|
|
Het is nu 03 jun 2026, 04:16
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Staat en waarde bepalen van een gevonden munt
| Auteur |
Bericht |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6192 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Staat en waarde bepalen van een gevonden munt
Hallo allemaal, In november 2015 vond ik m'n eerste denarius: en wat voor één: een prachtig zilverstuk van keizer Augustus, RIC 105a! Het topic van destijds: viewtopic.php?f=300&t=71606Nu kwam ik vandaag 2 resultaten tegen van veilingen van onlangs (oktober en december 2016) van 'eenzelfde' munt. De ene is van de hand gegaan voor 8,000 CHF en de andere voor 400 GBP ???? Dus 7500 euro en 470 euro ???? Een verschil van ongeveer 7000 euro???? Gebruikte translators: http://www.xe.com/currencyconverter/con ... CHF&To=EURhttp://www.x-rates.com/calculator/?from ... amount=400Hoe kom je als leek aan een juiste financiële waarde? Dit soort verschillen komen op mij over als 'ongrijpbaar'. Ik zie wel verschillen tussen beide munten, maar geen verschillen die een dergelijke financieel verschil lijken te rechtvaardigen. Dit probleem heb ik bij meerdere munten hoor, bijvoorbeeld om te bepalen of een munt 'fraai' is of zo. Iemand die hier iets meer over kan zeggen? Wie heeft er wat informatie, tips, etc. om de staat van een munt te bepalen en eventueel een waarde. Dan de hamvraag: wat is mijn denarius op de markt waard? (Ofwel, zal ik hem in de vitrine laten liggen of in een kluis bewaren?  ) Ik ben benieuwd naar de reacties! Groetjes, Chris
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 02 jan 2017, 20:50 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28451 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: Staat en waarde bepalen van een gevonden munt
hallo Chris. de waarde van een munt wordt bepaald op zeldzaamheid, is de munt zeldzaam en in top conditie gaat de waarde met sprongen omhoog, soms zo hoog dat er een astronomisch bedrag betaald wordt, is de munt zeldzaam en in top conditie speelt mee hoeveel bieders er zijn, zijn dat mensen die hun centen willen beleggen kan een toren hoog bedrag bereikt worden, munten houden hun waarde, je krijgt wel geen rente erop, je verliest er ook geen rente op, dus met recht een belegging en mogelijk ook liefhebber van een bepaald soort munt. als ik nu jouw Denarius bekijk zie ik meteen dat hij bij langen de prijs van het eerste voorbeeld niet haalt, jouw munt is niet centraal gelagen, is sleets en beschadigd door je schep of landbouwmachines en de legende zijn niet scherp , dan valt de prijs enorm, wat ik in schat zo'n 7500 Zwitserse franken minder helaas. 20 jaar geleden bracht een gangbare Denarius ongeveer 200 gulden op , nu ongeveer €20 , dat komt omdat er veel meer metaaldetectors zijn dan vroegen en ook nog een tien keren beter dan toen , dus er wordt ontzettend veel gevonden, daardoor krijg een gigantisch aanbod wat de prijzen dramatisch laten kelderen. zo een korte uitleg , hopelijk kan je er wat mee grt Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 02 jan 2017, 21:16 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11199 Woonplaats: Maastricht
|
Bondig maar duidelijk Chris. Groeten, Trash
|
| 02 jan 2017, 21:22 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Bedankt Chris 470 euro is ook een leuk bedrag!  En kun jij (of een ander) nog een goede site delen met informatie omtrent het bepalen van de 'status' van een munt? Als ik zo hier en daar op het net kijk, lijkt het bepalen hiervan niet echt objectief te zijn. Uiteraard zal een verkoper zijn prijzen hoog inzetten en zal een potentiële koper afdingen. Dit zal 1 op 1 invloed hebben op de veronderstelde status van de munt. Is er geen website bekend waar je de status kan laten bepalen door vele bezoekers, middels een gemiddelde bepaling? Wellicht een leuke uitbreiding voor dit forum?! Voor mezelf geldt dat ik een 'betere' munt bijvoorbeeld beter behandel dan een sleetse munt ... bijvoorbeeld qua reiniging. Gr, Chris
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 02 jan 2017, 21:39 |
|
 |
|
joppie
penningmeester
|
Duidelijke uitleg Chris,maar je vergeet,wat de gek ervoor geeft te vermelden  . gr.joppie
|
| 02 jan 2017, 21:46 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11199 Woonplaats: Maastricht
|
Niet verkopen Korteweg. Tenzij je zeker weet dat je er geen spijt van krijgt. Weg = weg, jouw vondst is onvervangbaar. Groeten, Trash
|
| 02 jan 2017, 22:48 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Tnx Trash!
Het liefst verkoop ik inderdaad niets en heb tot op heden ook nog niets verkocht. Dat was ook niet de achterliggende gedachte van dit topic. Aan de andere kant: van een zoekmaat van me is onlangs z'n vitrine leeg gehaald .... ook niet echt tof en een direct gevolg van het plaatsen van vondsten. Niets meer plaatsen is ook niet mijn ding. Soms ben ik namelijk best wel trots dat ik iets heb gevonden na vele uren onderzoek, rijden, zwaaien en scheppen! Het bezoek aan een forum en alles daaromheen is gewoon erg tof namelijk.
Bedankt nogmaals voor je reactie.
Gr, Chris
Gr, Chris
|
| 02 jan 2017, 23:13 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|