Logo
Het is nu 29 maart 2024, 16:46



Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
 Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen. 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 dec 2022, 13:06
Berichten: 129
Antwoord met een citaat
Bericht Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.

Was afgelopen weekend ik in Duitsland en ben toen even omgereden naar Raeren. Raeren ligt dicht bij de Nederlandse grens dus je bent er zo.
Raeren schrijf je met a e en niet als Rearen, zoals ik het eerder heb geschreven.
Vorige keer in januari jl. heb ik daar onverwacht mooie vondsten gedaan, echter op de Rotstrasse/Kreutzstrasse staan ineens een aantal woningen. Het stikt daar werkelijk van de koeien en om een woning te bouwen is geen enkel probleem. De stikstof stopt blijkbaar bij de grens.
Toen ik door het dorpje reed, door de Haupstrasse zag ik dat er een huis was gesloopt. Moet zijn Haupstrasse 56 en of 58, want nummer 60 en 58 staan er nog. 58 althans deels. Er was een hek omheen geplaatst. Gestopt, de auto geparkeerd en ik ben gaan kijken. Ik zag dat er een kelder was geweest en de linker wand/muur van de kelder, als je er voor staat was gesloopt.
Zie foto’s.
Uit die wand staken allerlei scherven. Ben toen door het hek geklommen en gaan zoeken in de wand van de kelder. Er hingen geen papieren aan het hek, dat het verboden was om het terrein te betreden. Ben snel gaan steken in de wand en na 15 minuten had ik 2 dozen en 2 kratten met scherven en kruiken. Zie foto’s en foto’s die komen gaan. In de blauwe bak zitten 12 kruiken allen beschadigd. Ik heb ze thuis genummerd om zodoende een keer de halzen te kunnen vinden bij een volgend bezoek of alsnog in de dozen met scherven. Dan nog een blauw krat met kruiken die min of meer compleet en heel zijn, maar wel met gaten en beschadigingen en allerlei. Waaronder een spinkruikje. Ook daar vind je die.
Alsmede 2 bananen dozen met scherven opgeraapt, die er mogelijk bij horen.
De buurman van nummer 54 kwam ook kijken. Het is een oude man in een rolstoel. Ik heb hem gevraagd of het verboden was om te graven. Hij wist het niet, maar hij vond het prachtig en zei ga je gang. Hij vertelde dat het een Auffüllung was. Er werd daar ooit grond gestort om het huis op te bouwen. Het huis ligt vrij laag in de Hauptstrasse, dus ik kan me er iets bij voorstellen, dat men hoger wilde bouwen. En na vele jaren komt die allemaal weer aan de oppervlakte. Mocht u daar a.s. weekend gaan kijken en u ziet halzen, ik kan ze gebruiken.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


24 mei 2023, 18:16
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2008, 10:18
Berichten: 1016
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Mooooiii hoor. Erg leuk om zo veel te mogen vinden. Mvg Thijs


24 mei 2023, 21:20
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 nov 2008, 21:50
Berichten: 2087
Woonplaats: Hollandsche Rading
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Bizar :ppp

Adri


24 mei 2023, 22:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 dec 2022, 13:06
Berichten: 129
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Er volgen nu meer foto's


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


25 mei 2023, 07:14
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012, 16:39
Berichten: 10560
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Droom om zoiets te vinden :ppp :ppp :ppp :ppp





GroetenMarcel


25 mei 2023, 16:30
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 dec 2022, 13:06
Berichten: 129
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Foto van de locatie


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


26 mei 2023, 11:27
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
WoW indrukwekkend zeg :ls

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


26 mei 2023, 14:01
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Ja mooi dit! :10 :ppp

Gaaf die hele kruiken! Misbaksels en gedumpt?
Is dit een productie locatie?

Groeten, Trash :sd


26 mei 2023, 15:41
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 dec 2008, 20:30
Berichten: 14152
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Hij staat goed in de moppenhoek :10

_________________
Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling
viewtopic.php?f=177&t=45920
Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.


26 mei 2023, 16:22
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 dec 2022, 13:06
Berichten: 129
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Hier de foto van de blauwe bak met 12 kruiken, alleen beschadigd. Genummerd om de rest er ooit eens bij te zoeken.
Foto van het gesloopte gebouw nr 58.
Her is interessant om bij gesloopte gebouwen te gaan zoeken. In dit geval was volgens de buurman ooit, wanneer? vele jaren/eeuwen geleden het perceel opgevuld om er en huis op te kunnen bouwen.
En laten ze nu juist afval met scherven en kruiken daarvoor gebruiken.
Ik zal nog wel heel veel in de grond zitten, maar ik vrees dat het niet op prijs gesteld wordt als daar de boel wordt omgeschept.
.
Ik denk dat ik maar eens contact ga zoeken met de aannemer. Het telefoonnummer staat op de foto. Mocht ik toestemming krijgen dan ga ik daar een weekendje scheppen en met de detector lopen.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


26 mei 2023, 19:27
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 dec 2022, 13:06
Berichten: 129
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
nog een foto van het belendende pand.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


28 mei 2023, 09:22
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 nov 2008, 21:50
Berichten: 2087
Woonplaats: Hollandsche Rading
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Waarom staat dit in de moppenhoek :04
Ik,vindt het maar vreemd allemaal wat Schelpdier hier allemaal plaatst, heb er zo mijn twijfels over maar wellicht heb ik het mis maar ……. :?:

Adri


29 mei 2023, 22:20
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 nov 2008, 21:50
Berichten: 2087
Woonplaats: Hollandsche Rading
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Heb toch wat onderzoek gedaan en het blijkt dat in Raeren diverse pottenbakkers ovens hebben gestaan er er regelmatig kuilen met missbaksels tevoorschijn komen?.

Het verhaal van Schelpdier kan dus zomaar kloppen, excuses aan Schelpdier voor mijn twijfels.

Adri


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


30 mei 2023, 14:35
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 dec 2022, 13:06
Berichten: 129
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Hallo allemaal,

Ik kom thuis van m’n werk en zie allerlei berichten op het forum.
Suggesties, veronderstellingen e.d.
Wederhoor?

Ik ga hierop op m’n gemak één voor één antwoorden.

Het is goed dat het forum er is en ik hoop dat het de bezoekersdichtheid van het forum omhoog krikt, maar vooral de interesse in bodemvondsten.

:::::::::::::::::::::::
Hans 1971
Jaren geleden hadden we er een op het forum die in het buitenland, ik dacht in Raeren zomaar midden in het centrum bij werkzaamheden tassen vol met kruiken omhoog haalde.
Het een nog mooier dan het andere. Hij gaf ook exact aan waar je het kon vinden.
Ik kan de berichten niet meer terugvinden maar een mede-forumlid. (zal zijn naam niet noemen) dacht dat die persoon de Oesterman was.

Jaren later zie ik deze berichten ineens van schelpdier. (Oesterman - Schelpdier)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Veronderstelling:
Hallo Hans 1971

1.
Ik ben de “Oesterman” niet. Ik begrijp je veronderstelling.
Ik weet niet wie het is. Wil het ook niet weten. Mijn advies is een oproep te doen op het forum of de Oesterman zich wil melden. “Wil de echte Oesterman opstaan”.
De kwestie wordt dan opgelost.

2.
Uit mijn recente bezoeken weet ik dat Raeren geen centrum heeft, het zijn wat losse gehuchten aan elkaar geregen met wat bebouwing langs de doorlopende straten. Een soort platteland.

3.
Ik geloof direct dat je daar met tassen met kruiken vandaan wandelt, want ik heb de laatste weken een studie verricht. Al die gehuchten aldaar zijn pottenbakkersplaatsen en er schijnt veel weggegooid te zijn, want niet aan de kwaliteitsnormen voldeed. In de late middeleeuwen moet het er bruisend van activiteiten geweest zijn. Er zijn daar ergens ook musea vol bodemvondsten. Eupen, Verviers, Raeren/Rearen, Langerwehe een Walhalla voor detectoristen. Maar deze plaatsen zijn blijkbaar vergeten in de loop der tijd.

4.
Ik kan er in komen, dat als ik daar vandaan loop met een paar kruiwagens met scherven en kruiken, dit vragen geeft. Het zijn toevals- c.q. geluksvondsten. Ik loop ook wel eens 6 weken te zoeken en helemaal niets gevonden.

5.
Ik zal t.z.t. een aantal locaties bekend maken, waar ik scherven e.d. heb gezien. Het interesseert mij totaal niet, dat ik deze locaties geheim moet houden voor mijzelf. Ik gun dat iedereen veel vind.

6.
Wat betreft de Hauptstrasse 60/58, kunt u allen vragen aan de buurman in Hauptstrasse 54, een oude man in een rolstoel, of daar in mei “Ein Holländer” door het hek is gekropen en is gaan graven. Je kunt ook aan de buurman vragen of ik gevraagd heb hoe diep de kelder is. Het blijft tricky, want wat gebeurt er als de politie langskomt. De oude buurman vond het in ieder geval prachtig

7.
Deze tekst is in gewijzigde forum ook in de nader topics geplaatst.

8.
De auto een VW Up is niet mijn auto.

9.
Locaties met bodemvondsten te scoren volgen nog.


“No hard feelings”


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


30 mei 2023, 18:09
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Reisverslag Raeren deel 3. Het ligt gewoon voor het oprapen.
Schelpdier :10

Groeten, Trash :sd


30 mei 2023, 18:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl