|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:44
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
Voor mijn tweede hobby...
| Auteur |
Bericht |
|
Michel
|
 Voor mijn tweede hobby...
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 04 jun 2008, 21:28 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 Re: Voor mijn tweede hobby...
erg mooi MICHEL gefeli met deze aanwinst gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 04 jun 2008, 21:29 |
|
 |
|
joppie
penningmeester
|
mooi he die oude petten,plaats die andere ook maar  . joppie.
|
| 04 jun 2008, 21:48 |
|
 |
|
Michel
|
Dag Joppie, Deze zijn geen petten maar duitse punthelme of pickelhaube genaamd. Die hadden de duitsers op hun kinkker als ze op 4 augustus 1914 België binnengevallen zijn. Deze is een helm van een reserve infanterist van het beierese leger. de helm is gemaakt in 1902. En volgende misschien : Een pruissische punthelm van de infanterie : 26ste Infanterie regiment. Michel 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 04 jun 2008, 21:54 |
|
 |
|
frenk
ERELID
|
_________________ Gezocht hondenpenningen Franse en Duitse regiments knopen gezocht
|
| 04 jun 2008, 21:57 |
|
 |
|
Michel
|
De duitsers hadden ook proeven gedaan met helmen in geperste vil i.p.v. Leder. Ze werden gedurende deoorlog terug van de zolder gehaald door gebrek aan materieel en materiaal.
Er zijn een beierse pionniershelm en een wurtembergse infanterie helm (met geel beslag) Het derde model, is een tamelijk hoog hoofdeksel in leder dat helemaal afwijkt van de typische pickelhaube. Het wordt een shako genoemd.
|
| 04 jun 2008, 22:00 |
|
 |
|
Michel
|
Eenmaal 1915 moesten de duitsers de koperen beslagen vervangen door ijzeren beslagen. Er was een te kort aan koper omdat dit materiaal moste dien voor de hulzen van obussen voor de artillerie. Dus hieronder ziet men hetgeen de duitsers een "Ersatz" (vervang) helm noemden. Er is er ook nog eentje van de hessische artillerie met een bol i.p.v. een punt ! Daarna nog eentje van de badische infanterie met de griffoen. Michel 
|
| 04 jun 2008, 22:05 |
|
 |
|
Michel
|
In 1916 bij de slag bij Verdun in Frankrijk werden de troepen daar ingezet met een totaal nieuw koncept van helm. De beruchte "Stahlhelm". Deze was inderdaad in vrij dik staal en bood veel meer bescherming voor de soldaat als alle voorgaande helmen. Een verkleint model deze helm werd gebruikt tijdens de tweede wereldoorlog. Michel PS: Blijft nog ook de belgische hoofdeksels uit de 1ste wereld oorlog, maar dat is dan voor een volgende keer.
|
| 04 jun 2008, 22:10 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hallo Michel ,
wat een mooie vezameling kerel,ik ben er gezond jaloers op
dat is mooi,.. een hobby in een hobby,... top kerel
grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 04 jun 2008, 22:14 |
|
 |
|
Michel
|
En dat komt allemaal om dat m'n éne grootvader een duitser was of althans, manu militari ingelijfd in het duits leger. Hij woonde in het oosten van België ( de streek van Eupen Malmedy) en de duitsers hebben dat stuk land ingelijfd en de mannen werden in het duits leger ingezet mét of tegen hun wil. Mijn grootvader is gestorven in 1917 door een obusinslag. Mijn andere grootvader was een belgische soldaat bij de bereden artillerie en heeft 4 jaar in de modder van de Ijzer geploeterd. Hij heeft het overleefd, maar wou niet meer over die periode van z'n leven spreken !!! Als eerbetoon voor mijn voorouders wou ik een helm van elk als aandenken.... Het is kichtjes uit de hand gelopen michel 
|
| 04 jun 2008, 22:21 |
|
 |
|
Suzi Bandit
|
Een mooie EN waardevolle collectie. Nog even toevoegen dat de "Stahlhelm" inderdaad berucht was. Niet alleen was hij veel te groot en te zwaar, hij had ook het zogenaamde "klokeffect" . Het geluid van bv. een granaatinslag werd door de helm weerkaatst, precies alsof ze in een kerkklok stonden. Hierdoor werden heel wat soldaten letterlijk gek.
Suzi Bandit
_________________ Is there life after death ? Touch my bike and you'll find out !
|
| 27 jun 2008, 08:42 |
|
 |
|
Michel
|
Inderdaad, dat klokeffekt was nefast voor de mannen in de loopgraven. Ondertussen heb ik de gelegenheid gehad van me er nog eentje aan te schaffen. Een infanterie helm van het hertogdom Hessen. De helm is wel in ersatz uitvoering 1915 (oorlogstijd dus). Michel 
|
| 27 jun 2008, 10:32 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|