|
|
|
|
|
|
Het is nu 21 apr 2026, 06:51
|
Kleding-/ mantelversiering(?), goud. Wie kan mij meer vertellen?
| Auteur |
Bericht |
|
lieropp
Moderator
|
 Re: Kleding-/ mantelversiering(?), goud. Wie kan mij meer vertellen?
Hallo Marc,
ja het is een onduidelijk geheel met de merkjes. Als ik het goed zie, zijn het drie of vier merkjes aan één. Het Amsterdamse stadsmerk is goed en duidelijk te zien. Echter zonder kroon. Dat is niet gek, want in 1733 bepaalde Amsterdam dat kleine voorwerpen ( dan moet je denken aan minder dan 30 gram), voortaan drie merkjes moesten hebben om te voldoen aan de eisen. Naast het kleine stadsmerkje en het meesterteken moest voortaan ook de jaarletter afgeslagen worden. Jammer genoeg kan ik nog niet ontdekken welke jaarletter het is. Staat meest waarschijnlijk vooraan of achteraan. Een mogelijkheid is het merkje dat lijkt op een G, maar de grootte en vorm klopt dan eigenlijk niet. Die verwacht je dan kleiner en platter. De G staat overigens voor 1741. Het meesterteken is erg onduidelijk maar ook heel druk. Kan het nog niet thuis brengen helaas. Een datering rond 1750 lijkt me helemaal goed.
Gr Peter
|
| 07 apr 2026, 10:01 |
|
 |
|
Daventria
|
 Re: Kleding-/ mantelversiering(?), goud. Wie kan mij meer vertellen?
Hij is hartstikke prachtig! 
_________________ Metaaldetectie is een voorrecht,,, Wij kunnen zien wat onze voorouders niet konden zien en wij kunnen vinden wat onze kleinkinderen niet kunnen vinden!
|
| 07 apr 2026, 20:52 |
|
|