|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 07:25
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
kokroel
Moderator
|
 Bronzen fallus-geval?
Materiaal: gegoten koperlegering (brons)
Afmeting: ovaalvormig 79 X 64 mm.
Gewicht: 132 gr.
Beschrijving van het voorwerp: Gegoten bronzen geheel. Ovaalvormig gebombeerde basis: 79 X 64 mm. Open hulsachtige buis h: 27 mm en diam.: 16 mm. onderaan 2 ogen (een oog staat dwars en het andere in het verlengde van van de langste ovaalzijde: diam. 18 mm. Fallusachtig onderdeel naast de huls h: 34 mm en diam.: 10 mm. Wat is het? Waarvoor heeft het gediend? Doet me denken aan Romeins? Heeft iemand een gelijkaardig voorbeeld? Stortvondst van enkele jaren geleden en nog niet kunnen determineren. Er zat een dikke erosiekoek laag op. Datering? gr, Roel.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 02 apr 2024, 10:08 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
 Re: Bronzen fallus-geval?
Foto's. gr, Roel.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 02 apr 2024, 10:09 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Apart voorwerp. De 'fallus' doet me denken aan een duimrust?! 1 oog voor openen/sluiten, middels een asje, en 1 oog voor maximale opening bv door een kettinkje? Soort deksel dan... De opening dient dan voor ventilatie/afvoer warmte of zoiets? Misschien onderdeel van een ketel? Ziet er oud uit 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 02 apr 2024, 10:47 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Ik dacht eerder aan paardentuigage omdat het vrij zwaar gegoten is. gr, Roel.
|
| 02 apr 2024, 11:10 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Misschien iets in deze richting? Dacht onderdeel gordijnophanging (?? vertaling, wellicht wordt iets anders bedoeld?) . Ik zocht eigenlijk op onderdeel strijdwagen, maar kwam dit Romeinse geval tegen. Toch maar even laten zien. Bron: https://collections.louvre.fr/ark:/53355/cl010257507Die andere 2 lijken daar dan wel op en worden zo te zien wel aangetoond als onderdeel Romeinse strijdwagen. Tja, een heel apart object dit!
|
| 02 apr 2024, 20:25 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Misschien wagenmontuur voor een teugelhouder. gr, Roel.
|
| 08 apr 2024, 00:46 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik blijf ook idd die kant op denken. Maar een goed voorbeeld vinden is een crime (als het al klopt). Hopelijk kan iemand er verder wat meer licht over laten schijnen!
|
| 08 apr 2024, 15:08 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
je moet op die fallus heel hard blazen hoor je een fluit  Geprobeerd --- maar er komt geen fluit uit! gr, Roel.
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 08 apr 2024, 16:20 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Lijkt mij een kaarsen standaart en het pikkie is om hem vast te houden Het is maar een gedachte Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 14 nov 2025, 00:12 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|