|
|
Het is nu 01 jun 2026, 19:27
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Oude stortvondst... Wat is het, kandelaar o.i.d.?
| Auteur |
Bericht |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1598 Woonplaats: Zuid Beveland
|
 Oude stortvondst... Wat is het, kandelaar o.i.d.?
Materiaal:koper of messing
Afmeting:9;5 cm hoog
Gewicht: niet gewogen
Beschrijving van het voorwerp:kandelaar-achtig voorwerp, maar klein, en waarschijnlijk heeft het andere functie gehad? De 4 puntige uiteinden lijken mij eerder om er iets op te prikken dan dat het voetjes of zo zouden zijn? Kleine Inkeping aan de andere zijde.. bijvondsten waren 14e tot 16e eeuws kan ik me heugen Wie o wie weet wat dit is?
Groet Roozjee
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 31 mei 2026, 11:50 |
|
 |
|
Gierigegoudzoeker
|
 Re: Oude stortvondst... Wat is het, kandelaar o.i.d.?
Volgens mij is dat om vis te vangen. Die punt steek je in een stok, En je hebt een soort van speer. Als je in de buurt van een vis komt steek je hem erin en haal je de vis uit het water. Is een oude methode.
_________________ Metaaldetectie is een voorrecht,,, Wij kunnen zien wat onze voorouders niet konden zien en wij kunnen vinden wat onze kleinkinderen niet kunnen vinden!
|
| 31 mei 2026, 18:24 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7094 Woonplaats: Silversun
|
Of wellicht een onderdeel van een draai spit ?
Gr Niels
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 31 mei 2026, 18:27 |
|
 |
|
Roozjee
|
Gierigegoudzoeker schreef: Volgens mij is dat om vis te vangen. Die punt steek je in een stok, En je hebt een soort van speer. Als je in de buurt van een vis komt steek je hem erin en haal je de vis uit het water. Is een oude methode. Zou zomaar kunnen! Komt uit een stad aan/bij de Oosterschelde, dus heeft connectie met visserij, dank voor het meedenken!! (Aan de andere kant, de spiesjes zelf zijn dan wel erg klein/kort, want zijn slechts 3 cm lang?..) Groet Roozjee
|
| 31 mei 2026, 19:57 |
|
 |
|
Gierigegoudzoeker
|
Roozjee schreef: Gierigegoudzoeker schreef: Volgens mij is dat om vis te vangen. Die punt steek je in een stok, En je hebt een soort van speer. Als je in de buurt van een vis komt steek je hem erin en haal je de vis uit het water. Is een oude methode. Zou zomaar kunnen! Komt uit een stad aan/bij de Oosterschelde, dus heeft connectie met visserij, dank voor het meedenken!! (Aan de andere kant, de spiesjes zelf zijn dan wel erg klein/kort, want zijn slechts 3 cm lang?..) Groet Roozjee Ja, kort, Maar die methode is erg oud. En meestal gaan de dunne delen er het eerst aan bij ijzer. Mogelijk is de vondst nog langer geweest. Ik vind het hoe dan ook een leuke vondst! Edit: Ik zie nu koper of messing. Dan weet ik niet waarom ze zo kort zijn. Wat ik wel weet is dat het gereedschap op boten vroeger van messing werd gemaakt zodat het niet ging roesten. De oude musketpistolen en geweren net zo. Die voor op de boot waren van koper en niet van ijzer.
_________________ Metaaldetectie is een voorrecht,,, Wij kunnen zien wat onze voorouders niet konden zien en wij kunnen vinden wat onze kleinkinderen niet kunnen vinden!
|
| 01 jun 2026, 08:32 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
top ding
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 01 jun 2026, 16:13 |
|
 |
|
Roozjee
|
Gierigegoudzoeker schreef: Roozjee schreef: Gierigegoudzoeker schreef: Volgens mij is dat om vis te vangen. Die punt steek je in een stok, En je hebt een soort van speer. Als je in de buurt van een vis komt steek je hem erin en haal je de vis uit het water. Is een oude methode. Zou zomaar kunnen! Komt uit een stad aan/bij de Oosterschelde, dus heeft connectie met visserij, dank voor het meedenken!! (Aan de andere kant, de spiesjes zelf zijn dan wel erg klein/kort, want zijn slechts 3 cm lang?..) Groet Roozjee Ja, kort, Maar die methode is erg oud. En meestal gaan de dunne delen er het eerst aan bij ijzer. Mogelijk is de vondst nog langer geweest. Ik vind het hoe dan ook een leuke vondst! Edit: Ik zie nu koper of messing. Dan weet ik niet waarom ze zo kort zijn. Wat ik wel weet is dat het gereedschap op boten vroeger van messing werd gemaakt zodat het niet ging roesten. De oude musketpistolen en geweren net zo. Die voor op de boot waren van koper en niet van ijzer. Dank je, dat moet het dan toch wel zijn! Ben eigenlijk dan wel benieuwd naar soortgelijke exemplaren( zie ze niet als ik het wereldwijde interweb afstruin) en natuurlijk de periode, Groet, Roozjee
|
| 01 jun 2026, 18:10 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|