|
|
|
|
|
|
Het is nu 28 aug 2026, 07:13
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|
Romeinse vertinde fibula / Wrs. Kniefibula met kopplaat 2e eeuw na Chr.
| Auteur |
Bericht |
|
sindela
|
 Romeinse vertinde fibula / Wrs. Kniefibula met kopplaat 2e eeuw na Chr.
Materiaal:Brons,vertint
Afmeting: 40mm
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp: Mooi bewaard gebleven,met de ijzeren veerrol nog intact.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 27 aug 2026, 12:08 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: Romeinse vertinde fibula
Volgens mij hebben we hier te maken met een kniefibula met (halfronde) kopplaat en een meerdelige spiraalveerconstructie. Hij heeft op zich de uitstraling van een Sterk geprofileerde fibula (Kräftig profilierte, zeker door de verschillende beugelknopen) maar door de kopplaat én de sterke knievormige buiging lijkt het me toch een kniefibula. Datering 2e-3e eeuw maar dat kijk ik nog even na. Mooie vertinningssporen Ik ga op zoek naar een goed voorbeeld.
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 27 aug 2026, 15:53 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: Romeinse vertinde fibula
Een voorlopige afbeelding: Heeren 51d, datering 150-200. Volgens mij heb ik een boek met betere afbeeldingen maar daar moet ik even naar op zoek.... Ik denk dat de veerrol van brons is maar dat daaronder een ijzeren as zit die erg gecorrodeerd is waardoor de roestsporen buiten de windingen uitkomen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 27 aug 2026, 17:08 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: Romeinse vertinde fibula / Kniefibula met kopplaat 2e eeuw na Chr.
|
| 27 aug 2026, 18:52 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|