|
|
Het is nu 03 maart 2026, 12:26
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 19 berichten ] |
|
Fibulae enkel ? / Merovingische gelijkarmige fibula (nog geen ref.) wrs. 570-720 na Chr.
| Auteur |
Bericht |
|
thijs
|
 Fibulae enkel ? / Merovingische gelijkarmige fibula (nog geen ref.) wrs. 570-720 na Chr.
Materiaal:brons
Afmeting:33 mm lang 14 mm breed
Gewicht:3,93 gr
Beschrijving van het voorwerp:fibulae
Denk zelf aan een fibula Mvg thijs
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 30 jun 2024, 12:55 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Fibulae enkel ?
Prachtige fibula!  Gelijkarmig (vroegmiddeleeuws) of gelijkzijdig (Romeins) of toch weer iets anders? We horen het vanzelf van de kenners...
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 30 jun 2024, 18:54 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Idd, wat een kwaliteit! Prachtig! Bij S. Thörle, Gleicharmige Bügelfibeln des frühen Mittelalters, zie ik dit type zo niet staan. Wel lijkt me dit onder deze groep te vallen Evenmin bij Hattatt A., Visual Catalogue of Ancient Brooches, alhoewel iets half (dus niet gelijkarmig) enigszins in die richting, zie plaatje. Hopelijk kent Joost of iemand anders dit type!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 30 jun 2024, 20:44 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
|
| 30 jun 2024, 21:09 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Kunnen we hier misschien nog iets verder mee komen? 
|
| 10 jul 2024, 11:20 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Helemaal gemist  Wat een prachtige vondst Ik denk inderdaad Sicco dat we hier te maken hebben met een gelijkarmige fibula uit de Vroege Middeleeuwen. Lastig soms, zeker als jij al zegt dat hij in Thörle niet te vinden is. Ik zoek mee en gok voorlopig op een Merovingisch type, gezien de constructie. groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 10 jul 2024, 17:08 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: Helemaal gemist  Wat een prachtige vondst Ik denk inderdaad Sicco dat we hier te maken hebben met een gelijkarmige fibula uit de Vroege Middeleeuwen. Lastig soms, zeker als jij al zegt dat hij in Thörle niet te vinden is. Ik zoek mee en gok voorlopig op een Merovingisch type, gezien de constructie. groeten, Joost Ook in het fotoboek van Marcel Tache waar toch erg veel gelijkarmige fibulae in te vinden zijn, kom ik hem niet tegen.... Heb je hem bij PAN aangemeld Thijs? Misschien dat zij nog suggesties voor een type hebben? groeten, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 10 jul 2024, 17:27 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: fibula schreef: Helemaal gemist  Wat een prachtige vondst Ik denk inderdaad Sicco dat we hier te maken hebben met een gelijkarmige fibula uit de Vroege Middeleeuwen. Lastig soms, zeker als jij al zegt dat hij in Thörle niet te vinden is. Ik zoek mee en gok voorlopig op een Merovingisch type, gezien de constructie. groeten, Joost Ook in het fotoboek van Marcel Tache waar toch erg veel gelijkarmige fibulae in te vinden zijn, kom ik hem niet tegen.... Heb je hem bij PAN aangemeld Thijs? Misschien dat zij nog suggesties voor een type hebben? groeten, Joost Ik heb inmiddels z'n beetje alle boeken en artikelen mbt vroeg-middeleeuwse gelijkarmige fibula die ik heb...bekeken. Ik kan tot op heden geen voorbeeld vinden. Misschien toch nog verder bij de 'gewone' middeleeuwse beugelfibula kijken. Ik heb het boek van Koch (Bügelfibeln der Merowingerzeit im westlichen Frankenreich) al gehad en daar staat niets in verder op zoek dus..... groeten, Joost
|
| 10 jul 2024, 19:52 |
|
 |
|
joppie
penningmeester
|
Mooie fibel  ,eigen vondst Tom  . gr.joppie
|
| 10 jul 2024, 20:52 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
mooi man
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 10 jul 2024, 21:54 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: fibula schreef: fibula schreef: Helemaal gemist  Wat een prachtige vondst Ik denk inderdaad Sicco dat we hier te maken hebben met een gelijkarmige fibula uit de Vroege Middeleeuwen. Lastig soms, zeker als jij al zegt dat hij in Thörle niet te vinden is. Ik zoek mee en gok voorlopig op een Merovingisch type, gezien de constructie. groeten, Joost Ook in het fotoboek van Marcel Tache waar toch erg veel gelijkarmige fibulae in te vinden zijn, kom ik hem niet tegen.... Heb je hem bij PAN aangemeld Thijs? Misschien dat zij nog suggesties voor een type hebben? groeten, Joost Ik heb inmiddels z'n beetje alle boeken en artikelen mbt vroeg-middeleeuwse gelijkarmige fibula die ik heb...bekeken. Ik kan tot op heden geen voorbeeld vinden. Misschien toch nog verder bij de 'gewone' middeleeuwse beugelfibula kijken. Ik heb het boek van Koch (Bügelfibeln der Merowingerzeit im westlichen Frankenreich) al gehad en daar staat niets in verder op zoek dus..... groeten, Joost Ik kan op dit moment geen enkel voorbeeld vinden in alle bronnen (literatuur/internet) die ik nagezocht heb. Qua constructie denk ik nog steeds aan een gelijkarmige Merovingische fibula die overeenkomsten vertoont met de fibulae uit groep !a1 van Stephan Thörle (Gleicharmige Bügelfibeln des frühen Mittelalters). De uitwaaierende uiteinden ontbreken bij alle voorbeelden maar de grondvorm, de constructie en de beugelvorm zijn hetzelfde. Misschien dat iemand een ander of beter voorbeeld kan vinden. Wat betreft de datering zit je dan tussen 570 en 720 na Chr. Misschien dat hij dadelijk 'ineens' ergens opduikt.... Zoals gezegd, als het een Nederlandse vondst is, kun je hem aanmelden bij PAN en misschien hebben die dan een voorbeeld of een betere datering. Ik verwacht dat zij meer bronnen hebben dan ik groeten, Joost
|
| 11 jul 2024, 16:52 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Toch behoorlijk in de buurt Joost! Eigenlijk een vrij kleine variant daarvan, met dan boven- en onderaan in het midden een inkeping. Door die inkeping roept het bij mij ook een associatie op met deze strik fibulae. Maar jouw voorbeeld zit, los daarvan, meer in de richting. Bronnen: https://www.dbnl.org/tekst/_mad00119950 ... 1_0042.phphttps://www.rmo.nl/collectie/topstukken ... -fibula-3/
|
| 11 jul 2024, 21:25 |
|
 |
|
thijs
|
Dank jullie voor de genomen tijd in deze determinatie. Zou er nog meer info bij moeten/kunnen van mijn kant? Mvg Thijs
|
| 11 jul 2024, 22:25 |
|
 |
|
speerpunt
|
Wat een mooie vondst 
|
| 11 jul 2024, 23:05 |
|
 |
|
kimball
Moderator
Geregistreerd: 02 aug 2008, 20:46 Berichten: 3981 Woonplaats: Noordgouwe
|
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
| 11 jul 2024, 23:17 |
|
 |
|
thijs
|
Hier er kan paar honderd meter in zitten mvg Thijs.
|
| 12 jul 2024, 00:26 |
|
 |
|
kimball
Moderator
Geregistreerd: 02 aug 2008, 20:46 Berichten: 3981 Woonplaats: Noordgouwe
|
thijs schreef: Hier er kan paar honderd meter in zitten mvg Thijs. Thijs.... Dit was niet serieus bedoeld. Maar voor determinatie misschien wel belangrijk welke omgeving. Mooie fibel trouwens 
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
| 12 jul 2024, 14:21 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
kimball schreef: thijs schreef: Hier er kan paar honderd meter in zitten mvg Thijs. Thijs.... Dit was niet serieus bedoeld. Maar voor determinatie misschien wel belangrijk welke omgeving. Mooie fibel trouwens  
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 12 jul 2024, 19:46 |
|
 |
|
thijs
|
 Re: Fibulae enkel ? / Merovingische gelijkarmige fibula (nog geen ref.) wrs. 570-720 na Chr.
|
| 13 jul 2024, 00:42 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 19 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|