|
|
Het is nu 05 maart 2026, 16:37
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
earl
Geregistreerd: 18 aug 2010, 05:57 Berichten: 967 Woonplaats: Alkmaar, The Netherlands
|
 Enn strap einde/ of wat
d312 Onbekend stuk
Materiaal zilver L 29,1mm B 14/6,5mm 2,5g Dikke 2mm, neus 2,5mm De neus op de laatste 7mm is 2,5mm dik, dus dikker dan de body, 1mm:
Deze is zo klein, ik denk dat het alleen voor een kleine strap of zoiets is. Gekke verdikking.
Weet iemand wat het is?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 feb 2025, 13:09 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
 Re: Enn strap einde/ of wat
leuke vondst, wellicht klein mes heftje. Adri PS; Heb even je foto samen gevoegd.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 feb 2025, 13:21 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Misschien iets merovingisch in deze sfeer??? 
|
| 01 feb 2025, 23:29 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Ik denk hier ook aan een vrij vroeg- tot hoogmiddeleeuws stukje. gr, Roel.
|
| 02 feb 2025, 10:42 |
|
 |
|
Aixel
|
van origine lijkt mij dit een: strap end with zoomorphic terminal c. 9th century AD of deze later een extra gaatje heeft gekregen voor een boeksluiting functie Adri is lastig te bevestigen
|
| 02 feb 2025, 11:06 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Aixel schreef: van origine lijkt mij dit een: strap end with zoomorphic terminal c. 9th century AD of deze later een extra gaatje heeft gekregen voor een boeksluiting functie Adri is lastig te bevestigen Een richting die in elk geval op dat dierenkopje doorgaat. Daar zat ik ook al naar te kijken, heb er ergens een pdf van. Maar kan dat even niet terugvinden. 
|
| 02 feb 2025, 12:16 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
He, eindelijk gevonden, had dat doc wat dom opgeslagen. Dat gaatje zou er dan idd mogelijk later in zijn aangebracht, een soort hergebruik.  Dat onderste voorbeeld heb ik er vanwege een enigszins gelijkende decoratie er ook even bij geplaatst. De functie zou ook misschien nog wel leerbeslag kunnen zijn? 
|
| 02 feb 2025, 12:27 |
|
 |
|
earl
Geregistreerd: 18 aug 2010, 05:57 Berichten: 967 Woonplaats: Alkmaar, The Netherlands
|
Hartelijk dank, Adri, Detecto-zoeker, kokroel voor uw opmerkingen, onderzoek, foto's en resultaten. Wauw. Heel goed.
Ik was vergeten te zeggen, dit was gevonden op een heel oud veld in Engeland. Waar we van zeg nu tot BC leuk vonden. Veel van alle periodes, het was echt een perfect veld. Echt bijzondere vondsten!
Totdat de eigenaar naar een advertentie luistert, 'gratis compost', en dat lijkt goed. Dus natuurlijk waren zij en vele anderen het ermee eens en bestelden. En het was niet alleen gratis, maar de boeren krijgen 50 pond van elke ton die ze afroepen. Leuk, denk je. En dat deden ze, op veel plaatsen in heel Engeland.
De truc was dat de aanbieders van het compostafval dat wel deden. Ze hebben afval van de bedrijven, met metaal, tinpapier en allerlei soorten afval en metalen, en ze deed het in de compost. Je ziet het niet in de donkere compost.
Nou ja, bye-bye land. Die landen konden niet worden doorzocht. We hebben het op veel velden geprobeerd, maar niet te doen.
|
| 03 feb 2025, 00:59 |
|
 |
|
Aixel
|
Hoi Earl , dat verhaal herken ik meteen de beste compost word de boeren aangeboden eenmaal uitgestrooid over het land , blijkt het vol te zitten met non Ferro metaal en klein plastic niemand heeft het door , totdat je er met een detector gaat zoeken het mooie veld is daarna hopeloos
|
| 03 feb 2025, 11:03 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik ook, hier precies zo! Dat steeds opruimen is heel vervelend. Probeer het toch wel in de hoop dat het na jaren weer beter wordt door consequent de troep mee te nemen. Vervelende klus! Eigenlijk zie je ook dat zo een milieudelict plaatsvindt, heb de boer hier ook op gewezen dat hij gewoon belazerd is. Hopelijk doet hij daar volgende keer wat mee, of liever wat tegen! Blijkbaar is het ook een milieudelict op grotere schaal omdat wij alle drie, en ongetwijfeld veel meer van ons, deze rotstreek tegenkomen. 
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 03 feb 2025, 12:29, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 03 feb 2025, 12:25 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Detecto-searcher schreef: He, eindelijk gevonden, had dat doc wat dom opgeslagen. Dat gaatje zou er dan idd mogelijk later in zijn aangebracht, een soort hergebruik.  Dat onderste voorbeeld heb ik er vanwege een enigszins gelijkende decoratie er ook even bij geplaatst. De functie zou ook misschien nog wel leerbeslag kunnen zijn?  Wat betreft de vondst: komen we daar nog verder mee? Ik vind die 3 gaten zo op elkaar lijken, dat het lijkt dat dat meteen al is gedaan. Met andere woorden: is dit nu wel of niet een bewerkte riemtong (strap end with zoomorphic terminal) of toch van origine een leerbeslag? Voor dat laatste zou dan bewijs moeten worden gevonden met voorbeelden van dergelijk leerbeslag. 
|
| 03 feb 2025, 12:29 |
|
 |
|
earl
|
Aixel schreef: Hoi Earl , dat verhaal herken ik meteen de beste compost word de boeren aangeboden eenmaal uitgestrooid over het land , blijkt het vol te zitten met non Ferro metaal en klein plastic niemand heeft het door , totdat je er met een detector gaat zoeken het mooie veld is daarna hopeloos Leuk, of niet leuk (als je ook de shit hebt meegemaakt), dat je ervan weet. Ik heb toen, toen wij voor het eerst daarover kwamen, een brief gestuurd naar de official farmers association, gezegd wat aan de hand was. Maar zoeken jaren later een andere akkers, was het ook op gekomen. Niks was gedaan, het was nog meer aan andere landen. Ook met de boeren gesproken, maar ik denk dat ze niks deed (toch misschien wat shit in de opbrengst was...
|
| 03 feb 2025, 17:46 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Komt dus erg veel voor die shitzooi! Wat betreft de vondst: komen we daar nog verder mee?? Aixel gaf de geode richting aan, maar we zijn er nog niet écht uit. Of maar houden op een later aangepaste 'strap end with zoomorphic terminal c. 9th century AD'? Komt in elk geval overeen met de voorbeelden die ik gaf van late anglo-saxion (Viking?) strap ends. Bron: A Survey of Late Anglo-Saxon and Viking-Age Strap-Ends from Britain; G. Thomas Functie weten we nog niet, mogelijk boeksluiting o.i.d.
|
| 05 feb 2025, 12:07 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|