|
|
|
|
|
|
Het is nu 16 apr 2026, 01:32
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
mnr.gold
Geregistreerd: 30 maart 2018, 20:36 Berichten: 2832 Woonplaats: Steenwijkerwold
|
 Beslagje middeleeuws??
Materiaal: brons Afmeting: breedte: 20 mm / lengte: 15 mm / uiteinde pin: 10 mm Gewicht: 2,90 gram Beschrijving van het voorwerp: Dacht een middeleeuws beslagje Zitten nog lichte sporen van vergulding op Iemand een idee qua datering en waar het beslag aan bevestigd heeft gezeten???? 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Leben ist Wille zur Macht
|
| 02 maart 2026, 21:09 |
|
 |
|
mnr.gold
|
 Re: Beslagje middeleeuws??
Andere kant 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 02 maart 2026, 21:10 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Deze die ik vond bij een opgraving in Dalfsen, ik hielp wat als vakantiebaantje, werd gedetermineerd door de betreffende archeoloog Henk van der Velde als een zwaardschedebeslag, 6e - 7e eeuw., althans, hij omschrijft het als volgt: "...Het tweede piramidale object is geen onderdeel van een ruiterspoor maar hangt samen met een zwaardschede en dateert uit de 6e-7e eeuw...." Ik vind ze goed op elkaar lijken. Helaas kreeg ik toen geen ondersteunend voorbeeld.
Zelf vond ik dit voorbeeld, zie bovenste plaatje geheel rechts, maar dit laat helaas geen keerzijde zien van dit beslag.
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 03 maart 2026, 22:33 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
gr, Roel.
|
| 04 maart 2026, 09:10 |
|
 |
|
mnr.gold
|
Hebben die piramide beslagjes niet een ander soort bevestiging aan de achterkant? 
|
| 04 maart 2026, 20:59 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Ik denk dat je gelijk hebt. Zie hier: viewtopic.php?f=1004&t=113090&hilit=pyramide+beslagEn mijn voorbeeld uit Friesland laat alleen de voorzijde zien helaas. Dat kan dan wel zo'n piramide-beslag voor het afstellen van de zwaardgordel zijn. Mogelijk heeft die archeoloog het dus mis. Mogelijk klopt de datering dan wel, al zal het dan een riembeslag zijn en wrsl niet zo'n piramide-beslag voor het afstellen van de zwaardgordel. Maar een voorbeeld zal dat allemaal nog wel moeten aantonen. Hopelijk duikelen we dat op!
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 04 maart 2026, 22:00 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|