|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:45
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 20 berichten ] |
|
Beslag of deel van mogelijk gesp, Viking, dierenkop, 10e/11e eeuw ?
| Auteur |
Bericht |
|
aardappeleter
|
 Beslag of deel van mogelijk gesp, Viking, dierenkop, 10e/11e eeuw ?
Materiaal: Brons
Afmeting: 10x22 mm
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp: Op een akker met vele romeinse vondsten kwam dit voorwerp. Ik zie er een dierenkop in.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Vindt ze, voordat een ander het doet!
|
| 09 jan 2022, 16:45 |
|
 |
|
Koenwulf
|
 Re: misschien deel romeinse gordelhanger
Ik weet niet wat het is, maar ik vind het wel heel mooi Ik vermoed eerder iets uit de middeleeuwen. Koen 
|
| 09 jan 2022, 16:51 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1589 Woonplaats: Zuid Beveland
|
Maar dan wel uit de vroege middeleeuwen! Groet Roozjee
|
| 09 jan 2022, 22:09 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
geen romeins
|
| 09 jan 2022, 22:16 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Waarschijnlijk hoog middeleeuws. En een boeksluiting.
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 11 jan 2022, 19:59 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
 mooi voorwerp, iemand nog een goed voorbeeld van wat het is 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 15 feb 2022, 14:36 |
|
 |
|
woesel
|
mooie vondst 
|
| 17 feb 2022, 01:20 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Voor déze functie is het aanzicht verkeerd om en wellicht ontbreekt een stevige aanhechtingsmogelijkheid... https://www.baduhenna.nl/de-slag-in-het ... baduhenna/Echt een mooi voorwerp.  Wie vindt een juiste dtm/referentie 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 30 dec 2023, 17:43 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Door een topic van onlangs zie ik trouwens opeens overal een Viking-wolf in 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 30 dec 2023, 18:10 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
ckorteweg schreef: Door een topic van onlangs zie ik trouwens opeens overal een Viking-wolf in  Vleermuis.... 10e / 11e eeuw Groet bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 30 dec 2023, 21:39 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
Prachtig stuk zeg Denk dat Johan wel goed zit met die datering, misschien is het zelfs nog wel ietsje vroeger (maar dat zeg ik gevoelsmatig)
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 30 dec 2023, 21:50 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
FAR BEYOND DRIVEN schreef: Waarschijnlijk hoog middeleeuws. En een boeksluiting. Niet zo'n gek idee wat betreft de functie! Ik houd het vooralsnog op een boekbeslag zoals die bij archeologisch onderzoek bij Finse kerken worden aangetroffen. Waarvan een deel is afgebroken, zie de voorbeelden. Datering: midden 17e eeuw - 18e eeuw. Bron: ‘Underground Literature’, Archaeological Finds of Books and Book Elements from Finnish Churches, Janne Harjula
|
| 30 dec 2023, 21:57 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
radiohead schreef: Prachtig stuk zeg Denk dat Johan wel goed zit met die datering, misschien is het zelfs nog wel ietsje vroeger (maar dat zeg ik gevoelsmatig) De in het hierboven genoemde artikel aangegeven datering verbaast mij overigens wel. Ik zou het op het oog zelf ook een stuk ouder ingeschat hebben.
|
| 31 dec 2023, 01:28 |
|
 |
|
bubba
|
 Re: misschien deel romeinse gordelhanger - Boekbeslag, ca.17e/18e eeuw ?
Dat is het niet Detecto Dan zit de afbeelding op zijn kop Zal eens kijken of ik een referentie kan vinden Groet bubba 
|
| 31 dec 2023, 12:06 |
|
 |
|
bubba
|
Heb ooit een gesp gerestaureerd voor Caio ( forumhadriani) Zie hier viewtopic.php?f=171&t=74877&hilit=Caio+gespScandinavisch viking Met ongeveer dezelfde kop Groet bubba 
|
| 31 dec 2023, 12:18 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
 Re: Deel van mogelijk gesp, Viking, dierenkop, 10e/11e eeuw ?
Dat komt mijns inziens, qua uitstraling, patina en vorm, meer in de buurt. Heb de titel aangepast en wacht reacties even af...
Gr, Chris
|
| 31 dec 2023, 12:25 |
|
 |
|
bubba
|
Voorbeeld is voor stijl datering Denk niet dat het een deel van een gesp is Kledingsluiting of iets dergelijks Dit zijn zeer zeldzame vondsten dus een referentie vinden zal moeilijk worden Gr bubba 
|
| 31 dec 2023, 13:19 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
bubba schreef: Dat is het niet Detecto Dan zit de afbeelding op zijn kop Zal eens kijken of ik een referentie kan vinden Groet bubba  Kan zijn dat ik er helemaal naast zit hoor Bubba. Echter, de sluiting zit op zo'n boek overdwars, dus die kop zit dan niet perse op z'n kop. Maar misschien evengoed niet in de juiste kijkrichting? Het is/was in elk geval wel een interessante richting, gezien de sterke overeenkomst van het voorwerp, inclusief de afmeting, zie 'reconstructie' 1e plaatje. En dat soms een voorwerp er blijkbaar veel ouder uit kan zien dan je zo op het oog zou veronderstellen. Zo gaat dat artikel van Janne Harjula ook dieper in op boeksluitingen die qua vorm ook 'oud' aan doen, maar blijkbaar, zoals ik het daar begrijp, van nieuwere datum zijn en waarvan het gebruik zo langdurig en conservatief is, dat deze zelfs tot in de 19e eeuw doorlopen. Zie 2e plaatje.
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 31 dec 2023, 13:42, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 31 dec 2023, 13:34 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Met deze heb je in elk geval zeker gelijk. Of de overeenkomst dan voldoende is? Punt is dat ik verbaasd ben over de veel jongere datering van die boekbeslagen die ik als voorbeelden aanhaal, dan ik zelf op het oog zou inschatten. Tja...
|
| 31 dec 2023, 13:39 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dit voorbeeld links van een stijgbeugelbeslag laat wel met beide objecten enige overeenkomsten in details zien, wat dan misschien iets weer meer voor jouw visie pleit Bubba.  Nogmaals: Tja... 
|
| 31 dec 2023, 14:06 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 20 berichten ] |
|