bij je Vispas

Het moet toch niet gekker worden, nog even en we moeten de schop thuislaten en zoeken we met een aktetas onder den arm :07

11 jan 2015, 11:23
Profiel

Antwoord met een citaat
Juist.

Weet het nog goed genoeg, 25 jaar geleden moest je je enkel zorgen maken over de boer. Als je je daar al druk over moest maken.

Tegenwoordig zijn die gasten louter geïnteresseerd in documenten, wetsvoorstellen, het wiel voor de 27e keer uitvinden, belastinggeld uitgeven aan zaken die geen verschil zullen maken, fantasietjes invoeren die snel vergeten zullen worden.

Net zoals dit weer. Ook dit ideetje zal snel een stille dood sterven. Waarom? Het is een inhoudsloze ballon, een envelop zonder inhoud.

Minelab Manticore

11 jan 2015, 12:37
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
radiohead schreef:
Juist.

Weet het nog goed genoeg, 25 jaar geleden moest je je enkel zorgen maken over de boer. Als je je daar al druk over moest maken.

Tegenwoordig zijn die gasten louter geïnteresseerd in documenten, wetsvoorstellen, het wiel voor de 27e keer uitvinden, belastinggeld uitgeven aan zaken die geen verschil zullen maken, fantasietjes invoeren die snel vergeten zullen worden.

Net zoals dit weer. Ook dit ideetje zal snel een stille dood sterven. Waarom? Het is een inhoudsloze ballon, een envelop zonder inhoud.

Mooi gezegd . :whoea: :10

11 jan 2015, 13:42
Profiel

Antwoord met een citaat
+1 , Radiohead :10

11 jan 2015, 18:06
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ]