|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:43
|
| Auteur |
Bericht |
|
mnr.gold
Geregistreerd: 30 maart 2018, 20:36 Berichten: 2896 Woonplaats: Steenwijkerwold
|
 Re: Romeins pincet?
Is genoeg Romeins van deze akker afgekomen! Vandaar dat ik moest denken aan een Romeins pincet. Denk dat het inderdaad gaat om zo’n onderdeel van een grote fibula Nu die grote fibula er nog weg piepen en dan hebben we zeker een match 
|
| 23 dec 2024, 21:17 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Hattatt heeft het over de 2e eeuw.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 23 dec 2024, 21:24 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Detecto-searcher schreef: Bertoninus schreef: Hoi allemaal
Nee het is een een Romeins pincet,en wel een onderdeel van een catelaine fibula, zie foto
het werd niet gebruikt,het hing er voor de sier,vandaar is het ook een een zijde versiert de voorkant een Romeins pincet wat gebruikt werd is aan bijde zijde glad
deze fibulae komen voor zo rond de 4e eeuw
mvg Bert Lijkt me in elk geval een goede verklaring waarom slechts één zijde is gedecoreerd. Slim gevonden! Bron plaatje: https://twitter.com/aiaroman Mooi gevonden Bert en Sicco Ik had deze topic nog niet eerder gezien maar de mogelijkheid is er inderdaad zeker. Zeker het voorbeeld van Sicco geeft een goed beeld van de pincet. Vaak waren de gereedschapjes niet gedecoreerd.... Ook in Nederland zijn deze chatelaine-fibulae gevonden, helaas niet zo compleet... Zie hieronder enkele voorbeelden (artefacts.mom.fr) Datering eind 1e - 2e eeuw, soms tot vroeg in de 3e eeuw. Als het inderdaad een pincet van een chatelaine-fibula is, verplaats ik hem naaf de fibulae groeten, Joost
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 24 dec 2024, 09:52 |
|
 |
|
Aixel
|
ik ben op zijn minst overtuigt van het chatelaine idee deze geëmailleerde fibula met toilet gerei zijn extreem zeldzaam ik heb even het origineel erbij gepakt met maten en achterzijden zodat we goed kunnen zien dat alleen de pincet er zo aan bevestigd is maar die viel al af door enkel gedecoreerd reliëf nogmaals een aanhechting van een strap junction /Fitting ligt veel meer voor de hand https://www.britishmuseum.org/collectio ... 991-0701-1
|
| 24 dec 2024, 10:17 |
|
 |
|
Aixel
|
deze richting wil ik op https://finds.org.uk/database/artefacts ... id/1154359vraag aan de vinder ? kunnen de 2 zijdes aan elkaar verbonden worden door een nagel ? zie foto ,s
|
| 24 dec 2024, 10:47 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Aixel schreef: ik ben op zijn minst overtuigt van het chatelaine idee deze geëmailleerde fibula met toilet gerei zijn extreem zeldzaam ik heb even het origineel erbij gepakt met maten en achterzijden zodat we goed kunnen zien dat alleen de pincet er zo aan bevestigd is maar die viel al af door enkel gedecoreerd reliëfnogmaals een aanhechting van een strap junction /Fitting ligt veel meer voor de hand https://www.britishmuseum.org/collectio ... 991-0701-1Ik begrijp denk ik wel je gedachtegang met deze strap junction fittings, niet geheel onmogelijk, maar dan is de aanwezigheid zo'n pin inderdaad van belang! Die zit dan veelal vrij dicht bij de ombuiging. Dus wat dat betreft idd even de reactie van de vinder afwachten. Maar ik raak je nu wel even kwijt voor wat betreft wat je hierboven zegt. Dat pincet als onderdeel van zo'n chatelaine fibula is toch juist maar aan één kant gedecoreerd, terwijl normale pincetten veelal tweezijdig gedecoreerd zijn? Juist dat aan één zijde gedecoreerd zijn onderbouwt dan toch dat het een onderdeel van zo'n chatelaine zou zijn? Zoals je ook ziet in jouw prachtige voorbeeld  , zie plaatje. Wellicht begrijp ik je niet helemaal goed? Sorry dan op voorhand. 
|
| 24 dec 2024, 12:50 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Nog een voorbeeld van een chatelaine-fibula met enkelzijdige versiering waaronder ook een pincet. Afkomstig uit de collectie van het voormalige Letchworth Museum in Hertfordshire UK. In Engeland zijn deze fibulae wel zeldzamer maar veel vaker voorkomend dan in Nederland. Net als andere fibulae van dit type (verwant aan de umbonate-fibula) zijn het specifieke Brits-Romeinse types en, als ze hier gevonden worden betreft het over het algemeen importstukken.. Op PAS staan een 90-tal voorbeelden https://finds.org.uk/database/search/re ... AND+brooch. Of het echt een eenzijdig versierd pincetfragment van een chatelaineset of een strap junction/fitting is durf ik zo zonder meer niet te beoordelen. De eenzijdige versieiring zou - zoals Sicco al aangeeft- juist daarom onderdeel van een chatelaineset kunnen zijn. Zijn eerder aangehaalde voorbeeld is heel duidelijk en overeenkomend. Voor allebei is iets te zeggen, allebei kennen versierde en niet versierde elementen. Bij de Romeinse strap junctions/fittings en de verbindingsstukken daarvan op PAS kom ik weinig of geen versierde exemplaren tegen Misschien komen we eens een duidelijk voorbeeld tegen dat een échte richting aangeeft groeten, Joost aanvulling: Ik voeg hieronder ook het eerste voorbeeld van Sicco even toe ter extra verduidelijking
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 24 dec 2024, 18:50 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
mnr.gold schreef: Is genoeg Romeins van deze akker afgekomen! Vandaar dat ik moest denken aan een Romeins pincet. Denk dat het inderdaad gaat om zo’n onderdeel van een grote fibula Nu die grote fibula er nog weg piepen en dan hebben we zeker een match  Dat wil zeggen hou deze akker maar in de gaten er kan nog meer vanaf komen mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 24 dec 2024, 19:35 |
|
 |
|
mnr.gold
|
Sorry voor de late reactie! De aangewezen punten van de vondst zijn denk ik beschadigingen of er zit ijzer in. Kom er met een tandenstoker niet doorheen 
|
| 25 dec 2024, 16:25 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Jammer dat je niet kunt vaststellen of er bij beide poten al dan niet en pin doorheen zit of dat daar een gat zit gevuld met ijzerrestanten. Dat zou dan Aixel's idee onderbouwen, immers, bij een pincet hoort daar op die plek geen pinnetje te zitten lijkt mij. Het lijkt me dus sowieso de sleutel tot de determinatie(-richting). Misschien is dit een goede test: Blijft er een magneetje aan hangen? Zo ja, dan zit daar ijzer. (Met enkel roest geeft dat mogelijk te weinig magnetische aanhechting van een magneetje.)
|
| 25 dec 2024, 17:41 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Detecto-searcher schreef: Jammer dat je niet kunt vaststellen of er bij beide poten al dan niet en pin doorheen zit of dat daar een gat zit gevuld met ijzerrestanten. Dat zou dan Aixel's idee onderbouwen, immers, bij een pincet hoort daar op die plek geen pinnetje te zitten lijkt mij. Het lijkt me dus sowieso de sleutel tot de determinatie(-richting). Misschien is dit een goede test: Blijft er een magneetje aan hangen? Zo ja, dan zit daar ijzer. (Met enkel roest geeft dat mogelijk te weinig magnetische aanhechting van een magneetje.) Uiteraard geldt dat alleen als het pinnetje van ijzer is. Indien ook van brons, is dat natuurlijk zo niet na te gaan. Maar het al dan niet aanwezig zijn van pin en/of gat is de sleutel, toch?! 
|
| 27 dec 2024, 10:51 |
|
 |
|
mnr.gold
|
Detecto-searcher schreef: Detecto-searcher schreef: Jammer dat je niet kunt vaststellen of er bij beide poten al dan niet en pin doorheen zit of dat daar een gat zit gevuld met ijzerrestanten. Dat zou dan Aixel's idee onderbouwen, immers, bij een pincet hoort daar op die plek geen pinnetje te zitten lijkt mij. Het lijkt me dus sowieso de sleutel tot de determinatie(-richting). Misschien is dit een goede test: Blijft er een magneetje aan hangen? Zo ja, dan zit daar ijzer. (Met enkel roest geeft dat mogelijk te weinig magnetische aanhechting van een magneetje.) Uiteraard geldt dat alleen als het pinnetje van ijzer is. Indien ook van brons, is dat natuurlijk zo niet na te gaan. Maar het al dan niet aanwezig zijn van pin en/of gat is de sleutel, toch?!  Zal er eens een magneetje bij langs houden 
Laatst bijgewerkt door mnr.gold op 27 dec 2024, 11:24, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 27 dec 2024, 11:07 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Interessante benaderingen van dit boeiend voorwerpje. Ik volg het met aandacht---hopelijk komt er nog een vervolg uit de bus. gr, Roel.
|
| 27 dec 2024, 11:19 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Zeker! mnr.gold schreef: Detecto-searcher schreef: Detecto-searcher schreef: Jammer dat je niet kunt vaststellen of er bij beide poten al dan niet en pin doorheen zit of dat daar een gat zit gevuld met ijzerrestanten. Dat zou dan Aixel's idee onderbouwen, immers, bij een pincet hoort daar op die plek geen pinnetje te zitten lijkt mij. Het lijkt me dus sowieso de sleutel tot de determinatie(-richting). Misschien is dit een goede test: Blijft er een magneetje aan hangen? Zo ja, dan zit daar ijzer. (Met enkel roest geeft dat mogelijk te weinig magnetische aanhechting van een magneetje.) Uiteraard geldt dat alleen als het pinnetje van ijzer is. Indien ook van brons, is dat natuurlijk zo niet na te gaan. Maar het al dan niet aanwezig zijn van pin en/of gat is de sleutel, toch?!  Zal er eens een magneetje bij langs houden :10 Ook kijken of er een (evt.) koperen nagel aanwezig is, anders komen we er gewoon niet uit. Dat moet toch lukken met wat plaatselijke reiniging om te zien of in dat oog, of op de achterkant op diezelfde plek een pinnetje zit. En natuurlijk tegenovergesteld op die plek aan het andere been aan beide kanten. Zie rode pijltjes. Even een voorbeeld (frühtiberischem Pferdegeschirr, begin keizer Tiberius, 1e eeuw na Chr.) van het idee Aiel: strap junction.Bron: Pferdeopfer Reiterkrieger
|
| 28 dec 2024, 20:48 |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|