|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:28
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 18 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
richlodi
|
 Beslag/ knoop?
Materiaal: Brons
Afmeting:1,2 x 1,2 cm
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp: Beslag of knoop met een Leeuwenkop.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 14 feb 2025, 19:30 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Beslag/ knoop?
denk knoop mooie leeuw
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 15 feb 2025, 00:20 |
|
 |
|
Huzaar
|
In ieder geval geen kledingknoop, te dik. Eerder een knoop om meubel bekleding mee vast te trekken. Kasteel meubels werden vaak met dik leer bekleed. Aan de achterzijde van deze knoop zit een stevig oog waar een dikke veter door kan om de boel stevig aan te trekken.
|
| 15 feb 2025, 18:55 |
|
 |
|
richlodi
|
Aanvulling. Deze knop is op een paar meter van het Stijgijzerbeslag gevonden viewtopic.php?f=208&t=127766Vraag me af of dit uit dezelfde periode kan komen, het heeft namelijk iets weg van deze: viewtopic.php?f=688&t=108663
|
| 15 feb 2025, 19:12 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Zit er achterop (onder het roest) misschien en gat in die bevestiging? Zo niet, zit in dat geval ook wat te denken aan Romeins kistbeslag. Maar misschien totaal ernaast hoor.
|
| 17 feb 2025, 21:08 |
|
 |
|
richlodi
|
Nee, geen gat!
|
| 17 feb 2025, 22:27 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Dan misschien iets in deze sfeer? Geen match hoor, maar misschien een mogelijke zoekrichting. Welke context?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 feb 2025, 00:55 |
|
 |
|
richlodi
|
Beslag is op 2 meter van een 11e eeuws stijgbeugelbeslag gevonden. Verder is er in de omgeving van de vondst vanaf Romeins gevonden (Binnen en straal van 1,5 km).
|
| 18 feb 2025, 16:40 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Het zou dus kunnen, maar evengoed ook middeleeuws gezien de context. Ik dacht w.b.t. heel misschien Romeins aan zo'n doorlopende platte bevestiging aan de achterzijde die dan bij de vondst is afgebroken. Beetje dit idee (beslist géén match!), maar dan met leeuwenkop. Of als beslag met korte platte bevestiging, iets zoals op bijgevoegde tekening, bron: E. Riha.
|
| 19 feb 2025, 18:26 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28576 Woonplaats: Kerkrade
|
heb deze wel vaker gevonden, 100% Romeins die ik heb mogen vinden  de Romeinse hebben de typische nagel waarmee deze in het hout werden geslagen, het gevonden kopje van richlodi heeft dat niet  vind het ook te klein voor een riemgeleider. zie hier  gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 19 feb 2025, 21:19 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28576 Woonplaats: Kerkrade
|
zo werd het vastgezet  in het gaatje van het bevestigingsstuk werd een spie geslagen zodat het op zijn plaats bleef zitten. het gevonden "kopje" van richlodi is daar veel klein voor, het moet door een centimeter hout of meer als het een deur was en werd dan met een spie vast geslagen aan de binnenkant van de kist of meubelstuk. gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 19 feb 2025, 21:27 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Coinhunter Chris schreef: zo werd het vastgezet  in het gaatje van het bevestigingsstuk werd een spie geslagen zodat het op zijn plaats bleef zitten. het gevonden "kopje" van richlodi is daar veel klein voor, het moet door een centimeter hout of meer als het een deur was en werd dan met een spie vast geslagen aan de binnenkant van de kist of meubelstuk. gr Chris  Daar heb je zeker een punt Chris! Zag dat zelf over het hoofd. Dank voor je voorbeeld, die bedoelde ik. Maar dat is het dus niet zoals jij betoogt. Zal dan een riembeslag zijn? 
|
| 20 feb 2025, 13:08 |
|
 |
|
douwe
|
Gevonden door mijn zoekmaat. Diameter 24 mm Gewicht 10.6 gram
Gevonden op een terp in het mooie Friesland Bijvondsten romeins tot heden.
|
| 26 feb 2025, 21:03 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Wel een erg lange pen voor een riembeslag. 
|
| 26 feb 2025, 21:28 |
|
 |
|
Aixel
|
ik vind de leeuw uitdrukking van dit voorwerp + voorwerp geplaats door Douwe (beter apart topic aanmaken ) Beide na middeleeuws
|
| 26 feb 2025, 22:09 |
|
 |
|
douwe
|
Aparte topic aangemaakt.
|
| 26 feb 2025, 22:34 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Aixel schreef: ik vind de leeuw uitdrukking van dit voorwerp + voorwerp geplaats door Douwe (beter apart topic aanmaken ) Beide na middeleeuws Klopt, ik was al in de war zag ik.
|
| 27 feb 2025, 21:00 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Aixel schreef: ik vind de leeuw uitdrukking van dit voorwerp + voorwerp geplaats door Douwe (beter apart topic aanmaken ) Beide na middeleeuws Jij denkt dat deze ook na-middeleeuws is, zie ik. Dan in lijn met die andere leeuwenkop.
|
| 02 maart 2025, 20:59 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 18 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|