|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:58
|
| Auteur |
Bericht |
|
Jac
Geregistreerd: 27 nov 2017, 21:17 Berichten: 3227 Woonplaats: provincie Zeeland
|
 Draakje
Materiaal: Messing
Afmeting: 22,7 mm hoog, 30 mm lang en 2,8 mm dik
Gewicht: 6,59 gram
Beschrijving van het voorwerp: een draakje, dubbelzijdig, op een soort voetstukje. Te smal om zelfstandig er op te staan. er lijkt een oogje aan de achterkant te zitten ( kapot) maar dit kan ook gewoon er in gezeten hebben al vorm van het geheel. Een oogje lijkt ook onwaarschijnlijk omdat je het dan raar zou ''dragen''. Herkent iemand hier iets in, van welk, waarschijnlijk, groter geheel dit geweest zou kunnen zijn.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 31 dec 2023, 15:25 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Draakje
Interessante vondst!! Zitten er resten verguldsel op? Meen vaag wat ervan te zien, maar misschien verbeelding. Ik heb zo nog geen idee. Hopelijk lukt dat of komt iemand anders met een mogelijke dtm of welke functie dit objectje heeft! Klein opfrisbeurtje van de op zich mooie foto's, is deze vondst meer dan waard! 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 31 dec 2023, 20:17 |
|
 |
|
Jac
|
Dank je wel Sicco. Nee, geen vergulding is de messing die er hier en daar een beetje doorheen komt. Iets te hard, tijdens het schoonmaken, met mijn bamboe stokje op gedrukt vrees ik..... 
|
| 01 jan 2024, 12:42 |
|
 |
|
Hans1971
|
Denk toch een doorgesleten hangoogje.
Mijn eerste ingeving is hanger van een Chatelaineketting Maar kan geen gelijkende vinden.
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 01 jan 2024, 16:07 |
|
 |
|
Jac
|
Ik heb al een aantal sites bezocht Hans. Nog niets gevonden wat er op lijkt, maar alles wat ik zie hangt, maar wel in de juiste “gezichts”verhouding, dus dat je bij het hangen ziet wat het is en recht hangt. Ik zoek verder.
|
| 01 jan 2024, 22:46 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
zie er geen draak in meer een slang wat het is geen idee nog de beste wensen
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 02 jan 2024, 11:05 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Jac schreef: Dank je wel Sicco. Nee, geen vergulding is de messing die er hier en daar een beetje doorheen komt. Iets te hard, tijdens het schoonmaken, met mijn bamboe stokje op gedrukt vrees ik.....  Ach, oorspronkelijk blonk het ook. Dat was zelfs de bedoeling! 
|
| 02 jan 2024, 17:57 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Deze richting van een boekbeslag, wat er ergens iets van heeft, lijkt het ook niet te zijn vanwege een gebrek aan bevestigingspunten. Zie namelijk alleen dat oogje, waarvan het gebruik waarschijnlijker is dat daaraan het object hing of dat er iets aan hing. Door het oog van het draakje zit zo te zien toch geen pinnetje? Toch maar even getoond. 
|
| 02 jan 2024, 18:22 |
|
 |
|
Jac
|
Een slang zou ook nog kunnen Ed, De kop van een draak, het lichaam van een slang, ach, welke combinatie ook, ik weet het niet. Ook de beste wensen.
Er zit geen pinnetje ergens is Sicco, ook niet in het oog, ook lijkt er verder niets afgebroken. Dan zou je dus inderdaad zeggen dat het oogje een hanggedeelte moet zijn, maar dan hangt het zo raar. Uit zichzelf blijft het ook niet staan. Blijft nog een raadsel.
|
| 02 jan 2024, 23:41 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dank voor de info! Heb ook nog even zitten denken aan zo'n pestle (stamper) van een woad grinder (vijzel), vanwege de brede onderzijde die haast een functie zou moeten hebben, terwijl deze als staander domweg te smal is. Maar die pestles zijn eigenlijk altijd aan de onderzijde (wat) rond gevormd, alhoewel links onderin 1 x plat en 1 x vrij plat, zie het plaatje. Zo'n oog aan de zijkant maakt bij zo'n setje dan weer niet uit: de pestle hangt aan of naast de mortar (mortier/vijzelkom) als zo'n woad grinder setje. Veel van die stamper hebben ook een oogje aan de zijkant. Ook kan de afmeting: er komen zeer kleine pestles voor. Echter, dit lijkt moeilijk te bewijzen en is als dtm-richting mogelijk doodlopend. Tja... Is er een andere functie te verzinnen om die brede onderzijde te verklaren die functioneel lijkt, maar niet als staander? 
|
| 03 jan 2024, 17:35 |
|
 |
|
Jac
|
Ik weet het ook niet Sicco. Ik denk dat hij gewoon maar moet blijven ''hangen'' totdat iemand denkt.....hé, heb ik zoiets niet al eens op de site gezien....
|
| 06 jan 2024, 19:38 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik denk dat je gelijk hebt. Er moet ooit iets komen: dit is niet zomaar een vondstje, maar m.i. een topper!!!
|
| 17 jan 2024, 21:40 |
|
 |
|
Jac
|
|
| 17 jan 2024, 22:12 |
|
 |
|
Kadan
|
Mooi voorwerp maar geen idee
|
| 18 jan 2024, 05:52 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Kan het geen hoogmiddeleeuws beslagstuk zijn met als referentie viewtopic.php?f=1020&t=100920 , maar dan met een draakje? 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 18 jan 2024, 08:47 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Interessante richting! als ik het verhaal daar zo lees, zou dat best kunnen. Spoelder meldt (ik citeer): "...Het ingediende exemplaar van de vinder is te klein voor een juk decoratie maar kan als sierbeslag op hout of ijzer hebben gezeten..." Dat stukje daar getoond, is ongeveer even groot als de hier besproken vondst. Dus geldt die laatste opmerking ook hiervoor. Hiermee is de dtm niet strak rond. Was dat daar overigens ook niet echt; bovenstaande citaat was de laatste opmerking in dat topic. Lastig is dat we weinig van deze vondsten weten, ook de écht deskundigen niet.
|
| 18 jan 2024, 18:25 |
|
 |
|
Jac
|
Zeker geen verkeerde richting Chris. Alleen zitten hier echt geen gaatjes in het ''voetje'' om het beslag ergens aan vast te maken. Bovendien is het ''voetje'' ook maar 2,8 mm dik. Het lijkt er allemaal wel op.
Bedankt voor jullie inzet
|
| 18 jan 2024, 20:55 |
|
 |
|
Ben
Geregistreerd: 15 aug 2008, 23:42 Berichten: 659 Woonplaats: Gelriae
|
Ik zit te denken aan een stukje gereedschap omdat het echt iets is om tussen je wijsvinger en je duim vast te houden en te gebruiken voor iets glad te maken. Dit ook gezien de gladde onderkant en dat er geen bevestigings sporen daar zichtbaar zijn. Als het een slang voorstelt zou het een apothekers gereedschapje kunnen zijn of iets in de medische richting. Een beslagstuk lijkt het mij niet. Het is maar een idee.
Mooi ding.
Groeten, Ben.
_________________ Zoek en gij zult vinden.
|
| 18 jan 2024, 21:48 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Misschien helpt een goede foto van de onderkant van het object?
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 18 jan 2024, 22:05 |
|
 |
|
Jac
|
Was ik van plan, ga ik morgen doen. Helemaal geen gekke gedachten Ben. Glad en loopt wat rond.
|
| 18 jan 2024, 22:12 |
|
 |
|
Jac
|
Hierbij nog wat foto's van de onderkant. Loopt iets krom, maar dat zou ook verbogen kunnen zijn.
|
| 19 jan 2024, 11:56 |
|
 |
|
Kadan
|
Ik had het al eerder geplaatst maar weer weggehaald omdat ik dacht dat ze alleen van ijzer waren. Maar kom nu ook bronze tegen waarvan de ijzeren onderkant weggerot is. Maar zou het een vuurslag kunnen zijn. Dat verklaard de onderkant, de handgreep en de mogelijkheid het op te kunnen hangen.
|
| 19 jan 2024, 12:51 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Mooi dat we een foto ervan hebben Idd geen gaatjes/rivetjes of iets in die richting. Jij en Ben hebben gelijk! Het idee van Ben is idd niet vreemd, iets van een (apothekers?) bewerking wat ermee werd gedaan. Zit als idee wat in de richting van die pestle, maar dan mogelijk wat 'moderner'. We zien idd die duidelijk kromming die wrsl dan op een verbuiging duidt. Dat hoekje (aangeduid met een rode pijl) is beslist geen breuk? Vraag het toch nog maar even. Vroeg me nog af of het ergens ingeschoven gezeten kan hebben, in een soort 'rail', maar denk dat men die techniek in die tijd nog niet gebruikte. Het blijft een intrigerend stukje!
|
| 19 jan 2024, 12:57 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Kadan schreef: Ik had het al eerder geplaatst maar weer weggehaald omdat ik dacht dat ze alleen van ijzer waren. Maar kom nu ook bronze tegen waarvan de ijzeren onderkant weggerot is. Maar zou het een vuurslag kunnen zijn. Dat verklaard de onderkant, de handgreep en de mogelijkheid het op te kunnen hangen. Ook een interessante richting. Het zou dan misschien in die ijzeren vuurslag zijn gezet, zo'n beetje als die rail die ik voor ogen heb? Want ik zie zo op het oog geen andere bevestigingsmogelijkheid. Heb je een voorbeeld?
|
| 19 jan 2024, 12:57 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Zelf vind ik deze voorbeelden. Maar dan zit de houder van koperlegering rondom de ijzeren vuurslag en niet andersom.  Bron o.a.: https://thomaskamphuis.com/2021/06/01/e ... -rus-land/
|
| 19 jan 2024, 13:21 |
|
|