Logo
Het is nu 08 sep 2026, 18:24

Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Iemand een dtm? 
Auteur Bericht
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Iemand een dtm?
Deze schop ik ook maar even naar boven
Gr marin

ik verzamel fibula s
heb je er niks mee denk aan mij
ruilen kan ook

22 jul 2026, 21:49
Profiel WWW
Moderator en erelid

Antwoord met een citaat
fibula schreef:
Herstel...... Dat is niet echt duidelijk die opmerking :06 Ringfibulae hoeven niet persé helemaal gesloten te zijn. Het gaat inderdaad om de typisch omega-achtige vorm van de uiteindes of iets een omega- of ringfibula is.
In feite heb je open en gesloten ringvormen of, zoals sommige auteurs aangeven: ringfibulae met teruggeslagen uiteindes. Vandaar ook de indeling zoals die bij de fibulae met draaisluiting aangegeven staat viewtopic.php?f=950&t=102007.
Daarnaast zijn er -behalve de Pannonische types met hun anders gevormde gesloten uiteinde- ook de types zoals bv. Dickinson die in verschillende publicaties aangeeft met bv. een trapeziumvormige 'voet'.
Het lijkt er inderdaad bij deze vondst op, ook omdat er vaak op de ringvorm zelf aan weerszijden van de spleetvorm een uitstekend blokje of vormpje zit. Hier lijken die vormen echter bewust omgeslagen en niet alleen maar op de ringvorm aanwezig. Op de afbeeldingen die jij laat zien viewtopic.php?f=950&t=87951 in een oud topic met een bijdrage van mij lijkt de trapeziumvorm inderdad sterk op deze vorm (zeker met de aanvulling die jij er bij reconstrueeert Sicco.
Maar....als je goed kijkt is het toch echt niet hetzelfde volgens mij. Zitten er breukvlakken aan de zijkant???? :charge:
Ik twijfel dan ook heel sterk aan dit voorwerp of het een fibula is. :06 :06 :06
Maar misschien zit ik er helemaal langs: zie de vergelijking

groeten,

Joost

Dan kom ik er toch nog even op terug. De heel sterke twijfel is bij mij nog steeds niet weg door de sterk, volgens mij niet spontaan maar bewust omgebogen lip. Dat kan nauwelijks landbouwwerktuigoorzaak zijn doordat hij dubbel haaks is omgebogen over zo'n klein oppervlak. Ik plaats hieronder nog even het originele voorwerp met de schoonmaakvraag erbij zoals Bert die al stelde.
Mooie puntcirkelvormen maar qua dtm houd ik het toch op iets heel anders....Wat? Maar: zoals gezegd misschien zie ik het fout.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

DE FIBVLAE NIL NISI BENE
over de fibula's niets dan goeds
Nulla aetas ad discendum sera
Je bent nooit te oud om iets te leren

27 jul 2026, 18:12
Profiel
Moderator en erelid

Antwoord met een citaat
En misschien helpt een goede, scherpe foto (zie afbeelding)van het omgebogen gedeelte ook nog wel? (Bv. hoe de verbuiging precies is)

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

DE FIBVLAE NIL NISI BENE
over de fibula's niets dan goeds
Nulla aetas ad discendum sera
Je bent nooit te oud om iets te leren

27 jul 2026, 18:57
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2