|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:21
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Sierspijker of leerbeslag in ster vorm
| Auteur |
Bericht |
|
Luukst
|
 Sierspijker of leerbeslag in ster vorm
Materiaal: koperlegering
Afmeting: 30 mm doorsnede
Gewicht: 5.2 gram
Beschrijving van het voorwerp: dit mooie objectje laatst gevonden. Een stervormige beslagje of sierspijker met nog behoorlijk wat ijzerresten aan de achterzijde vastgekoekt. Dit doet me vermoeden dat het in ijzer of een laagje ijzer met misschien hout erachter vastgezeten heeft. Een kist misschien? Herkent iemand dit?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Zij trocken ten velde, hadden den ganschen dach gezien weinich te melden, maar arriveerden aan den eijnden der tocht met hunner zakken vol oud yzer. En werden gepreezen als zynden waaren helden.
|
| 20 dec 2024, 18:40 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Sierspijker of leerbeslag in ster vorm
Mooi ding! Omdat de nagel niet is omgebogen, denk ik eerder aan een siernagel dan aan een kistbeslag o.i.d.  Vermoed datering middeleeuws. Ik heb helaas niet meteen een voorbeeld.
|
| 26 dec 2024, 18:32 |
|
 |
|
Luukst
|
Dankjewel sicco voor je berichtje, ik ga eens wat rondtoeren op het net!
_________________ Zij trocken ten velde, hadden den ganschen dach gezien weinich te melden, maar arriveerden aan den eijnden der tocht met hunner zakken vol oud yzer. En werden gepreezen als zynden waaren helden.
|
| 27 dec 2024, 10:38 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Strak plan! 
|
| 27 dec 2024, 10:52 |
|
 |
|
Luukst
|
Heb een gelijkende gevonden die word benoemd als medieval strap mount, 13e- 14e eeuws. Zou dit kloppen?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 28 dec 2024, 12:30 |
|
 |
|
Aixel
|
staat een soortgelijke op dit forum viewtopic.php?f=1060&t=107192voor leer of hout beslag denk aan een paardenzadel of kist beslag
|
| 28 dec 2024, 12:40 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Datering mogelijk ook wat later? 
|
| 28 dec 2024, 18:36 |
|
 |
|
Luukst
|
Dat is idd wel een match, dankjewel 
|
| 30 dec 2024, 10:21 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Deze heb ik gevonden en gedetermineerd als leerbeslag.
Adri
|
| 30 dec 2024, 11:16 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Eén vierkante pin, spijker, dus mogelijk bedoeld voor hout. Ik denk aan kistbeslag of deurbeslag of iets dergelijks. Datering namiddeleeuws.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 30 dec 2024, 17:59 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|