|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:29
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|
Koper baartje? Longshot i know
| Auteur |
Bericht |
|
Kadan
|
 Koper baartje? Longshot i know
Materiaal: koper
Afmeting: 3,9 cm
Gewicht: 4,46gram
Beschrijving van het voorwerp: gesmeed koperen baartje Longshot misschien? Maar niet gevraagd is niet weten. Komt van een hotspot van laat Romeinse en vroegmiddeleeuwse vondsten. Wat me opvalt zijn 2 dingen. Het is onregelmatig gesmeed. En het gewicht is 4,46 gram dat is ongeveer 1/6 as, een sextans Interessante theorie en onderwerp in ieder geval, wie weet hier meer over?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 dec 2025, 11:16 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
 Re: Koper baartje? Longshot i know
Altijd interessant zo'n vondst! Helaas zijn je foto's erg vaag, dus of het modern of oud gesmeed is, valt niet te zien. Ik vond dit baartje destijds in Dalfsen bij een opgraving, waarvan vanwege de context mij door Henk van der Velde, archeoloog ADC het volgende werd gemeld: "...Het is inderdaad goed mogelijk dat de eerste een bronzen baartje betreft.... Dit soort baartjes kom je inderdaad vaker tegen en de precieze datering is er eigenlijk niet te geven. Mogelijk kan een analyse van de chemische samenstelling daar iets meer over duidelijk maken. Een datering in de (Laat) Romeinse tijd en/of Vroege Middeleeuwen ligt voor de hand..." Verder eronder nog wat info over een bronsbaartje uit Limburg, bekend bij het RMO. Deze komt mogelijk wel wat vaker voor dan het kleine artikelstukje (3e plaatje) uit The Coinhunter door B. Rijns doet vermoeden. Wellicht hebben anderen hier nog meer info voor je?! Heb zelf geen idee van je vondst in relatie tot een gewicht e.d.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 18 dec 2025, 13:14 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|