Logo
Het is nu 03 maart 2026, 17:21

Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
 Brommers 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Brommers
En dan het liefst van KREIDLER.. Het opknappen en sleutelen er aan.. het meedoen aan
toertochten.. racen met speciaal omgebouwde kreidlers ( 130 km/u )
HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEErlijk uitwaaien en je gedachten reseten !!!!!

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

30 mei 2008, 22:07
ERELID

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brommers
mooi kerel een vriend van had eens een kreidler van veen heb spijt als haren op mijn kop dat ik hem toen niet gekocht hebt :as

30 mei 2008, 22:13
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi Kwolle,

Prachtig.
Nostalgie.

Mijn eerste en enigste brommer had ik met mijn 16de verjaardag van mijn oma gekregen.
We gingen naar de winkel en daar stond het nieuwste type Kreidler. De RMCS Elektronic.
Prachtig donkerrood.

Ik heb er meteen een crosstuur / verchroomde kappen een schuine standaard en een knick uitlaat op gezet.
(En een 70 cc cylinder / grotere carburateur enz. - Je weet wel)
Hier heb ik toch een jaartje mee gereden toen hadden ze me te pakken. (Je raadt nooit wie :evil: :evil: :evil: ).
Hebben ze me de cylinder / carburateur eraf gehaald, en ook nog eens een prces verbaal. (Dubbel pech).

Nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald en een auto kocht heb ik hem nog 2 jaar in de stal laten staan. Toen heb ik hem verkocht.
Man, had ik hem maar bewaard!!!! :pol :pol :pol :pol :pol :pol :pol

Groetjes,

John.

30 mei 2008, 22:22
Profiel
Antwoord met een citaat
Frenk ... was die van veen de racer of de crosser ? Je kunt momenteel een wel heel erg leuke
auto kopen voor het geld wat ze nu moeten opbrengen :shock:

Julius ... je bent niet de enige , je moest eens weten hoeveel mensen er zijn die
er nu spijt van hebben , hun eerste brommertje weg hebben gedaan , kreidler of een ander merk , dat maakt eigenlijk niet eens uit. Heb zelf vroeger een ouwe NSU Quickly in de vernieling
gecrosst ! :lkj En later een Zundapp (goudhaantje) afgeragd en verpatst voor 75 gulden !
Zo ging dat in die tijd , moet je niet te veel over nadenken...( :pol :pol :pol :pol ) Hahaha

30 mei 2008, 23:09

Antwoord met een citaat
Hallo Kwolle

Dat doet mijn hart goed,..mooi dat je het laat zien
mooie foto`s mooie machine,die race machine heeft die normale inlaat
of al omgebouwd naar roterend

waarom doet het mij goed,..

ik heb jaren wedstrijden gereden (in het zand) met een 50cc Kreidler
Motorcross dus,..alles moest je zelf doen,van op voeren tot zelf bouwen
en als kereltje van 16 jaar moest ik iedere zaterdag overwerken om het te kunnen bekostiggen,..ik laat er wel wat foto`s van zien

dus ik ben een man van: Aalt Toersen,..van Veen kreidler,..Jan de Vries,van Kessel

Grt Bert

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

30 mei 2008, 23:20
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik kom hier nog op terug. Nu is het al laat.

dagobert

30 mei 2008, 23:22
ERELID

Antwoord met een citaat
hoi kwolle het was een crosser :10 :10 :10 :10

30 mei 2008, 23:37
Profiel

Antwoord met een citaat
Hallo Kwolle

Het jeukt me weer van alle kanten

hier nog een foto van Henk van Kessel

mooie foto`s he,.. wat een mooie tijd

HENK VAN KESSEL

1 wereldkampioenschap en 1 wereldrecord
Henk van Kessel is een van de weinige Nederlandse coureurs die wereldkampioen is geweest . Ook hij was een goede monteur die zelfs zijn eigen frames bouwde en op die manier lang heeft kunnen doorgaan met racen . Daarnaast heeft hij ook nog een snelheidsrecord op zijn naam staan .

foto © Manfred Mothes
Henk heeft eigenlijk altijd in de lichtere klassen geraced en is zoals velen in de 50cc klasse begonnen . Dit is niet zo vreemd , want zijn vader heeft een fiets en brommerzaak zodat Henk opgroeid tussen de 50cc techniek . Zijn eerste race rijdt hij in 1967 bij de NMB met een oude Kreidler en die eerste race levert hem een 4e plek op . Het racen gaat zelfs zo goed dat hij het jaar afsluit als kampioen ! Ook het volgende jaar gaat hij zo door , maar in 1969 stapt hij over naar de KNMV . Voor Henk veranderd hiermee niet veel want hij blijft "gewoon" wedstrijden winnen en wordt weer kampioen ! Door deze prestatie krijgt Henk een internationaal startbewijs waarmee hij ook in de GP's mag starten . Nu hij tussen de "grote jongens" mag rijden heeft hij wat meer tegenstand en zal dat jaar als 4e eindigen in het Nederlands kampioenschap 50cc . Pas in 1971 rijdt hij zijn eerste GP , en niet in Assen zoals de meeste andere coureurs , maar in Zweden . Hij rijdt ook hier met een 50cc Kreidler , maar behaald nog geen punten . In het Nederlandse kampioenschap wil het dat jaar niet zo goed , want hij behaald "slechts"een 9e plaats . Het volgende jaar rijdt Henk ook met een 125cc Yamaha en hiermee wint hij alle races voor het Nederlands kampioenschap en wordt dan ook kampioen . Dat jaar rijdt hij voor het eerst de TT van Assen in de 50cc klasse , maar dit wordt geen succes want hij valt uit . Ook nu weer gaat hij naar Zweden en dat gaat veel beter . Hier behaald hij zijn eerste WK punt . In 1973 gaat het nog beter en in het begin van het seizoen komt Henk al op het podium terecht na een GP race . In Duitsland wordt hij tweede achter niemand minder dan Theo Timmer ! Maar tijdens de TT van Assen behaald hij weer geen punten , maar daarna weet hij wel weer regelmatig in de punten te rijden . Daardoor wordt hij 5e in het WK 50cc . Ook rijdt hij in het WK125cc , maar is daarin nog niet zo succesvol . Wel wordt hij Nederlands kampioen in de 50cc klasse en wordt tweede in de 125cc klasse , en hiermee begint hij echt door te breken .

foto © koosracing#47
Als Jan de Vries eind 1973 besluit te stoppen , zal Henk van Kessel het daarop volgende jaar voor het Van Veen Kreidler team rijden . Dat jaar besluit van Veen om de wedstrijd motoren te koop aan te bieden en Henk heeft die motor met financiele hulp kunnen kopen . 1974 zal een top jaar worden voor Henk met 6 overwinningen en de wereldtitel ! Hij wordt dan ook begeleid door zijn voorganger Jan de Vries . Daarnaast wordt Henk nederlands kampioen 50cc en 125cc . Het jaar daarna moet Henk weer een hoop geld zien te vinden om met deze Kreidler te mogen racen , wat niet lukt . De spaanse bond heeft toen die racer gekocht en in 1975 werd Angel Nieto met die motor wereldkampioen . Henk ging wel door maar nu met een zelfgebouwde motor , de Condor . Ondanks het grote verschil met de fabrieksmotoren word hij toch nog zevende in het WK 125cc . Ook wordt hij nederlands kampioen met deze motor . Dit presteerd hij het volgende jaar weer en daarnaast wordt hij ook in de 250cc klasse kampioen . Ook in het WK ging het beter want hij werd vierde op zijn zelfgemaakte motor . 1977 wordt een slecht jaar in de GP's maar zal het toch een bijzonder jaar worden : hij zal een snelheidsrecord vestigen op een 50cc kreidler . Op 6 september 1977 rijdt Henk in een soort gemotoriseerde sigaar 226 km/u ! Pas in 1979 zal er door de FIM een officiele oorkonde gemaakt worden van dit record en zal Henk dit certificaat pas in 2002 in ontvangst nemen ! Een redacteur van Auto Motor klassiek krijgt dit document bij toeval in handen en geeft het daarna aan Henk , 25 jaar na de record poging !

foto © koosracing#47
In 1978 keert Henk weer terug naar de 50cc in een Nederlands " fabrieksteam " het NGK Sparta team . De Sparta fabriek wilde weer brommers gaan maken en om een goede naam op te bouwen wilde de fabriek eerst deelnemen aan het wk 50cc . De motor droeg wel de naam Sparta maar was een eigenbouw van Piet Plompen , die het motorblok bouwde en Henk , die het frame bouwde . Het team had erg hoge verwachtingen , er werdt zelfs gehoopt op een wereldtitel . Maar de motor werd pas veel te laat gebouwd , vlak voor het nieuwe seizoen en er was nog weinig getest met de motor . De enigste hoge klassering die dat jaar behaald werdt was een derde plaats in Brno . Na dit jaar trok Sparta zich terug uit de racerij , maar Henk ging door met de 50cc racer die hij nu X16 noemde . Nu de motor verder is verbeterd gaat het beter en Henk wint er zelfs de GP van Francorchamps mee ! Hij eindigd regelmatig in de toptien van het WK 50cc . Zo gaat Henk een aantal jaren door en pas in 1982 wordt hij weer eens Nederlands kampioen , in de 125cc klasse . In het laatste jaar dat er in de 50cc klasse wordt gereden wordt Henk 3e in het NK . Ook Henk gaat daarna door in de 80cc klasse en behaald in 1985 zelfs nog een plek in de top tien van het WK . Maar Henk wordt ook al ouder , hij heeft nog met de eerste generatie 50cc coureurs gereden , en besluit om aan het einde van het seizoen 1986 te stoppen . Toch wordt hij in het NK nog 4e in de 80cc klasse . Henk heeft dan bijna 20 jaar geraced !

resultaten
Wereldkampioen 50cc 1974
GP overwinningen : 7
Podiumplaatsen : 25
Wereldsnelheids record 50cc 1977 : 226 km/u
Nederlands kampioen : 7x

Bert

30 mei 2008, 23:44
Profiel
Antwoord met een citaat
Hoi Bert ,

De omgebouwde kreidlers waar wij mee racen , zijn cupracers (zie ook cupraceteamholland.nl)
Dit was eind 60-er jaren een echt bestaande klasse voor diegenen die graag wilden racen maar het budget en de mogelijkheid niet hadden een GP-racer te rijden.
Het rijwielgedeelte van de kreidler RS werd gestript en het motorblokje omgebouwd.
Kreidler (mahle) maakte in die tijd speciale cilindertjes hiervoor met een pk of tien.
Er kwam een berekend , handgemaakt uitlaatje bij (zonder demper.....kippevel) en de
punten-ontsteking werd vervangen door een elektronische.
De carberateur die toegepast moest worden was het type valstroom (25mm Dell' Orto)
Vaak werd de set tot in perfectie doorgetuned , wat resulteerde in snelheden van wel 140
km/u !!!..
Een groepje enthousiastelingen heeft die draad weer opgepakt en er worden veel demo-races
gereden weer. Dit groepje bestaat inmiddels alweer uit zo'n 25 cupracers en groeit enorm op dit moment.. echt schitterend.

De crosser die jij had , was dat een KVV , Gebben of VHS of zelfbouw ?
Echt enorm leuk dat je zo'n ding hebt gehad en meecrosste(heb je'm nog?)

We zijn trouwens binnen onze club (KCNN) ook al een sub-clubje gestart met alle 50cc
kreidler-crossers die er binnen de club bestaan en ook hiervan worden er demo-crosses
gereden !!! Ook dit is al enorm aan het groeien ! Kijk de site maar eens van KCNN (kreidler Club Noord Nederland )

groet

31 mei 2008, 14:14
Antwoord met een citaat
Nog een speciale van Aalt Toersen.... op de andere kant hangt ook zo'n carberateur.
Dit kreidler blokje was dus dubbel roterend en had maar liefst 12 versnellings !

31 mei 2008, 15:59

Antwoord met een citaat
Hallo Kwolle,

Zeer mooie foto wat je hier laat zien,het kippevel staat weer op mijn armen,
ongeloofelijk dat doet mijn hart goed,.

even iets over mijn Machine,..

Het was een Voorjans Kreidler,Afkomstig uit Maastricht,.(Frame)de rest was van van Veen
heeft wel veel geld gekost voor een jong van 17
.
Dus het Materiaal was het zelfde wat jij gebruikte,wel aan gepast,..hij zat aan de 9 PK (kan ook 10 zijn geweest) met een lager toerental,..14.200 rpm,..op de krukas gemeten,er zat ook een andere uitlaat op omdat hij onderin sterk moest zijn,hij had ook elektronische ontsteking..gewoon aangepast dus,..o ja er zat een 24 mm Dell orto op,Er waren volgens mij geen 25 mm carburatoren te krijgen wel 24 en 26 mm..zelfs de sproeier kan ik mij nog herinneren 112,..en ik heb nu nog het plaatje alu nog liggen waar alle maten sproeiers nog op zitten,mooi aandenken,

Dan nog iets Kwolle,.. nee ik heb hem helaas niet meer,..je dat is altijd spijtig,..maar het heeft een reden,..na de 50cc ben ik verder gegaan en als particulier kost het handen vol geld,..hoef ik jou niet te vertellen,
dus verkopen was de optie,na de Kreidler heb ik nog een 125 cc Maico gehad,een 250 cc Montessa,..en de wedstrijdmachine van Frans Sigmans een 500 cc CZ en die had voor die tijd al meer dan 50 Pk een brulboei dus,..ik krijg er nu nog dikke polsen van als ik er aan denk
wat heb ik vaak als een vlag aan het stuur gehangen,..o ja ik heb ook nog in de bak van een zijspan gezeten,.dat is leuk om te vertellen de eerstwedstrijd,..na de eerste bocht lag ik al tussen de bomen,..daar zat de rijder dus zonder bakkenist,..achteraf is het lachen,..maar Jozeph stond daar naast de baan te schreewen op mij,..kom op in die bak afzuigkap,..ik lach me nu nog krom,.babah

Maar wat ik wel heb zijn de foto`s die kan, en kon, niemand van mij krijgen, die zijn mij heilig
alleen jammer dat ze zwartwit zijn

Maar het was een mooie tijd Kwolle,.. die ik nooit zal vergeten,..avonden sleutelen,frezen spoelkanalen maken in de cilinder net boven de inlaat ,gaten maken in de zuiger,..weer een nieuwe uitlaat lassen,.. ik had er wel een stuk of 6,en weer trainen,en sleutelen,.en weer naar de volgende wedstrijd,..een manch getreent,..hij schakelt niet meer,..te hard getrapt de gaffels in de bak krom ,..nog een half uur tijd dan begint de wedstrijd,..en jawel hoor in 20 minuten tijd met 2 man de hele blok uit elkaar nieuwe schakel gaffels er in blok, in elkaar die handel en starten,..ongelooflijk was dat,...daarna even kikken,..goed gewerkt jongens,..resultaat, een derde overall
Persoonlijk vond ik die tijd mooier dan nu het spelen met de PC,.. Kwolle wat jou

grt Bert

31 mei 2008, 22:05
Profiel

Antwoord met een citaat
Hallo Kwolle

Hier is nog een foto van een voorganger, zelf bebouwde sterkop,

zelf gegoten,..die trok altijd veel bekijks,.hahaha

groet Bert

01 jun 2008, 12:58
Profiel
Antwoord met een citaat
Hoi Bert ,

Schitterende foto's van die crosser van jou , erg uniek ook , want Voorjans waren er niet zo heel veel. Te vergelijken met de HE-JA's grabaan-racers met kreidlerblok van vroeger. De plaatselijke groenteboer in ons dorp was vroeger sleutelaar aan deze grasbaan machientjes en wist van de vijf versnellings blokjes , zesbakjes te maken ! Hij weet nog altijd hoe dit moet !
Kan nog eens van pas komen :wink:

En die zelfgegoten cilinderkop , heeeeeel apart , nog nooit op een kreidler gezien. Maar ontnam hij niet een beetje de koeling voor de cilinder zelf , gezien de grootte van die kop ?
Wel vakmanschap trouwens !
En dat uitlaat op die crosser met die ''sterkop'' heeft wel verdacht veel van die uitlaatjes van de Kreidler Mustang... enorm gewild en gezocht tegenwoordig..

Prachtig... wordt tijd dat je je oude crosskreidler hobby weer oppakt kerel !! Er zijn waarschijnlijk nog velen die nog wat van je kunnen leren denk ik ! :10

50cc 2-takt groet uit Kornwestheim (hahaha) De Kwolle.

03 jun 2008, 16:51

Antwoord met een citaat
Hallo Kwolle,

even iets over die uilaat,het leek veel op een kart uilaat van nu,
ze hebben dat pricipe overgenomen,maar er waren zoveel soorten
deze wat je hier ziet had achter een deksel met 2 dunne pijpjes,
persoonlijk vind ik er niets aan.

en ik weer crossen ,..nee helaas dat gaat niet meer,ik heb mijn hele
rug naar de mallemieze geholpen met die handel,..en ik werd
gewaarschuwd door mijn vader,hij zei altijd doe die riem om,
en ik eigenweis nu zit ik met de problemen

Heb je nog meer foto`s Kwolle ik hou er wel van hoor
mijn hart licht net zo zeer bij het Racen als bij de Cross

grt Bert

03 jun 2008, 20:44
Profiel
Antwoord met een citaat
leuk spul die kreidlers..ik heb er nog drie staan,waaronder een oude rm met een 50cc mammut,extra kanaaltjes,gesmeden zuiger,motoplate,het bekende uitlaatje,21mm bing en een directe 5 bak..liep 110 km/h en is aan een nieuwe ontsteking toe..als ik er aan toe kom dan zal ik hem weer eens klaar maken en een foto'tje plaatsen.. 8-)

btw,die groenteboer heeft erg veel praatjes maar weet niet eens hoeveel olie er in een voorvork moet :lol:
pieter de broekjeskieter :lol:

04 jun 2008, 23:48
Antwoord met een citaat
cupracers

06 jun 2008, 22:38
Antwoord met een citaat
50cc GP-racers... (ook met Redbull demping !!!! )

06 jun 2008, 22:40
Antwoord met een citaat
En een crossertje natuurlijk !!

06 jun 2008, 22:41

Antwoord met een citaat
Hallo Kwolle,

Afbeelding ..............Afbeelding ...............Afbeelding

Wat mooi,..mijn haren gaan recht op mijn hoofd staan,..
en mijn armen daar kan geen vlieg meer over lopen,
en mijn hart klop me in de keel,

zeer mooie foto`s bedankt,

groet Bert

06 jun 2008, 22:51
Profiel
Antwoord met een citaat
RMC-S opknappen...

07 jun 2008, 00:29
Antwoord met een citaat
Mijn vader is al vele jaren lid van deze club.

Dagobert

http://rhc.nu/index.php/450868

11 jun 2008, 11:23

Antwoord met een citaat
Hallo Gerard en Kwolle,

Voor te beginnen Kwolle dat is een mooie opknapbeurt bij die RMC
Top werk kerel,heb je het zelf gedaan ik denk het wel

Gerard,
dat is mooi wat je laat zien,..ik ga er eens wat in rond neuzen
bedankt voor het plaatsen

grt Bert

11 jun 2008, 14:09
Profiel
Antwoord met een citaat
Hoi Bert ,

Dat opknapwerk doe ik idd zelf. Daar ik bestuurslid ben van KreidlerClubNoordNederland
kosten de de onderdelen mij gelukkig geen kapitalen , zodat het nog wel te doen is. :10

Er wordt trouwens nog altijd wel beweerd , dat wanneer je op een kreidler reed , je de zundapp-rijders niet kon uitstaan en andersom !!
Om te bewijzen dat dit al lang achterhaald is , ook een leuke foto van een mooi gebouwde
zundapp-racer. :ppp :ppp

14 jun 2008, 14:54
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]