|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:40
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Middeleeuwse hanger met versieringen?
| Auteur |
Bericht |
|
Enix
|
 Middeleeuwse hanger met versieringen?
Materiaal: brons
Afmeting: 5,5 cm x 2,8 cm
Gewicht: 8 gram
Beschrijving van het voorwerp:
Het is een rond voorwerp met versieringen. Helaas is de ene helft afgebroken, maar ik zal proberen de andere helft nog te vinden. Het is vrij dun en niet zwaar.
Zover ik het kan zien, is het een drakenkop dat vuur spuwt, al is het lastig te zien. Het bovenste kleine stukje is geen ophangpunt, aangezien ik daar geen ophangpunt zie. Bij de drakenkop zit wel een gaatje wat erin hoort te zitten.
Heeft toevallig iemand enig idee wat het kan zijn? Alle tips zijn welkom :)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 17 maart 2025, 21:08 |
|
 |
|
lieropp
Moderator
|
 Re: Middeleeuwse hanger met versieringen?
Het lipje dat er aan zit, wijst er op, dat het mogelijk vastgezet kon worden. Een dekseltje behoort tot de mogelijkheden, ook gezien het feit dat de binnenzijde niet mooi afgewerkt is. Verder heb ik nog geen idee.
Gr Peter
|
| 18 maart 2025, 09:14 |
|
 |
|
Aixel
|
ik denk aan 19 eeuws kastbeslag half sleutelgat nog zichtbaar
|
| 18 maart 2025, 10:46 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik dacht zelf eerst iets in de richting een medaillonsluiting. Maar tegenstrijdig is dan dat de afbeelding een kwartslag gedraaid zou moeten zijn. De opening heeft idd wat van een sleutelgat.
|
| 18 maart 2025, 18:50 |
|
 |
|
Enix
|
Hmmm… ja, kastbeslag zou wel eens kunnen. Al wist ik niet dat ze zo mooi versierd werden. Ik zal de andere helft eens zoeken, dan weten we het zeker.
|
| 19 maart 2025, 11:40 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1590 Woonplaats: Zuid Beveland
|
Detecto-searcher schreef: Ik dacht zelf eerst iets in de richting een medaillonsluiting. Maar tegenstrijdig is dan dat de afbeelding een kwartslag gedraaid zou moeten zijn. De opening heeft idd wat van een sleutelgat. Ik ga mee met Aixel in deze.... Groet Roozjee
|
| 19 maart 2025, 19:43 |
|
 |
|
lieropp
Moderator
|
Het deur- of kastbeslag dat ik ken met een sleutelgat, daar is het sleutelgat altijd in het midden, terwijl dat hier duidelijk niet het geval is. En met zo'n mooie voorstelling voorop kan ik me niet indenken dat ze daar een sleutelgat in gemaakt zouden hebben....
Gr Peter
|
| 19 maart 2025, 22:33 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Daar heb je zeker een punt!
|
| 20 maart 2025, 18:29 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Detecto-searcher schreef: Ik dacht zelf eerst iets in de richting een medaillonsluiting. Maar tegenstrijdig is dan dat de afbeelding een kwartslag gedraaid zou moeten zijn. De opening heeft idd wat van een sleutelgat. Ik ga toch weer mee in mijn eigen richting van een medaillonsluiting. Dat de afbeelding een kwartslag gedraaid zou moeten worden (zoals ik dacht), vraag ik me nu af: het is immers niet echt duidelijk wat we afgebeeld zien. Zie voor mijn idee de medaillonsluiting uit het DDA determinatieboek, het exemplaar linksboven. En dan de grootte: deze leek me te veel met 5,5 cm. Maar zie dan: viewtopic.php?f=1121&t=116612. Vrij grote komen er blijkbaar ook voor! Het voorbeeld daar zie je op mijn 2e plaatje qua lengte op de hand van dat schilderij afgebeeld. Daarbij kom je ook op ruim 5 cm. uit, dus pakweg de grootte van de vondst. Ook dat bezwaar is m.i. weggenomen, al is het dan wel een heel grote variant. Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... roject.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 21 maart 2025, 21:18 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Wat denken jullie? Kan dat, of zit ik er domweg naast? 
|
| 22 maart 2025, 12:36 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|