|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:25
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Zilveren ring met steen / glas
| Auteur |
Bericht |
|
Enix
|
 Zilveren ring met steen / glas
Materiaal: Vermoedelijk zilver
Afmeting: 3 cm x 2 cm (de steen is ongeveer 1 cm)
Gewicht: 4 gram
Beschrijving van het voorwerp:
Deze (vermoedelijk) zilveren ring heb ik een hele tijd geleden gevonden op een akker. Ik heb 'm destijds een beetje schoongemaakt met een staalborsteltje (ja, niet verstandig en heel erg lomp...), dus vandaar dat de ring op sommige plekken wat opgepoetst lijkt. Zover ik het zie, staan er geen stempels of iets dergelijks in.
Heeft wellicht iemand idee hoe oud deze ring kan zijn? En is het volgens jullie een zilveren ring?
Alvast bedankt voor de moeite :D
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 okt 2025, 11:02 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Zilveren ring met steen / glas
moooie ring
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 01 okt 2025, 16:26 |
|
 |
|
Huzaar
|
Als ie van zilver is staat er wel een stempel in maar dan eerst beter reinigen. Leg hem een nacht in de citroensap en wrijf hem daarna op met een doek, eventueel herhalen voor een beter resultaat. Gebruik nooit een metaal borstel daar verziek je elke oude vondst mee. 
|
| 01 okt 2025, 17:08 |
|
 |
|
Enix
|
Bedankt voor de reacties!
Ja, ik weet het... echt heel lomp. Dat doe ik ook nooit meer, maar dan ben ik enthousiast en begin ik met borstelen.
Citroensap dat weet ik inderdaad, maar vind je dat dan niet jammer dat je patina dan weggaat (hoe ironisch het ook klinkt, aangezien ik al geborsteld heb)? Maar zou je dan eventuele aan de stempel kunnen zien hoe oud deze ring ongeveer is? Want ik zou willen weten of het een echte oude is (middeleeuws / laat middeleeuws) of dat het een recentere ring is.
|
| 02 okt 2025, 11:30 |
|
 |
|
snoekbaars
|
Volgens mij ga je als het om een zilveren ring van voor 1500 oid gaat überhaupt geen merk vinden. Je zou de ring ook in zwaar verdunde ammoniak kunnen weken, maar ook dan verlies je het patina een beetje. Bovendien zijn beide opties beroerd als blijkt de ring verzilverd of vertint is. gr, George
|
| 02 okt 2025, 11:45 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Nooit maar dan ook nooit in citroensap Wrijf eerst met maagzout over de ring dan weet je gauw genoeg of het zilver is Dan kan je hem in een badje doen van ammoniak met water Dit moet je dus niet doen bij koper en brons Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 11 nov 2025, 19:15 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|