|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 12:52
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
kokroel
Moderator
|
 Leerbeslag?
Materiaal: latoenkoper
Afmeting: 46 X 16 mm.
Gewicht: 4,17gr.
Beschrijving van het voorwerp: Rechthoekig plaatje in latoenkoper en versierd met lijngravering. Aan 3 zijden zijn de randen overgeplooid; aan één korte zijde die overgelpooid is zit één koperen rivet en aan de andere korte zijde die niet is overgeplooid zitten 2 koperen rivetten. Het geheel is lichtjes gebombeerd. De onderplaat ontbreekt. Mooie lijngravering---V versieringen. Leerbeslag ? gordelbeslag? mesheftversiering? Vermoedelijk 15de eeuw. Heeft iemand een vergelijkend voorbeeld? gr, Roel.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 06 maart 2024, 15:10 |
|
 |
|
lieropp
Moderator
|
 Re: Leerbeslag?
Ha Roel,
gezien het voorwerp aan de ene kant wel een opstaand randje heeft en aan de andere zijde niet, denk ik dat het een riemtong is.
Gr Peter
|
| 06 maart 2024, 15:28 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
lieropp schreef: Ha Roel,
gezien het voorwerp aan de ene kant wel een opstaand randje heeft en aan de andere zijde niet, denk ik dat het een riemtong is.
Gr Peter Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. gr, Roel
|
| 06 maart 2024, 16:14 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Ik zie wel wat overeenkomst met onderstaand voorbeeld, wat een bovenplaat is van een Bourgondische riemtong, gedateerd 15e eeuw: https://metaaldetectievlaanderen.com/20 ... /riemtong/
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 07 maart 2024, 06:30 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|