|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:22
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 17 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
kokroel
Moderator
|
 Een raadsel?
Materiaal: koperlegering
Afmeting: 88 XC 11 mm. (max.).
Gewicht: 6,93 gr.
Beschrijving van het voorwerp: compleet voorwerp. Opgekuist voor een vriend. Blijft voorlopig een raadsel. Opengewerkt en versierd met puntcikeltjes aan beide zijden. Ik dacht aan een voorwerpje uit de visserij ---of---de weverij? Wat is het? Waarvoor heeft het gediend? Datering? gr, Roel.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 05 mei 2025, 11:29 |
|
 |
|
mj xp
|
 Re: Een raadsel?
Wat een mooi en apart voorwerp  ben benieuwd GroetenMarcel
|
| 05 mei 2025, 17:26 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1589 Woonplaats: Zuid Beveland
|
Erg bijzonder inderdaad!!?
Groet
Roozjee
|
| 05 mei 2025, 17:41 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Zeker, een aparte vondst! Het wordt hier door de archeologen ook niet herkend helaas. Intrigerend geval, dat iets van een soort spoel heeft. Heb je nog een detailfoto van dat middenstuk Roel?
|
| 06 mei 2025, 10:59 |
|
 |
|
redbad
Geregistreerd: 30 aug 2017, 15:03 Berichten: 707 Woonplaats: Wirdum
|
Mooi ding, ben benieuwd naar de datering!
_________________ "Eg veit et som aldreg døyr dom om daudan kvar"
|
| 06 mei 2025, 12:15 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Detecto-searcher schreef: Zeker, een aparte vondst! Het wordt hier door de archeologen ook niet herkend helaas. Intrigerend geval, dat iets van een soort spoel heeft. Heb je nog een detailfoto van dat middenstuk Roel? Hierbij de foto's van het middendeel. Het geheel heeft inderdaad iets weg van de vorm van een spoel--- daarom dacht ik in de richting van het weven--- lijkt aan één kant ook op een mini kammetje. --- eventueel om fijne draadjes van de inslag vast te kammen op de kettingdraad? gr, Roel.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 06 mei 2025, 13:14 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dank! Ik vroeg om die foto omdat het ergens lijkt of daar wat omheen heeft gedraaid, een soort schijf, die misschien aan de zijkanten door dat smalle deel draaide.. Ziet dat midden-asje (als ik het zo mag noemen) er wat sleets vanwege draaien uit? Mogelijk slechts fantasierijke gedachten...  Inderdaad ook apart dat dat ene uiteinde 'gekamd' lijkt te zijn! Dat andere uiteinde is uitdrukkelijk anders.
|
| 06 mei 2025, 20:03 |
|
 |
|
Hans1971
|
Mijn eerste gedachte wat in mij opkwam is een gesp. Zomaar een gevoel.
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 06 mei 2025, 20:17 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1589 Woonplaats: Zuid Beveland
|
Hans1971 schreef: Mijn eerste gedachte wat in mij opkwam is een gesp. Zomaar een gevoel. Ik snap m  maar dan is het meteen ook wel de vreemdste gespvorm die we op dit forum zijn tegengekomen Groet Roozjee
|
| 06 mei 2025, 20:50 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ahhh, één der archeologen keek verder en vond deze prachtige parallel. Bron: https://www.silburycoins.co.uk/product/ ... hatelaine/Zou een Anglo-Saxion chatelaine zijn. Waarom wordt daar op die site niet gemotiveerd, maar de objecten hebben onderling beslist een sterke overeenkomst!
|
| 06 mei 2025, 21:15 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Even boven elkaar afgebeeld, geprobeerd te letten op de ongeveer de onderlinge afmeting. Van het voorbeeld is links in elk geval een stukje afgebroken.
|
| 06 mei 2025, 21:26 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Een andere archeoloog van onze klup had associaties met deze gesp. Qua stijl ook absoluut een treffer. Bron: https://www.liveauctioneers.com/item/14 ... century-adBeide archeologen gaan in elk geval uit van wrsl 6e of 7e eeuw.
|
| 06 mei 2025, 21:51 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Roozjee schreef: Hans1971 schreef: Mijn eerste gedachte wat in mij opkwam is een gesp. Zomaar een gevoel. Ik snap m  maar dan is het meteen ook wel de vreemdste gespvorm die we op dit forum zijn tegengekomen Groet Roozjee Twijfel over de dtm chatelaine bestaat hier wel bij de archeologen. Er zijn geen goede voorbeelden zo meteen te vinden. Maar misschien kan het. Zij denken verder aan misschien een riembeslag.
|
| 06 mei 2025, 22:28 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Ik zie ook geen connectie met een chatelaine. Voor riembeslag?---- de grootte - ca. 9 cm? De constructie voor een gesp leent zich daar niet voor. Het blijft toch een fascinerend voorwerpje: zo mooi en tot in detail afgewerkt. Het lijkt me ook uit die Merovingische periode te zijn geboren--6de/7de eeuw. Hopelijk kan het raadsel alsnog opgelost worden. Misschien is het wel iets met een zekere symboliek---een soort van een amulet? gr, Roel.
|
| 06 mei 2025, 23:14 |
|
 |
|
lieropp
Moderator
|
Ik ben het helemaal eens met Roel. Als het al een chatelaine (onderdeel) zou zijn, hoe moet ik me dan het geheel voorstellen? Kunnen we misschien nadere info vragen bij die Engelsen, want die moeten toch ergens die informatie vandaan hebben. Rare jongens, die Engelsen. Gr Peter
|
| 07 mei 2025, 10:31 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Met een hele dosis fantasie zie ik in de "kamkant" een gekroond (konings)-hoofd??? Een beetje gezonde fantasie kan soms helpen om een moeilijk raadsel te ontwarren. gr, Roel.
|
| 07 mei 2025, 16:09 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Meld je aan op 31 Mei PAN event in Utrecht en neem het voorwerp mee. Ik ga er ook heen met het bronzen armbandje. https://www.landschaperfgoedutrecht.nl/ ... t-utrecht/Gr Adri
|
| 07 mei 2025, 16:40 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 17 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|